Vier niet te missen ‘eerste keren’ op het Film Fest Gent
Ook dit jaar kunt u in de stad van de Stroppen enkele debuutfilms zien om u te tegen te zeggen.
Gisteravond ging op het Film Fest Gent al Blue Silence in première, de eerste langspeler van de Belgisch-Koerdische regisseur Bülent Öztürk, over een getraumatiseerde ex-militair die tegen de achtergrond van een verscheurd land de scherven van zijn verleden bijeen tracht te rapen. En Öztürk is lang niet de enige die op het debutantenbal van het filmfestival mag aantreden. Vier andere niet te missen ‘eerste keren’.
Atsuko Hirayanagi – Oh Lucy!
In deze komedie, over hoe de Japanse met de Amerikaanse identiteit te doen samenstromen, volgt de Japanse cineaste Atsuko Hirayanagi de vijftigjarige, kettingrokende office lady Setsuko (Shinobu Terajima). Wanneer die beslist een taalcursus te gaan volgen, krijgt ze van haar leraar (Josh Harshnett) niet enkel het Engels aangeleerd, maar ook een taal waarmee ze zichzelf kan ontcijferen, en wel door een alter ego genaamd Lucy aan te nemen. Oh Lucy!, al goed voor twee nominaties op de voorbije editie van Cannes, is een film die onderwerpen als eenzaamheid en identiteit behandelt, maar die toch vooral zal charmeren omwille van zijn absurdistische trekken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Te zien op donderdag 12, vrijdag 13 en woensdag 18 oktober.
Ali Soozandeh – Tehran Taboo
Blowjobs in de auto, one-nightstands: Tehran Taboo is het soort film dat nooit in Teheran gedraaid zou mogen worden. In plaats van de film naar Teheran te brengen, bracht hij Teheran dan maar naar zijn film. Tehran Taboo is een animatieprent (weliswaar ook met echte acteurs). Meer nog: het is de eerste animatieprent ooit die in de Semaine de la Critique-competitie van Cannes opgenomen werd. En dat zegt véél. Bovendien is deze dramafilm over het leven van vier personages en hun strijd om vrijheid, hard het Iraanse regime, waardoor hij soms wat aan Marjane Satrapis’ alom geprezen Persepolis (2007) doet denken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Te zien op donderdag 12, vrijdag 13 en dinsdag 17 oktober.
Hope Dickson Leach – The Levelling
Wanneer haar jongere broer onverwachts sterft, keert Clover (Ellie Kendrick), die het nest had verlaten om haar droom om dierenarts te worden na te jagen, terug naar huis. In een poging om te weten te komen wat er precies met haar broer gebeurd is, wordt ze genoodzaakt zich opnieuw te binden aan de familie waarvan ze vervreemd was geraakt. Het maakt van The Levelling een treffend rouwportret, met uiterst veel werkelijkheidszin in beeld gebracht door de Schotse regisseur Hope Dickson Leach.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Deze film wordt vertoond op donderdag 12, zaterdag 14 en woensdag 18 oktober.
Nele Wohlatz – El Futuro Perfecto
Een jong Chinees meisje dat haar weg zoekt in de haar onbekende stad Buenos Aires, daarover gaat El Futuro Perfecto. Het is een film als een documentaire, waarin regisseuse Nele Wohlatz met glans – én met humor – de stroefheid van het taalonderwijs in beeld brengt, en aantoont dat ze niet voor niks die prijs voor beste debuut op het filmfestival van Locarno kreeg.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Te zien op vrijdag 13, dinsdag 17 en vrijdag 20 oktober.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier