MARTIN SCORSESE
VS-D-GB-IT-NL 2002, MET LEONARDO DICAPRIO, DANIEL DAY-LEWIS, CAMERON DIAZ. 21.15 – VT4
Meer dan vijfentwintig jaar broedde Martin Scorsese op dit historische gangsterepos en het resultaat van al die opgekropte passie is een briljant meesterwerk, een opwindende les brutale grootstadsgeschiedenis verteld door een begenadigd stilist met een vurig temperament. Scorsese vertrok voor dit grootschalige wraakverhaal (met decors die in Cinecittà zeer nauwgezet nagebouwd werden) niet alleen van Herbert Asbury’s roman uit 1927, ook Raoul Walsh’ Regeneration, de allereerste lange gangsterprent ooit gemaakt, inspireerde de notoire filmkenner. De onderwereld waar Scorsese ons hier majestueus in onderdompelt, is die van de Lower East Side in Manhattan anno 1863, en meer bepaald de beruchte Five Points-wijk, een barbaarse hel vol racisme en politieke corruptie waarin duizenden immigranten proberen te overleven. Leonardo DiCaprio is Amsterdam Vallon, een jonge Ierse immigrant die wraak wil nemen op William ‘Bill The Butcher’ Cutting, de man die zijn vader vermoord heeft. Met de hulp van hoertje en zakkenroller Cameron Diaz infiltreert hij in diens protestantse bende Native Americans. ‘These are the hands that built America’, zingt U2 tijdens de eindgeneriek van dit machtige opus over verraad, loyaliteit, zonde en verlossing. Een raak orgelpunt voor een memorabele film, alleen al om de indrukwekkende vertolking van Daniel Day-Lewis die zijn schoenmakerspraktijk in Firenze opgaf om hier zijn comeback te vieren als the butcher, een monsterachtige schurk met kachelpijphoed en glazen oog. Luc Joris
Tijd voor dronken paarden HHH Bahman Ghobadi, Iran 2000. Integer, strak neorealistisch drama, gesitueerd in een ruw en winters berglandschap in de door oorlog getroffen Koerdische grensregio tussen Iran en Irak, over een pakjesdrager die op een gevaarlijke smokkelroute het geld probeert bijeen te verdienen voor de operatie van zijn gehandicapte broertje. Een bittere, nooit sentimentele confrontatie tussen mens, dier en natuur die herinneringen oproept aan het werk van Yilmaz Güney en Werner Herzog (14.35 – NED 3) l Vanishing Point (0) Charles Robert Carner, VS 1997. Viggo Mortensen rijdt zich uit de naad om thuis de baby te zien bevallen. Een vlakke remake van de gelijknamige cultklassieker (14.55 – VTM) l Braveheart H Mel Gibson, VS 1995. Gibson lapt de historische accuraatheid aan zijn laars voor een stoer potje patriottisme in kilt over de Schotse vrijheidsstrijder William Wallace die het tegen de Britse tirannie opneemt, maar de Academy Awards gingen voor de bijl (21.15 – Kanaaltwee).
Luc Joris
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier