Kurt Wagner ziét er niet alleen uit als een vloerenlegger: in een vorig leven was hij dat ook. ondertussen draagt zijn groep wel mooi de titel van ‘Nashville’s most fucked-up country band’. Nu een dosis van hun zeer straffe nieuwe cd ‘Damaged’ al enkele weken onze dagelijkse lijmsnuifsessie vervangt (en de brievenrubriek met vakantie is) wagen we ons even aan een Ongenuanceerde Uitspraak: ooit zal hij die ándere Wagner nog naar de kroon steken.
Zelfs de hoofdkaas van Knack – het prachtblad dat u elke week gratis bij uw Focus krijgt – vindt de binnensmondse echokamer van Kurt Wagner ‘de mooiste stem ter wereld’. We konden het niet méér met hem eens zijn, en niet alleen omdat we onze job nog niet beu zijn. Nochtans gaat het met Wagner niet zo goed. Over de calamiteiten die zijn leven de afgelopen jaren hebben overschaduwd, wil hij tijdens interviews geen woord kwijt, maar de gitzwarte teksten op Damaged doen het ergste vermoeden: ‘Stripped to the bone / And carried away on your own / Outstanding debt / You cut yourself / and then you make a mess, you’re gone’. Doffe ellende die voor ons genot omzette in onwaarschijnlijk mooie muziek. Al met al is het een redelijk ontspannen Wagner die voor dit interview, samen met zijn twintig jaar jongere gitarist William Tyler, tegenover ons plaatsneemt.
Valt het mee om met zo’n oude zak samen te spelen, William?
William Tyler: In het begin was het scary as hell. Verschrikkelijk. (Wagner lacht) Nee, echt. Kurt en de anderen zijn technisch én als mens zo ervaren dat ik me jarenlang een stom, naïef kind heb gevoeld. En dat was ik natuurlijk ook. Als ik nu naar mijn gitaarpartijen op Is A Woman luister, kan ik alleen maar denken: ‘Wát richt ik daar toch allemaal uit?’. Je hoort dat ik geen benul heb van wat ik aan het doen ben.
Kurt Wagner: Om eerlijk te zijn: dat dachten wij ook. Maar dat vonden we er net de charme van.
Tyler: Maar uiteindelijk is Lambchop de beste leerschool geweest die ik me kan inbeelden.
Gevraagd of hij een diplomatische bandleider is, antwoordde Kurt ooit: ‘I try to give everyone in the band their moments. It’s like throwing a quarter into a swimming pool with everyone diving in to try to get it’.
Wagner: Oh boy, heb ik dat echt gezegd?
Tyler: Ik zou nooit in het water springen voor zoiets waardeloos als een kwartje. Kurt is meer de kapitein van een schip dat voortdurend door een woeste zee klieft en waarvan hij maar af en toe – als hij vermoeid is – het stuur doorgeeft.
Wagner: Ik denk dat de meeste mensen in de groep het een hele opluchting vinden dat ze zich kunnen verschuilen achter mijn rug.
De nieuwe plaat verraadt dat het recent hevig heeft gestormd in je leven. Vind je dan steun bij de groep?
Wagner:(ontwijkend) Eigenlijk praten we niet zoveel met elkaar over persoonlijke dingen. Wat niet wil zeggen dat we niet om elkaar geven.
Dat je William nadrukkelijk bij de interviews betrekt, lijkt aan te geven dat je de verantwoordelijkheid als frontman een beetje wil delen.
Wagner: In de eerste plaats betekent het dat ik maar half zoveel moet praten. Maar ik vind het ook leuk dat William en ik op deze manier vaak tot gesprekken komen die we nooit zouden voeren zonder de vragen van journalisten. Over mijn diplomatieke vaardigheden bijvoorbeeld. (grijnst) Daar kunnen we wat van leren. En jij ook, want je krijgt eens een andere visie op de groep dan de mijne. We kunnen toch moeilijk een woordvoerder aanduiden om de plaat voor te stellen aan de pers?
Ik heb vooral de indruk dat je een persoonlijk gesprek over de plaat uit de weg gaat.
Wagner:(zucht) Over de inhoud wil ik het liever niet hebben, dat is waar. Ik weet dat het zeer cliché is te zeggen ‘De nummers zijn er, zoek het zelf maar uit’, maar ik vrees dat het daar-op neerkomt. Ik wil over alles discussiëren met je, maar om over de teksten in detail te treden heb ik geen zin. Ja, ik heb een ellendige periode achter de rug, maar dat behoort allemaal tot mijn privéleven. Ik hoop nu dat het niet lijkt alsof ik de inhoud van de plaat op theatrale wijze probeer geheim te houden. Dit is dus geen uitnodiging aan je lezers om uit te vissen wat er zoal is fout gelopen in mijn leven.
Gooi me gerust buiten als ik te ver ga, maar: uit ‘A Day Without Glasses’ maak ik op dat je het onheil wel hebt zien aankomen.
Wagner: Ja, eigenlijk wel. (aarzelt) Ik voelde allang dat er wat scheef zat. En dat ik stomme dingen zou doen. Dat ik alle ellende alsnog heb laten gebeuren, hoewel ik het voorvoelde, maakt het des te tragischer. Maar ik dacht: waarom zou ik iets proberen te voorkomen dat voorbestemd is om te gebeuren? Eigenlijk heb ik een deel van het onheil zelf over me afgeroepen.
Iets compleet anders: het heeft niet veel gescheeld of Lambchop had eigenlijk ‘Turd Goes Back’ geheten.
Wagner: Zelden zulke opgeluchte gezichten gezien als op de promoafdeling van ons platenlabel toen we gingen vertellen dat we toch maar voor Lambchop hadden gekozen. Eerlijk gezegd denk ik ook wel dat we hier nu niet over ons negende album zaten te praten, hadden we het been stijf gehouden. Ik heb notitieboekjes vol met van die geinige zinnen die het nooit tot albumtitel hebben geschopt. Jammer voor jou dat ik zo’n slecht geheugen heb. (lacht)
Een van de songs op ‘Aw C’mon’ is vernoemd naar Timothy B. Schmidt. Waaraan heeft de bassist van The Eagles die eer te danken?
Wagner: Hij is totally uncool, maar waant zich wel de coolste muzikant van de planeet. We wilden hem bedanken voor al de jaren dat hij ons heeft laten lachen.
Die Timothy B. Schmidt vertelde me ooit dat country in Amerika weer helemaal de muziek van de rechtse Republikeinse patriotten is. Dat maakt het wellicht nog pijnlijker om in de VS steevast voor countrygroep te worden versleten?
Tyler: Dat we altijd weigerachtig gestaan hebben tegenover het label ‘country’, is omdat de muziek van Lambchop simpelweg niets met dat genre te maken heeft. Maar om op je vraag te antwoorden: het klopt wel dat country sinds 9/11 weer helemaal opgeëist wordt door de foute patriotten. En dat is ontzettend jammer.
Kurt, heb jij behalve roken en drinken nog verslavingen die onze lezers kunnen interesseren?
Wagner: Ik heb één serieuze afwijking: ik koop me arm aan tijdschriften. Ik heb enorm veel uren te doden op luchthavens, in vliegtuigen, kleedkamers, noem maar op. Kun je me geen abonnement regelen op The Knack?
We doen er meteen ‘Nest’, ‘Grande’ en ‘Plus’ bovenop!
LAMBCHOP
Live, 6/8, Dranouter
‘DAMAGED’
Uit Op 14/8 bij V2
Vincent Byloo
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier