JOHN CAMERON MITCHELL
VS 2001, MET JOHN CAMERON MITCHELL, MICHAEL PITT, MIRIAN SHOR. 23.40 – CANVAS
De filmcritici noemden het driftige en felkleurige rock-‘n-roll-transgendersprookje Hedwig and The Angry Inch een mix tussen Velvet Goldmine en The Rocky Horror Picture Show; de New Yorkse indieregisseur en acteur John Cameron Mitchell omschreef zijn door Bowie geprezen debuut zelf als ‘mijn versie van Harold and Maude, All That Jazz en Nashville‘. Mitchell, zoon van een in Berlijn gestationeerde VS-generaal, baseerde zich voor zijn bekroonde film op zijn eigen cultmusical, die hij samen met muzikant Stephen Trask componeerde. Glamrockfans houden oogschaduw, glittersterretjes en plateauschoenen het best in de aanslag: bij momenten is dit een trashy camppopfeest en een flamboyante verheerlijking van het onverbloemde biseksuele imago van deze subcultuur. Hedwig (een charismatische Mitchell) is een in Oost-Berlijn geboren transseksueel die een deels mislukte geslachtsoperatie onderging uit liefde voor een Amerikaanse soldaat. Zoveel jaar later maakt de verbitterde en miskende rockstyliste Hedwig samen met haar begeleidingsband The Angry Inch een tournee door de VS langs een keten van troosteloze suburbane visrestaurants. ‘ We are freaks! We fuck who we please and do what we choose‘, zingt de narcistische rockdiva met weelderige blonde pruik in deze soms gezwollen, boodschapperige dragfabel. De fascinatie van de makers voor de glamrock vertaalt zich regelmatig in een fanatiek, zelfs aangrijpend enthousiasme dat echter vaak gewurgd wordt door een te grote ernstigheid.
The 13th Warrior HH John McTiernan, VS 1999 De verfilming van Michael Crichtons horroravontuur Eaters of the Dead bleef lang op de planken liggen. Het zadelde dit Vikingdrama over Arabier Banderas die anno 922 samen met Noormannen tegen kannibalen vecht met een negatieve reputatie op. Ondanks de niet altijd even interessante plot blijft dit brutale drama stevig overeind (22.25 – VT4) l Brother HH Takeshi Kitano, Japan-VS 2000. Beat Kitano, de Japanse meester van ‘deadpan’ gangstercool, trok naar het LA van de bendeoorlogen voor deze yakuza-gangstersaga over loyaliteit en de criminele code van eer. Een brutale parabel waarvoor Yamamoto opnieuw de kostuums leverde (23.05 – La Deux) l Le Secret H Virginie Wagon, FR 2000. Oprecht en seksueel expliciet, maar niet clichévrij drama over overspel en vrouwelijke vrijheid in de intellectuele lijn van de films van Catherine Breillat. Het regiedebuut van scenarist Wagon (Le petit voleur en La vie rêvée des anges) (23.50 – NED 3) l Night of the Living Dead HHHH George A. Romero, VS 1968. Gore, allegorische zombieklassieker, een groteske verrijzenisopera die het genre revolutioneerde. (1.00 – ARTE)
(L.J.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier