Op zaterdag 13 oktober vond in Gent de zesde editie van de Focus Festivaldag plaats, waarop vijfhonderd lezers vijf films konden bekijken uit het programma van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent. Een greep uit de reacties.
Blind Mountain
‘Boer zkt. Vrouw, maar dan in China’, dat is de omschrijving die het meest terugkomt voor deze schokkende film over een jonge studente die door mensenhandelaars aan een boerenzoon wordt verkocht en terechtkomt in een nachtmerrie zonder einde. Blind Mountain, ‘een toegankelijke andersculturele film die pakt en boeit’, aldus Eddy Impens, wordt zo goed als unaniem positief onthaald, al was het een zeer harde film om zo vroeg in de ochtend te verwerken.
Klass
‘Beslist dé verrassing van de voormiddag’, schrijft Dieter Vanden Bossche over deze Estse prent over twee puberjongens die in hun klas het mikpunt van spot en pesterij vormen. Opnieuw een zeer harde en schokkende film, die uitmondt in een bloederige finale, maar de sterke vertolkingen maken veel goed. ‘De beste film over de gevolgen van pesten die ik recent in de zalen zag’, aldus Ken Lawrence. ‘Het pestgedrag gaat verder dan wat ik in mijn middelbare schooltijd heb gezien, maar de rake typering van de ‘hoofdpester’, diens kompaan, de meeloper, de slimme – lees: sluwe – bondgenoot en de zwijgende medeleerlingen komen uitzonderlijk echt over.’
La Léon
De grootste splijtzwam van de dag was deze Argentijnse meditatieve zwart-witfilm vol langgerekte shots en al even langgerekte stiltes. Voor sommigen leidde de combinatie van Argentijnse wijn bij de lunch en Argentijnse cinema erna tot een verkwikkend middagdutje, anderen hielden er wel van. ‘Door de lange natuurbeelden, trage en statische cameraovergangen en heel breed uitgesponnen dialogen is dit niet zozeer een verhalende als wel een belevende prent’, schrijft Wout Tansens. ‘Veel meer dan bij traditionele film moet deze film gevoeld worden, moet hij bekeken worden als een kunstwerk.’
This is England
De tweede keuze van de dag over pesten (op de Focusredactie gaat alles prima, dank u wel), over een jongetje dat zijn vader verloor tijdens de Falklandsoorlog en troost vindt bij enkele skinheads. Een film in de stijl van Ken Loach, en dat beviel het publiek wel. Zoals Jacques Joris: ‘Bijzonder confronterende cinema die bijna verplicht filmvoer zou moeten zijn voor onze jongeren op school. De geweldige soundtrack is de kers op de taart. Warm aanbevolen!’
Eastern Promises
De hoofdvogel van deze zevende editie was natuurlijk de nieuwe film van David Cronenberg over de Russische maffia. Eastern Promises is naar de normen van de Canadese regisseur vrij toegankelijk, maar toch zitten al zijn obsessies erin verwerkt. Het geheel vormt volgens Rick Roels ‘een geoliede machine, een krachttoer vol intrige, wreedheid en controverse, waaruit blijkt hoe consistent excellent Cronenberg wel niet is’.Onze oproep om ‘recensent van één festivaldag’ te spelen werd massaal beantwoord, waarvoor dank. MATTHIEU VANCAMP mag binnenkort de box van Focus Film Files II in de bus verwachten. Zijn recensies leest u op www.focusknack.be.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier