De Bayard d’Or van vorig jaar ging naar Le battement d’ailes du papillon, het sprankelende debuut van Laurent Firode met in de hoofdrol Audrey Tautou, de Amélie Poulain uit de Franse bioscoophit van Jean?Pierre Jeunet. …

van 28 september tot 5 oktober 2001. Info: www.fiff.namur.be

De Bayard d’Or van vorig jaar ging naar Le battement d’ailes du papillon, het sprankelende debuut van Laurent Firode met in de hoofdrol Audrey Tautou, de Amélie Poulain uit de Franse bioscoophit van Jean-Pierre Jeunet. Ook dit jaar loopt de competitie uitsluitend tussen Franstalige titels, want het festival van Namen is, in tegenstelling tot dat van Gent en Brussel, een themafestival dat de aandacht richt op werk van Franstalige cineasten van over heel de wereld, maar natuurlijk vooral uit Frankrijk.

Deze keer is dat nog meer het geval. Frankrijk is in deze zestiende uitgave immers het ‘pays à l’honneur’. Dat komt goed uit, want de Franse productie stelt het goed in 2001, mede dankzij Amélie Poulain. De publieksopkomst voor huisgemaakte films liep in de maand mei tot voorbij de 50 procent.

Naast de focus Frankrijk is er een coup d’oeil op Libanon, een eerbetoon aan Pierre Chevalier, de fameuze directeur televisiefictie van cultuurzender Arte, er is een jongerensectie gewijd aan het thema ‘film, democratie en mensenrechten’. De jury die de selectie van 2001 zal beoordelen, wordt voorgezeten door actrice Irène Jacob.

Het ‘Fiff’ opent met Le vélo de Ghislain Lambert van Philippe Harel; in de hoofdrol Benoît Poelvoorde als wielrenner met te korte beentjes. De publieksvertoning wordt gevolgd door een heuse course cycliste door de stad. Wie daar geen zin in heeft, kan zich meteen vastbijten in de grote titels van het programma Frankrijk: La répétition van Catherine Corsini, Trouble every day van Claire Denis, La Chambre des Officiers van François Dupeyron, Martha, Martha van Sandrine Veysset en de jongste films van Rivette ( Va savoir) en Jean-Luc Godard ( Eloge de l’amour).

Heel wat films klinken bekend in de oren: ze liepen voordien al in Cannes of Venetië. Het festival sluit af met Marion Vernoux’ Reines d’un jour.

De Belgische nieuwsgierigheid gaat in de eerste plaats naar Strass, het langspeeldebuut van Vincent Lannoo en naar de documentaire Baria et le grand mariage van Manu Bonmariage. De organisatoren rekenen erop dat ze opnieuw de 45.000 bezoekers van vorig jaar in de zalen zullen krijgen. Met de onwaarschijnlijk goedkope cinépass (300 frank voor een hele week film) zou dat geen probleem mogen zijn. E.M.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content