VINTAGE STUNTWERK. Vaak geïmiteerd maar zelden of nooit geëvenaard: De moeder van alle autoachtervolgingen, nu ontleed in een special edition.
FILM: *** EXTRA’S: **** (Warner)
Bullitt (1968)
Film. Let’s face it: de enige reden waarom de stijlvolle politiethriller Bullitt nu een moderne klassieker wordt genoemd, is de fenomenale car chase over de heuvels van San Francisco. Deze iconische sixties-scène begint met een kat-en-muisspelletje tussen de eigengereide politieluitenant (Steve McQueen) die een kroongetuige probeert te beschermen, en de maffiose types die de hinderlijke klikspaan uit de weg willen ruimen. Eerst achtervolgen de snoodaards in hun zwarte auto de donkergroene Ford Mustang van McQueen, tot die zijn belagers van zich afschudt en de rollen omkeert door plotseling in hun achteruitkijkspiegel te verschijnen. Ze blijven elkaar tergend volgen, tot de schurken hun veiligheidsriem vastklikken – iets wat je in de jaren zestig kennelijk alleen maar deed wanneer een wilde achtervolging in het verschiet lag. En inderdaad: het serieuze actiewerk kan beginnen. De plagende jazzy score van Lalo Schifrin is intussen vervangen door gierende remmen, scheurende banden en het gebeuk van het chassis tegen het wegdek.
Wat die scène ook nu nog zo sterk maakt, is dat ze volkomen realistisch is. Er kwamen toen nog geen special effects, laat staan computershots aan te pas; snelheidsduivel Steve McQueen deed zijn stunts zélf. Na de helse rit hangt hij dan ook ostentatief uit het raampje, zodat je weet dat hij zelf aan het stuur zat. Regisseur Peter Yates vertelt op de commentaartrack dat voor de bewuste scène twee weken lang een dertigtal huizenblokken werden afgezet en dat de wegduikende voetgangers vertolkt werden door stuntlieden. In het oorspronkelijke scenario (dat in Los Angeles speelde) stak niet eens een autoachtervolging; die werd er op vraag van McQueen ingeschreven.
Extra’s. Op het tweede schijfje van deze Special Edition een portret van McQueen, nu meer dan ooit Mr. Cool, maar ook een anderhalf uur lange documentaire The Cutting Edge: the Magic of Movie Editing, een fascinerende reis door de geschiedenis van de montage, met honderden briljante voorbeelden van de kunst van het snijden.
FOCUSTRAKTEERT: WIN DRIE EXEMPLAREN VAN DE SPECIAL EDITION VAN ‘BULLITT’ EN VIJF EXEMPLAREN VAN ‘ROUND MIDNIGHT’. ZIE PAGINA 3
Patrick Duynslaegher
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier