LE COLONEL CHABERT

YVES ANGELO

FR 1994, MET GÉRARD DEPARDIEU, FANNY ARDANT, FABRICE LUCHINI. 00.15 – ARTE

Debuterend regisseur Yves Angelo had op korte tijd een stevige reputatie opgebouwd als cameraman van meestal vrij klassieke films van onder anderen Alain Corneau, Françis Dupeyron en Claude Sautet voordat hij zelf aan het regisseren ging. Echte topfilms heeft dat nog niet opgeleverd, al kon zijn debuut Le colonel Chabert nog op het meeste krediet rekenen. Deze zelfverzekerde verfilming van een van de kortverhalen uit La comédie humaine van Honoré de Balzac werd in het verleden al eens voor het grote scherm geadapteerd, namelijk in 1943. Raimu vertolkte toen de rol van de bewuste Chabert, een aristocraat die na de napoleontische oorlog als dood opgegeven wordt, maar tien jaar later opnieuw straatarm opduikt, waarop zijn ondertussen hertrouwde vrouw hem weigert te erkennen. In deze met een César bekroonde versie speelt Depardieu dat personage, een rol die trouwens nogal wat vergelijkingen toont met die van Le retour de Martin Guerre (1982). Waar de Raimu-film – hoe trouw ook verfilmd – al eens van collaboratie beschuldigd werd, komt Balzacs aanval op de door egoïsme en hebzucht veranderde postrevolutionaire Franse maatschappij vijftig jaar later wel glashelder over. Depardieu is opvallend ingetogen; Fanny Ardant is de onvermijdelijke, even beeldschone als wanhopige, vijandige gravin, terwijl Fabrice Luchini in dit afwisselend subtiel en berekend reflexief kostuumdrama nog eens mag uitblinken als machtige, machiavellistische advocaat met inderdaad zijn mond als belangrijkste wapen.

Gas-oil HH Gilles Grangier, FR 1955. De Franse populistische cinema dreef stilaan op zijn einde toen dit juist geobserveerd drama in zwart-wit gedraaid werd, gesitueerd in het milieu van vrachtwagenrijders. Maar monument Jean Gabin – in een voor hem typerende rol als goedhartige chauffeur die toevallig in een vuile affaire betrokken raakt – tekende mee voor een laatste opstoot. Het is niet het scenario van Michel Audiard dat bijblijft, maar wel de nerveuze documentaire sfeer van deze polar met ook nog de 27-jarige Jeanne Moreau, als onderwijzeres in een klein dorpje die weigert in te trekken bij lief Gabin, net voor haar grote doorbraak in Louis Malles Ascenseur pour l’échafaud (20.40 – Arte) l New Best Friend (0) Zoe Clarke-Williams, 2002. Futloos, houterig geacteerd Hollywoodcampusdrama dat als onderzoeksthriller nooit op snelheid komt, laat staan de nieuwsgierigheid weet te prikkelen, over een mysterieus geval van overdosis waar het armste meisje van de bende het slachtoffer van is. (21.10 – Kanaaltwee)

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content