Wat mogen we verwachten van ‘The Movie Critic’, de laatste film van Quentin Tarantino?
We weten al even dat legendarische regisseur, auteur en filmwetenschapper Quentin Tarantino bezig is met het maken van zijn langverwachte ‘laatste’ film The Movie Critic. Een diepgravend overzicht vanuit de virtuele wandelgangen van Hollywood: wat mogen we verwachten?
Vorig jaar kregen fans van Quentin Tarantino bitterzoet nieuws: de Amerikaanse regisseur werkt officieel aan zijn nieuwe film The Movie Critic. Dat betekent dus dat er nieuw werk is om naar uit te kijken, maar er wordt met gemengde gevoelens naar uitgekeken. Tarantino zegt immers al een hele tijd dat hij na zijn tiende film het doek in de ring zou gooien. De volgende Tarantino zou dus de allerlaatste zijn.
Maar voordat de 60-jarige regisseur zijn camera definitief opbergt, haalt hij nog voor een laatste keer alles uit de kast. En dat terwijl hij met de romanisering van Once Upon A Time In Hollywood en zijn tweede boek Cinema Speculations, de overstap naar het schrijven wel lijkt te smaken. Zijn laatste opus zal als tiende film het rijtje van meesterwerken, waaronder Reservoir Dogs, Pulp Fiction en Django Unchained, moeten afsluiten met een knal.
Vertraging door Hollywoodstaking
De SAG-AFTRA-staking in Hollywood zou het productieplan van de film in wanorde hebben gebracht, aangezien de opnames normaal eind september 2023 moesten beginnen. Het is mogelijk dat enkele acteurs, voornamelijk bijrollen, zijn afgevallen als gevolg, maar dit blijft onzeker. Nu de staking in Hollywood al even voorbij is gewaaid, zouden de opnames van start kunnen gaan. Ze zullen plaatsvinden in Californië, waarvan grotendeels in Los Angeles. De filmcommisie van de staat zou de regisseur een subsidie van 20,2 miljoen dollar hebben gegeven voor het maken van de film. ‘Ik ben hier begonnen met het regisseren van films, en het is niet meer dan passend dat ik mijn laatste film maak in de filmhoofdstad van de wereld’, vertelde Tarantino aan het Amerikaans amusemententijdschrift Variety. Kortom, de opnames zullen binnenkort plaatsvinden. De bioscooprelease staat gepland in 2025.
Er was eens een filmjournalist van een pornomagazine
The Movie Critic zal, als tiende en laatste film, de kers op de taart van Tarantino’s filmoeuvre moeten worden. De verwachtingen zijn dus hoog. Zo hoog zelfs dat er in alle hoeken van het internet wordt gespeculeerd over wat de film zal gaan, wie er zal meespelen en hoeveel subtiele voetscènes we deze keer krijgen voorgeschoteld. Maar naast Hollywoodroddels zijn er ook al een heleboel zekerheden. Vorig jaar in mei op het filmfestival van Cannes lichtte de regisseur tijdens een interview met het film- en entertainmentmagazine Deadline al een tipje van de sluier: ‘Het verhaal speelt zich af in Californië anno 1977, en gaat over een filmcriticus die echt heeft bestaan maar nooit echt beroemd was’. Voor de duidelijkheid: het wordt dus geen biopic van de legendarische Amerikaanse filmcriticus Pauline Kael, zoals velen voordien beweerden.
Het zou dus wel om een felgebekte, racistische filmjournalist gaan die mainstreamfilms recenseerde voor een pornomagazine in de jaren zeventig. Tarantino beschrijft hem als ‘de Travis Bickle van de filmcritici’, verwijzend naar de held van Taxi Driver, gespeeld door De Niro in 1976. ‘Hij vloekte. Hij gebruikte racistische beledigingen. Maar zijn werk was zo grappig’, benadrukte hij tijdens het interview met Deadline.
Het pornomagazine krijgt in de film de fictieve naam The Popstar Pages. De echte naam van het blad houdt Tarantino liever geheim. Leuk om te weten: Tarantino leerde het tijdschrift kennen tijdens een van zijn baantjes in zijn tienerjaren waarbij hij pornotijdschriften in een automaat moest laden.
Mysterie ontrafeld?
Nu luidt de vraag: wie is die filmjournalist waarop Tarantino zich baseert? En voor welk magazine schreef hij? Er wordt gesuggereerd dat dit tijdschrift The Hollywood Press zou zijn. In de archieven van Newspapers.com wordt The Hollywood Press beschreven als een ‘seksueel georiënteerd vulgair’ tijdschrift uit de jaren zeventig. Een artikel uit de zogenaamde Palm Desert Post van 8 mei 1975 vermeldt ook dat het blad werd verspreid via niet-gepatenteerde automaten. Is de link dan gelegd?
Wat de filmjournalist betreft zien we twee namen terugkomen: Jim Sheldon (wiens volledig naam James A. Sheldon Jr. zou zijn) en William Margold, min of meer de ambassadeur van de pornofilmindustrie uit de jaren zeventig. Naar die tweede werd nog door Tarantino verwezen in zijn tweede boek Cinema Speculations tijdens het hoofdstuk waarin hij Paul Schraders Hardcore behandelt. Er wordt online gespeculeerd dat deze twee vrienden recensies van reguliere films schreven voor The Hollywood Press. Op Letterboxd, het online platform voor filmfanaten, zijn profielen te vinden die aan William Margold en Jim Sheldon zijn gewijd, gericht op hun vroegere recensies. Is dit onderdeel van een soort sluwe promotieactie? Hoewel deze aanwijzingen interessant zijn, kunnen we niet met absolute zekerheid zeggen of deze twee personen de basis vormen voor de personages in Tarantino’s film.
Wie speelt er mee?
Naast de grote lijnen van het verhaal werd er ook al het een en ander prijsgegeven over de cast van de film. Zo zal Tarantino hoogstwaarschijnlijk op Brad Pitt kunnen rekenen. Na Inglorious Bastards en Once Upon A Time In Hollywood zou dat de derde keer zijn dat hij samenwerkt met Quentin Tarantino. Maar het lijkt erop dat de hoofdrol niet voor hem is weggelegd. Aangezien de regisseur eerder aan Deadline liet weten op zoek te zijn naar ‘een Amerikaan van ongeveer dertig jaar oud’ voor de hoofdrolspeler. Een naam die door verschillende journalisten wordt vermeld is Paul Walter Hauser, bekend van zijn rol in de miniserie Black Bird waarvoor hij een Emmy en Golden Globe kreeg. Hij speelde ook mee in onder ander Cruella en I, Tonya. Maar zijn deelname aan de cast is dus nog niet bevestigd.
Op 19 september 2023 lanceerde Jeff Sneider, een Amerikaanse filmjournalist die bekendstaat om zijn scherpe meningen en scoops over Hollywood, een opmerkelijke tweet de wereld in. Daarin heeft hij het over een mogelijke Pulp Fiction-reünie tussen John Travolta en Samuel L. Jackson in de nieuwe film van Quentin Tarantino. Sneider beweerde daarvoor ook al dat Tom Cruise een kleine cameo of rol zal hebben in de film. Het zou wat zijn om deze grote namen in dezelfde scènes aan het werk te zien, maar of dit echt werkelijkheid wordt valt nog af te wachten.
Klassieke films herwerken
Ook Paul Schrader, bekend als scenarist van onder andere Taxi Driver en zijn ongezouten meningen op sociale media, kon al wat details lossen over de film. Tijdens een interview met het Frans dagblad Le Monde onthulde hij dat Tarantino hem eerder benaderde om toestemming te vragen om het originele einde van Rolling Thunder (dus voordat het werd herschreven) op te nemen. Schrader schreef het scenario voor deze film. Het lijkt erop dat Tarantino zijn eigen interpretatie van verschillende fragmenten uit klassieke films van de jaren zeventig zal verwerken in zijn aankomende film The Movie Critic. Interessant allemaal. We weten inmiddels dat Tarantino niet vies is van een revisionistische benadering van de geschiedenis. Zo liet hij Hitler sterven in Inglorious Bastards en redde hij Sharon Tate in Once Upon A Time In Hollywood.
Ondanks vele speculaties en onzekerheden, hebben we toch al een beeld van hoe de film er zal uitzien. Het lijkt erop dat Quentin Tarantino ons met zijn aankomende film mee zal nemen naar een soort vergeten underground van filmnerds. De film wordt verwacht in 2025, dus we zullen nog even geduld moeten hebben. Maar wachten op de laatste film van een van de meest legendarische regisseurs die Hollywood ooit heeft gekend is de moeite waard, niet?
The Movie Critic wordt verwacht in 2025.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier