CREATIEF KNOKKEN. ‘DEAD OR ALIVE’ HERLEEFT. GELUKKIG, WANT EEN SPELCONSOLE VAN DE VOLGENDE GENERATIE IS NIETS ZONDER EEN GAME VAN DE VOLGENDE GENERATIE.

Dead Or Alive 4 ****

(XBOX 360)

De dood kan een waar genot zijn. Tenminste, als je niet zélf sterft en op voorwaarde dat het in stijl gebeurt: door een medemens sierlijk tot moes te slaan, een speciale techniek aan te wenden om hem van het dak te duwen of hem smaakvol onder een auto te gooien. Belangrijk is ook: het mag niet vanzelf gaan, want dan heb je er weinig voldoening aan. De juiste kledij en een sfeerrijk decor kunnen er zelfs een kunstwerkje van maken. Om maar te zeggen: Dead Or Alive 4 is straffe kost. De gevechtsgame toont het levenseinde zoals geen enkele andere game dat ooit heeft gedaan. De superkrachtige processor van de Xbox 360 stelt spelmaker Tecmo in staat om uitzonderlijk heldere en vloeiende beelden op het scherm te toveren. Ook de vernieuwde engine doet de game vlotter draaien dan in het verleden. De gameplay is vrijwel identiek aan die van Dead Or Alive 3 en Ultimate, de twee teleurstellende voorgangers: je slaat, trapt, worstelt en werpt. Dat lijkt eenvoudig, maar schijn bedriegt. Zowel technisch als tactisch moet je er stáán. Het is voorts noodzakelijk dat je weet waar je sterkten en zwakten liggen, én die van je tegenstander. Om het verschil te maken, moet je naast dat alles ook nog een beetje creatief kunnen knokken. Dat wil zeggen: afwisseling brengen in je bewegingen. De prima afstelling van de artificiële intelligentie zorgt er immers voor dat je tegenstander gevat reageert en anticipeert op je aanvallen.

Onder de ruim twintig vechtlustigen bevinden zich sterke nieuwkomers als de gemaskerde duivelin Maripose, naast oude bekenden als Ryu Hayabusa en Kasumi. Samen vormen ze, naar goede DOA-gewoonte, een kleurrijke bende. Een vulgaire bende ook, maar in thuisland Japan vinden ze dat naar verluidt fan-tas-tisch. Vandaar wellicht de aanwezigheid van catchkampioene Tina, of meer bepaald haar XXL-boezem. De enige bijdrage van die boezem: verwarring is óók een wapen. Zelfs de prachtige locaties, gaande van een fruitmarkt tot een Japanse tempel en een dinosaurussenpark, maken op hun geheel eigen manier deel uit van het wapenarsenaal. Over het algemeen duren de gevechten niet langer dan twee of drie minuten, maar het zijn wel twee of drie adembenemende minuten. Mag het nog een beetje méér zijn? Ga dan online via Xbox Live. Niet voor extra speelopties, wel voor betere tegenstanders. Tecmo heeft de verhuis van de oude naar de nieuwe Xbox aangegrepen om zijn beschadigde reputatie te herstellen. Dat werd tijd.

Bart Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content