Elke week geven we een werk dat ten onrechte vergeten is of onderschat wordt de aandacht die het verdient.
Suske staat breed grijnzend, met een voet op de vensterbank, te gesticuleren: ‘Hier is geen plaats voor oubolligheid! Wij gaan multimediaal! Vandaag surfen we de computerwereld binnen! Woeha! Hoogste tijd voor interactieve strips!’ Net voordien heeft hij eigenhandig de tekenaar van de strip door het raam naar buiten geschopt omdat die zogenaamd niet wilde meegaan met zijn tijd. Je zou denken dat dit een parodie is op de iPad-avonturen van Suske en Wiske van de laatste jaren, maar eigenlijk is het een profetische passage uit Virus, het 24e album van de stripreeks Biebel, uit 1997. Van zijn eerste lange Biebelverhaal in lange tijd profiteerde auteur Marc Legendre, toen nog schuilgaand achter het pseudoniem Ikke, om flink de vloer aan te vegen met zijn uitgeverij. Hij zette Suske en Wiske als een dom en hebberig duo aan het hoofd ervan.
Recent heeft Legendre de uitgeverij waarmee hij toen op gespannen voet leefde haast overgenomen. Hij schrijft verhalen voor De Rode Ridder, maar vooral zijn Suske en Wiske-reboot Amoras zorgde bij Standaard Uitgeverij voor rooskleurige jaarcijfers. Wie een beetje tussen de regels kan lezen, merkt vast dat Legendre zijn kritiek op het slappe Suske en Wiske zelfs in Amoras niet heeft verstopt. Het gaat dus niet op dat Legendre zijn auteursziel heeft verkocht aan de formulestrips waartegen hij vroeger zo tekeerging.
Maar in verhouding tot het strakke Amoras was Biebel de absolute vrijheid. In navolging van de Franse auteurs Binet en Gotlib gooide Legendre de klassieke verhaalopbouw overboord. Telkens wanneer Biebel en zijn maatje Reggie in Virus aan een avontuur lijken te beginnen, wordt het bruusk onderbroken. De tekenaar zelf komt door het beeld lopen om zijn personages in een of ander gareel te brengen. Suske de uitgever slaat vanuit een wachttoren met argusogen gade wat er gebeurt, daarbij vooral bezorgd om de rampzalige verkoop van de serie. Onderweg wordt Biebel ook nog gekaapt door een even talentloos als op geld belust sujet, dat een hippe webapplicatie met Biebel wil ontwerpen. Op voorwaarde dat het personage wat braver wordt, dat spreekt haast vanzelf.
Achteraf beschouwd was Virus al een teken aan de wand voor de serie, die vier albums later werd stopgezet. De uitgever had duidelijk al aangegeven dat hij het stripventje moeilijk aan de man kon brengen. Biebel is dan ook nooit een commerciële kinderstrip als Suske en Wiske geweest. Hij was bedoeld voor de Marc Legendre in ieder van ons. Naïef, springerig, moedig en chaotisch. Wie de merchandising- en marketingonzin herkende die een ploeterend auteur over zich heen kon krijgen, kon zich zelfs geen betere humorstrip voorstellen.
Zestien jaar later komt alles goed. Amoras is groot gemaakt met doorgedreven marketing. Suske en Wiske brengen Marc Legendre meer succes dan ooit. Na meer dan tien jaar zijn er zelfs enkele Biebel-heruitgaven verschenen. En Legendre zelf mag op 13 december de Vlaamse Cultuurprijs voor de strip de Blikken Adhemar zoals hij in Virus wordt genoemd in ontvangst nemen tijdens het Stripgidsfestival in Turnhout. Kanonneuh!
STRIPGIDSFESTIVAL
13/12 tot 15/12, alle info: stripgids.org
GERT MEESTERS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier