Steven Soderbergh, met Steven Soderbergh, Betsy Br
De Brusselse Cinema Nova programmeert deze maand de meest obscure en zeldzaam vertoonde film van Steven Soderbergh. De cineast maakte dit experimenteel werkje in 1996, toen hij na de ‘film noir’ genre-oefening The Underneath (zijn meest onderschatte film, ook door de maker zelf) zijn zelfvertrouwen als regisseur aan het verliezen was. ‘Ik besloot het plezier van de liefhebber terug te vinden’, zei Soderbergh in een interview. Zonder Schizopolis en Gray’s Anatomy had hij naar eigen zeggen nooit Out of Sight kunnen maken, de Elmore-Leonardverfilming waarmee hij in één klap opnieuw tot de A-regisseurs behoorde en Hollywood weer aan zijn voeten lag.
Schizopolis mag dan therapeutisch geweest zijn voor Soderbergh, de toeschouwer heeft er duidelijk minder een boodschap aan. Het is een opeenstapeling van alle visuele tics, inside jokes en puberale grappen waar amateurfilmers aller landen ons tot in den treure op trakteren. ‘ All attempts at synopsizing the film have ended in failure and hospitalization‘, grapt Soderbergh zelf over deze shock-komedie, die vrolijk zigzagt tussen Richard Lester en Luis Bunuel. Soderbergh, zijn ex-vrouw Betsy Brantley en hun zevenjarig dochtertje spelen de hoofdrollen in deze bizarre zwarte komedie over een huwelijk dat uit elkaar valt, precies wat de regisseur toen zelf meemaakte. P.D.
*** Na een aantal valse starts staat het sein nu toch eindelijk op groen voor de filmbewerking van Jack Kerouacs On the Road. Romanschrijver Russell Banks heeft een bruikbaar nieuw script geschreven en regisseur Joel Schumacher is de film aan het casten. Tien jaar geleden ging opera-regisseur Peter Sellars de klus klaren met John Malkovich in de hoofdrol. Acht jaar geleden nam Francis Coppola het project over, met Ethan Hawke en Brad Pitt als de beatniks die dwars door Amerika trekken. Coppola probeerde de regie ook nog door te spelen naar zijn zoon Roman, maar ook daar kwam niets van in huis. *** Warren Beatty had waarschijnlijk nooit gedacht dat hij een nog groter commercieel fiasco dan Ishtar zou meemaken: het onmogelijke is dan toch geschied. De acteur likt zijn wonden nadat zijn nieuwste film Town & Country een van de grootste boxofficerampen uit de Amerikaanse filmgeschiedenis werd: de recettes in de VS bedroegen slechts 7,5 procent van het 90-miljoen-dollarbudget en New Line heeft na amper vier weken alle kopieën uit de zalen gehaald.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier