LICHTPUNT: BACKPACKERS PARADISE
23.25 – CANVAS
Wie heeft er als jonge idealist niet van gedroomd om met een bovenmaatse rugzak richting exotisch klinkende oorden te trekken, hongerend naar avontuur en op zoek naar zichzelf. Jelle Janssens deed het in India en maakte samen met collega-filmmaker Bram Kooijman de documentaire Backpackers Paradise over zijn eerste keer alternatief reizen. ‘Het is het typische verhaal van de onervaren reiziger’, vertelt Janssens. ‘Je hoort de enthousiaste verhalen van je vrienden en hoopt om in een derdewereldland zelf ook de ultieme vrijheid te vinden. Maar onderweg merk je dat de lokale bevolking je toch ziet als een toerist. Er staat altijd wel iemand aan je mouw te trekken om iets te verkopen of om je naar een of ander hotel te brengen. Dan moet je je verwachtingen bijstellen, of er nóg verder in gaan. Het is vooral die psychologische trip die we in beeld wilden vastleggen.’ En de cultuurshock natuurlijk, want elke reiziger komt sowieso in een andere wereld terecht. ‘ Zodra je op het vliegtuig stapt, laat je alles achter waarmee je vertrouwd bent: je familie, je vrienden, je collega’s en je westerse mentaliteit. Maar dat betekent ook dat je verplicht bent om diep in jezelf te kijken, want je draagt alleen alle verantwoordelijkheid.’ Dat Janssens en Kooijman India kozen als decor voor hun documentaire was geen toeval. ‘Bram was er al eerder geweest en wist dat de contrasten van India je geestelijke evolutie nog versterken. Reizen door India is altijd een beetje teruggaan in de tijd, ook spiritueel. Als je daarvoor openstaat, kan je makkelijk in contact komen met je eigen spiritualiteit. Je hoeft niet naar de kerk te gaan om gebeden te prevelen, voor hen is geloven meer dan dat.’ Maar toch heeft vooral de humor van de Indiërs en hun natuurlijke vrolijkheid Janssens verbaasd. ‘Ze hebben vaak zelf weinig, maar blijven vrijgevig en spontaan. Alles doen ze met de glimlach, er zit een kinderlijke vreugde in hun hele houding.’
Henry: Portrait of a Serial Killer **** John McNaughton, VS 1986. McNaughton documenteert gruwelijk authentiek twee weken uit het leven van een massamoordenaar uit Chicago. Een akelige, amorele en schokkende film die drie jaar op de planken bleef liggen vanwege zijn gore slasher-inhoud. (23.25 – Kanaaltwee) Monrak transistor * Pen-Ek Ratanaruang, Thailand 2001. Regisseur Ratanaruang is een van Thailands bekendste satirici. De satire schuift hij hier gezwind aan de kant voor een charmant komisch melodrama met kitscherige noot over de gefnuikte liefdesrelatie tussen twee jongeren. (00.40 – Arte) Pulp ** Mike Hodges, VS 1972. Met het invloedrijke gangster noir-meesterwerk Get Carter was het bingo voor Hodges en Michael Caine. Dat succes probeert het duo in deze op Malta gesitueerde thriller, over een ghostwriter die met de maffia in aanvaring komt, nog eens over te doen. Een stijlrijke flop, maar deze coole misdaadkomedie met Mickey Rooney verdient beter (01.20 – BBC 1). In de ban van Urbanus Laatste aflevering uit de reeks, waarin Urbanus terugblikt op zijn samenwerking met de jonge Vlaamse comedians (20.20 – één) Vitamines, zin en onzin We geven jaarlijks met z’n allen in Vlaanderen een vermogen uit aan vitaminesupplementen. Maar maken ze ons ook gezonder? Over Leven gaat het na (21.05 – Canvas).
(B.D.C.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier