OK COMPUTER

Vlnr.: SCOOT McNAIRY, MACKENZIE DAVIS en LEE PACE in HALT AND CATCH FIRE.
Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

De opkomst van de personal computer, dat is het idee achter het meeslepende Halt and Catch Fire.

Een reeks die zich afspeelt in een decennium – de jaren tachtig – waarin de Amerikaanse samenleving grondig veranderde, die draait om een fictief bedrijf dat een belangrijke rol speelde in die veranderingen en waarin een hoofdrol weggelegd is voor een narcistisch manspersoon met een mysterieus verleden: je hoeft niet eens heel erg van slechte wil te zijn om Halt and Catch Fire te omschrijven als een goedkope poging van zender AMC om het succes van Mad Men nog eens dunnetjes over te doen. Maar zo’n omschrijving zou de serie ook tekortdoen, want Halt and Catch Fire mag dan in het eerste seizoen niet van dezelfde onmiskenbare kwaliteit zijn als Mad Men, het stelt wel veel andere reeksen van vandaag in de schaduw.

De Don Draper van dienst in Halt and Catch Fire is de verkoper Joe McMillan, gespeeld door Lee Pace, die voor mij altijd wel de taartenbakker uit de ondergewaardeerde parel Pushing Daisies zal blijven. McMillan, die een verleden heeft bij computergigant IBM, duikt op een dag op bij Cardiff Electric, een klein computerbedrijfje in Dallas, en smeekt er om in dienst te mogen treden. De eigenlijke reden voor zijn komst is Gordon Clark, een uitgebluste techneut van Cardiff: Clark heeft een paar jaar eerder geprobeerd om een nieuwe revolutionaire computer te bouwen, maar hij verloor zijn hele fortuin en daarmee ook zijn plezier in het leven en het uitvinden. McMillan wil Clark een nieuwe kans geven om zijn plannen uit te werken, met behulp van de ultrageheime kennis die hij van bij IBM heeft meegebracht en de medewerking van een jonge programmeur.

Het eerste seizoen van Halt and Catch Fire draait helemaal om de pogingen van het Cardiff-trio om een ‘personal computer’ te maken, en zo IBM stokken in de wielen te steken. Zo geeft de reeks een erg levendig beeld van de computerindustrie in de jaren 80, toen Silicon Valley nog in zijn kinderschoenen stond en de concurrentie tussen de technobedrijven moordend was. De psychologische diepgang of de gelaagdheid van Mad Men is hier wel afwezig, want de makers kiezen er duidelijk voor om de tijdsgeest, het race-tegen-de-klokgevoel in de industrie van toen te proberen te vatten. En dat lukt ze ook, want Halt and Catch Fire is erg meeslepend, soms zelfs spannend, en geeft een mooi beeld van de ontwikkelingen in de eighties. Een van de mooiste scènes is bijvoorbeeld die waarin Joe voor het eerst een Macintosh-computer ziet, en in tranen uitbarst omdat hij beseft dat hij beter zal moeten doen dan dat.

HALT AND CATCH FIRE SEIZOEN 1 ****

(eOne)

STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content