In de trailer van ‘Ex Drummer’ geeft Koen Mortier bij wijze van antireclame zeven goede redenen om niét naar zijn film te gaan kijken – de zeven argumenten die Luckas Vander Taelen als voormalig intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds aanhaalde om geen subsidie toe te kennen. En in de wandelgangen vertelde hij de voorbije weken aan al wie het horen wilde dat zelfs Guy Mortier – géén familie – zijn film niet kon uitzitten zonder kotszakje, en dan maar besloot hem met ‘Humo’ te boycotten. Goed voor de controverse, maar is er ook iets van aan?

Wou u ‘Ex Drummer’ niet subsidiëren omdat de film politiek incorrect was, mijnheer Vander Taelen?

Luckas Vander Taelen: Met het VAF hadden we gegronde argumenten om Ex Drummer geen subsidie toe te kennen. Daar zaten morele argumenten tussen, maar het voornaamste was toch dat het oorspronkelijke scenario van een la-men-ta-bel niveau was: het begon bijvoorbeeld met een offscreencommentaar van meer dan twintig pagina’s. Dus zeiden we: ‘Sorry, maar hier kunnen we in eer en geweten geen geld voor vrijmaken. Als we dit subsidiëren, hebben we geen poot meer om op te staan als we andere slechte scenario’s willen weigeren.’ We probeerden de lat voor iedereen gelijk te leggen. 500.000 euro overheidssteun is een hoop geld.

Jullie vonden Brusselmans naar verluidt ook ‘onverfilmbaar’ én jullie namen het niet dat er gelachen werd met vrouwen en gehandicapten.

Vander Taelen: Dat zal allemaal wel meegespeeld hebben, maar nogmaals: ons grootste bezwaar was toch dat het scenario technisch gezien van geen kanten deugde.

Intussen worden jullie wel voor moraalridders versleten.

Vander Taelen: Koen komt uit de reclame, hé. Het was te verwachten dat hij voor Ex Drummer de kaart van de controverse zou trekken. En trouwens: mag je dan als overheidsinstantie geen reserves hebben bij een film waarin vrouwen en homo’s op beestachtige manieren afgetroefd en verkracht worden? Van mij mag iedereen dat soort dingen verfilmen, hoor. Begrijp me niet verkeerd. Alle bloemen mogen bloeien, ik pleit zeker niet voor censuur. Maar of dat dan met overheidssteun moet gebeuren, is een heel andere vraag.

Uw opvolger bij het VAF, Pierre Drouot, gaf Koen Mortier wél geld om zijn film af te werken.

Vander Taelen: Daar zal hij dan wel goede redenen voor gehad hebben. Maar dat moet u hem vragen.

Hallo, mijnheer Drouot?

Pierre Drouot: Ja, ik had goede redenen, maar ik heb niet de gewoonte om daar on the record veel over te vertellen. Ik kan alleen maar zeggen dat Koen in beroep is gegaan tegen de beslissing om hem geen subsidie toe te kennen, en dat zijn beroep ontvankelijk is verklaard door de bezwaarcommissie.

Mijnheer Mortier, klopt het dat u onwel werd toen u ‘Ex Drummer’ als script doctor te zien kreeg?

Guy Mortier: Ik verknoei niet graag een goed verhaal, maar nee. Ik was trouwens helemaal niet als script doctor bij Ex Drummer betrokken. Ik werd alleen gevraagd om een ruwe montage van de film te bekijken en mijn mening te geven, samen met een achttal andere mensen. Ik had in het verleden al een paar keer naar filmscenario’s gekeken (o.m. van ‘De Zaak Alzheimer’; nvdr.) en dus zegde ik toe, uit sympathie voor Koen, wiens reclamefilmpjes ik weet te waarderen.

Maar het viel tegen?

Mortier: Niet echt, alleen had ik het gevoel dat ik naar een wel zeer ruwe montage zat te kijken, niet iets dat in de buurt van een definitieve versie kwam, en dus had ik achteraf nogal wat op te merken. Dat is niet gezellig, maar goed, anders kun je daar beter niet komen zitten. Helaas was men vergeten me te vertellen dat er onder de andere aanwezigen, die zeer zwijgzaam waren, een paar filmdistributeurs zaten die Ex Drummer eventueel wilden verdelen. Naar verluidt hebben die daarna nooit meer iets van zich laten horen. Tja.

Was u geschokt door de film?

Mortier: Maar nee. Ik heb De Leeuw van Vlaanderen gezien, dus ik kan wel wat hebben qua geweld. Ik had vooral technische bedenkingen.

Waarom vertelt Koen Mortier dan dat ‘Ex Drummer’ te ver gaat voor het ‘bange familieblad’ dat ‘Humo’ volgens hem geworden is’?

Mortier: Geen idee, want hij weet heel goed dat dat niet waar is. Voor mij was die visie een vriendendienst. Ik dacht dat ik uitgenodigd was om de film met mijn opmerkingen vooruit te helpen, maar blijkbaar is het niet goed gevallen.

Heeft u de definitieve montage intussen gezien?

Mortier: Nee, ik kon me niet vrijmaken voor de persvisies. Helaas, want ik ben erg benieuwd. Voor hetzelfde geld is het eindproduct een genuanceerde, fijnbesnaarde feelgoodfilm met een boodschap geworden. Ik was in elk geval blij toen ik hoorde dat de film geselecteerd was voor de festivals van Rotterdam en Göteborg.

Het klopt dus niet dat ‘Humo’ de film gaat boycotten omdat u niet kon lachen met Dikke Lul, het personage met het lid van een halve meter.

Mortier: Mijn gevoel voor humor stopt pas bij leden van zestig centimeter.

(W.V.D.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content