Waar ben je op dit moment mee bezig?

Eva Vermandel: Ik ben mijn foto’s aan het afwerken voor Coup de Ville, een kunstenproject in Sint-Niklaas dat gecureerd wordt door Jan Hoet en Stef Van Bellingen. Opnieuw een tentoonstelling in België dus, kort na mijn solo-expo in Hasselt. Lang geleden dat ik nog zo vaak in België ben geweest als het laatste jaar. (Vermandel woont in Londen; nvdr. )

En daarnaast ben ik heel trots dat ik momenteel in de display van het Victoria & Albert Museum in Londen hang, dat over een van de beste fotografiecollecties van de hele wereld beschikt. Mijn Brothers, Hampstead Heath hangt er naast werk van grote heren als John Baldessari en William Eggleston: wéér een droom van mij verwezenlijkt. Een grote stap in de richting die ik de komende jaren uit wil: meer van mijn prints leven dan van mijn opdrachten.

Je magazine- en krantenwerk is naar de achtergrond verschoven?

Vermandel: Ik ben liever bezig met iets waarin ik mijn tanden kan zetten en dieper kan graven. Nu, ik doe nog wel gewone opdrachten, hoor. Het voorbije jaar heb ik Tim Robbins voor de lens gehad, Ben Kingsley, Matthew Goode uit Watchmen en Russell Tovey van Being Human. Heel interessant om te doen, maar het mist wel de spanning van vroeger. Ik doe het al zo lang dat de intensiteit tijdens de fotosessies bij puur opdrachtwerk minder groot is. Die bewaar ik liever voor mijn eigen projecten om mijn thema’s uit te spitten.

Zijn er geen gezichten meer die je graag nog zou fotograferen?

Vermandel: Tuurlijk wel. Tilda Swinton hoop ik nog ooit te kunnen fotograferen. Ik vermoed dat ze een heel zwaar masker zal ophebben, en het zal niet gemakkelijk zijn om dat los te rukken. En de klassiekers wil ik natuurlijk ook nog eens doen: Neil Young, Bruce Springsteen, Donald Sutherland – fantastische kop trouwens, Sutherland, zeker met zijn lange grijze haren.

Tegelijk merk wel dat ik meer van andere projecten geniet. Pas nog had ik een shoot in een park. Ik was gaan zwemmen met een hoop vrienden en we zaten achteraf in het gras. En plots voelde ik gewoon dat ik dat moest fotograferen – er zijn een paar heel geslaagde foto’s uit gekomen. Wel, in dat soort dingen vind ik meer diepgang dan bij iemand die ik een half uur zie.

Tot slot: wie zou jij naar voren schuiven voor Generatie Morgen?

Vermandel: Oei, dat wordt moeilijk. Ik ben totáál niet meer op de hoogte van wat er in België leeft. Maar als ik ook Londenaars mag kiezen: Joss McKinley is een bijzonder getalenteerde fotograaf – hij heeft ook de stillevens gemaakt in dat boek van Sigur Rós waaraan ik heb meegewerkt. Breder dan de pure fotografie heeft de expo van Lindsay Seers in Tate me volledig van mijn sokken geblazen. En als ik nog één suggestie mag doen: van de band Wild Beasts ga

je ook zeker nog horen. Alstublieft!

(G.Z.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content