NIEUWS 2.0
Een Sorkin grand cru is The Newsroom ook in het tweede seizoen niet, maar de balans helt toch al naar de goede kant over.
Het eerste seizoen van The Newsroom, Aaron Sorkins dramareeks voor HBO, was onevenwichtig in de echte betekenis van het woord: sommige scènes en afleveringen waren geweldig, andere tenenkrullend slecht. Vooral de keuze van Sorkin om van het kantoor van News Night een decor te maken waarin allerlei screwballachtige liefdesperikelen plaatsvonden, was op zijn zachtst gezegd niet altijd even gelukkig. Omdat de relationele problemen het minst interessante deel van het verhaal waren en ze disproportioneel veel aandacht kregen, die dan niet meer naar het ‘Hoe gaat het er toe op een nieuwsredactie’-luik kon gaan.
In het tweede seizoen is er op liefdesvlak niet meteen minder commotie, maar de verhalen zijn wel beter ingepast in het geheel. De relatie tussen senior producer Jim Harper en stagiaire Maggie zorgde vorig seizoen bijvoorbeeld voor enkele van de meest gênante momenten, maar doordat Jim dit keer mee op pad gestuurd wordt met presidentskandidaat Mitt Romney, is zijn rol meteen een stuk meer journalistiek ingevuld. Maar Sorkin heeft ook op een ander punt het roer wat omgegooid: terwijl in het eerste seizoen zo goed als alle redactieverhalen gebaseerd waren op gebeurtenissen uit de maanden voordien – voor dat item over ‘Bigfoot’ durven we onze hand niet in het vuur te steken – wijkt hij daar ditmaal grondig van af.
De rode draad van The Newsroom 2 is namelijk een onderzoek dat de hele redactie van News Night voert naar een mogelijke aanval met chemische wapens door het Amerikaanse leger op een klein Pakistaans dorpje. Dat onderzoek is weliswaar gebaseerd op een reportage die CNN vijftien jaar geleden uitzond over het gebruik van gifgas tijdens de oorlog in Vietnam, maar de setting is wel hedendaags. En zie: doordat hij niet meer zo strikt afhankelijk is van de realiteit slaagt Sorkin erin weer zijn beste niveau te bereiken, want die Operation Genua-verhaallijn is alles wat je van hem verwacht. Net zoals zo vaak in The West Wing gebeurde, begint hij met het einde – een rechtszaak die aangespannen is tegen News Night naar aanleiding van de reportage – en vertelt hij met stukjes en beetjes wat eraan voorafgegaan is. Dat zorgt voor meeslepende, verslavende tv.
Er zijn weliswaar ook dit seizoen nog te veel losse eindjes en bizarre nevenplots om van The Newsroom een Sorkin grand cru te maken, en de finale is simpelweg een scenarist van zijn status onwaardig, maar de balans is toch naar de goede kant overgeslagen. Hopelijk kan Sorkin met het derde en laatste seizoen – dat deze week van start gaat in de VS en slechts zes afleveringen telt – echt in schoonheid afsluiten.
THE NEWSROOM – SEIZOEN 2 ****
(Warner Home Video)
STEFAAN WERBROUCK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier