De klaarblijkelijk onvermoeibare 007-industrie draait weer op volle toeren, ook op het boekenfront.
The Art of Bond
Laurent Bouzereau
Boxtree; 240 blz.
The Man Who Saved Britain
Simon Winder
Picador; 294 blz.
De James Bond-Saga
Raymond Rombout
Elmar/Van Halewyck; 344 blz.
Opdat u, nu de Bondfranchise terugkeert naar de beginjaren van ’s werelds beroemdste geheim agent, een mondje zou kunnen meepraten over het globale fenomeen, selecteerden we voor u drie radicaal verschillende publicaties: een officieel souvenirboek met alleen maar plaatjes, een spottende sociologische studie met louter tekst en een Nederlandstalige uitgave die alle films, maar vooral ook alle boeken van Ian Fleming aan een grondige en zeer feitelijke analyse onderwerpt.
De uitleg bij de titel – From storyboard to screen: the creative process behind the James Bond phenomenon – vat perfect samen wat u te wachten staat bij het doorbladeren van The Art of Bond: een visuele trip door de eenentwintig officiële 007-films, van Dr. No tot de kersverse Casino Royale, van de filmscripts naar de romans of vaak alleen maar de titels van Fleming tot de promotionele overkill, maar met vooral oog voor de superluxueuze look van de bioscoopavonturen en de onbeschroomd extravagante lifestyle van de cynische held.
Tekeningen en ontwerpen van de artdirectors, technische studies van de gadgets; conceptartwork, setfoto’s, storyboards en exclusieve beelden uit het Eon-archief vertellen het verhaal van de langlopende saga. De spectaculaire beeldenstoet wordt voorzien van citaten van producenten, regisseurs, schrijvers, sterren en crew, en getuigenissen van beroemde fans, van Steven Spielberg tot Peter Jackson.
In The Man Who Saved Britain combineert de auteur Simon Winder met gevoel voor humor en (zelf)relativering jeugdherinneringen, een historiek van postimperiaal Groot-Brittannië (met als thesis dat Bond een postkoloniale fantasie is die de natie die ooit over de wereldzeeën heerste een hart onder de riem moest steken) en een pertinente ontleding van de James Bondmythe. De teneur van het boek is schuldig genot: hoe belachelijk en pueriel het hele gedoe rond die superspion met license to kill ook is, hoe politiek incorrect, seksistisch, racistisch en Brits superieur zijn planetaire avonturen ook zijn, in het diepst van ons adolescent gebleven hart willen we allemaal maar al te graag James Bond zijn. Niet voor niets siert een speelgoedversie van de fameuze Aston Martin met schietstoel uit Goldfinger de achterflap van deze ‘personal journey into the disturbing world of James Bond’.
Raymond Rombout brengt in De James Bond-Saga alle vaste ingrediënten van de formule (pre-credits-sequentie, generiek, schurken, Bondgirls, locaties en decors, muziek, gadgets en stunts) overzichtelijk en chronologisch in kaart. Dit feitenrelaas is bijgevolg een must voor Bondquizzers. Wat dit levenswerk van een 007-fanaat écht origineel maakt, is dat de auteur een derde van zijn boek besteedt aan een eerherstel van Bonds geestelijke vader Ian Fleming (en diens literaire erven), wiens zo goed als vergeten originele romans en verhalen even geduldig worden ontleed als de meestal erg afwijkende verfilmingen.
Patrick Duynslaegher
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier