21.20 – ééN
SAM
Sinds de openingsshow van vorige zondag weet u precies hoe hoog uw SAM-factor is en hoe sociaal u in het leven staat. Wie lager scoorde dan de bastaardzoon van een skinhead en een biker, kan wat aan zichzelf werken met de hulp van SAM, een achtdelige serie waarin de televisie op bezoek gaat bij enkele initiatieven die het leven in Vlaanderen beter proberen te maken. Misschien dat de VRT op deze manier haar eigen altruïsme kan vergroten, maar haar zin voor duidelijkheid is er duidelijk niet goed bij gevaren: SAM wordt in de persmap immers omschreven als ‘een fusionprogramma’ en ‘een docu-talkshow on the road’. Dat vraagt om een woordje uitleg! ‘ SAM is een reeks met heel veel filmpjes en reportages’, zegt eindredactrice Veerle Heyvaert, ‘en die worden doorweven met studiogesprekken van Andrea Croonenberghs en haar gasten. Onze studio staat echter iedere week op een andere locatie, namelijk een van de plaatsen waar er een reportage is opgenomen. Dat is een bewuste keuze: SAM focust immers op de initiatieven van de gewone man.’
Elke week zet SAM een paar van die initiatieven in de kijker, kleine projecten waarmee de doorsnee Vlaming aan zijn omgeving werkt. ‘Té doorsnee is het natuurlijk ook niet’, zegt Hey-vaert. ‘ Een gewone straatbarbecue komt er niet in, daarvoor moet je gewoon maar je deur buitenstappen. Maar voor de rest zijn de onderwerpen voor SAM heel breed: het gaat van een groepje mensen die een internetradio hebben opgestart in hun gemeente over een vereniging die het taboe rond psychische ziektes wil doorbreken tot een vzw die pleeggezinnen zoekt voor kinderen van asielzoekers. Het mooie is dat die mensen eigenlijk niet echt in de belangstelling willen staan. We hebben veel projecten moeten schrappen, gewoon omdat de initiatiefnemers geen cameraploeg wouden toelaten. Wees gerust: televisie of niet, die initiatieven waren er sowieso geweest. Wij komen gewoon kijken.’
A Boy Named Charlie Brown ** Bill Melendez, VS 1969. De kurkdroge, statische stijl en ironische humor die Charles M. Schulz in zijn strips over Charlie Brown en zijn neurotische vrienden hanteert, past perfect bij die van Melendez, een animator die nog de hoogdagen van de unieke UPA-studio meegemaakt heeft. De eerste en de meest attractieve van de vier verfilmde Peanuts-strips (11.00 – BBC 2) Plaza Suite * Arthur Hiller, VS 1971. Suite 917 van het monumentale New Yorkse Plaza Hotel aan Central Park is de unieke locatie voor deze cinematografisch weinig denderende adaptatie van Neil Simons populaire Broadway-show. Zelfs een driedubbele rol van Walter Matthau, respectievelijk als flirtende zakenman, ondeugende vrouwenversierder en gefrustreerde vader, kan deze in drie korte verhalen opgedeelde komedie niet van de verveling redden. Maureen Stapleton, de actrice die een angstfobie had dat ze op het toneel zou worden doodgeschoten, geeft Matthau stevig weerwerk in het eerste luik, terwijl ze op Broadway nochtans de drie vrouwelijke rollen voor haar rekening genomen had. (01.00 – BBC 1)
(S.W.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier