De bottelarij stelt in haar foyer ‘Het Vieste van Cordelia’ voor, een selectie van het stripwerk van Inge Heremans, alias Ilah. Meer info: [{phone}]02?412 70 70. Onder dezelfde titel geeft uitgeverij Oogachtend de selectie in boek uit.
door Karel Degraeve
En? Nog wat tv gezien de laatste tijd?
De komische series op Canvas, de kookprogramma’s op BBC, Thuis, De Laatste Show, tenminste als er geen missen of tennissterren op de canapé zitten… ik heb een brede smaak. Tot ergernis van mijn vriend blijf ik zelfs hangen bij Blind Date.
U meent het?
Tja, ik geniet ervan om naar slechte dingen te kijken. Liever dat dan Afrit 9 trouwens. Weet je wat het verschil is: bij de kandidaten van Blind Date kun je zelf nog een leven verzinnen _ die zitten in de studio _, maar Afrit 9 dompelt je genadeloos onder in de biotoop van zijn gasten, waardoor elke illusie je ontnomen wordt. Al die mensen met rare hobby’s en vreemde verzamelwoedes: ik kan er niet tegen! Ik verzamel niet eens mijn eigen werk.
’t Moet moeilijk geweest zijn om een selectie te maken voor de tentoonstelling.
Mijn atelier is een stort. Ik had de grootste moeite om mijn originelen te vinden. Het aantal dat ik onder de rommel terugvond, was zo beperkt dat ik weinig heb moeten schiften.
‘Het Vieste van Cordelia’ luidt de titel. We krijgen haar minst fraaie kant te zien?
Ja. Die was uit het eerste boek geweerd. Mij was het niet opgevallen; iemand merkte het op tijdens een gesprek. Nu heb ik mijn uitgever voor het blok gezet. Blijkbaar heb ik hem zo van zijn smetvrees afgeholpen.
Vanwaar die fascinatie voor ’t gênante?
Dat heeft iedereen toch. Iedereen moet toch op de pot? Elke vrouw heeft toch haar regels? Alleen worden we er niet graag mee geconfronteerd. Ik heb als tekenaar de mogelijkheid om dat wel te doen. Zie het als een therapie ( lacht). Vraag me dus ook niet om er dieper op in te gaan, want dan moet ik over mezelf praten en dat doe ik liever niet. Cordelia is wat dat betreft mijn spreekbuis. Via haar creëer ik afstand.
Zie je een evolutie in haar personage?
Niet zozeer in haar personage, wel in mijn werk. Tekentechnisch zie je dat ze me nu beter in de hand ligt. Tekenen leer je niet alleen door ’t veel te doen, maar vooral door te publiceren. Je krijgt zo een beter inzicht in je werk, kunt makkelijker je fouten, je beperkingen en je gaven inschatten. Ook die boekjes zijn daar goed voor. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik nooit happig ben op de confrontatie met mijn eigen werk.
Dat Cordelia met alle aandacht gaat lopen, moet je andere alter ego, Claus, pijn doen.
Hij is waarschijnlijk zéér jaloers! Maar het komt er nog wel van, vermoed ik. Claus bestaat al bij al nog maar een jaar. ’t Is qua werk een leuke aanvulling op Cordelia. Voor háár kan ik makkelijker uit mijn eigen bestaan putten. Voor Claus moet ik me in andermans schoenen plaatsen. Het is tof om ’t leven eens door de ogen van een macho te bekijken.
Wacht Cordelia geen carrière in buitenlandse bladen?
Daar zou ik dan werk van moeten maken, en daar ben ik heel slecht in. En heel lui. ( ironisch) En ik heb ondertussen al zo’n dikke nek gekregen dat ik vind dat ze mij maar moeten opbellen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier