The Day the Music Died (Again)
De klassiek geworden rockumentary Gimme Shelter legde, geheel toevallig maar extreem krachtig, het exacte moment vast waarop de hippiegeneratie haar onschuld verloor.
Gimme Shelter *****
Albert Maysles, David Maysles, Charlotte Zwerin
VK, 1970
Living Colour / dvd
Op 6 december 1969 sloten de Rolling Stones hun Amerikaanse tournee af met een gratis concert in San Francisco. Het Altamont Speedway Free Concert had een mooie epiloog voor Woodstock moeten worden – muziek en vrije liefde! – maar het liep anders. De tourmanager van de Stones had een bende Hells Angels ingehuurd om de orde te bewaren en dat deden ze hardhandig. Overdag, terwijl Jefferson Airplane optrad, vielen er al gewonden. Tijdens de show van de Stones werd de achttienjarige Meredith Hunter doodgestoken door een Hells Angel nadat hij een pistool had getrokken.
De documentaire Gimme Shelter was bedoeld als eenvoudige registratie van de Stonestour, maar werd dus, per ongeluk, een historisch document van een keerpunt in de (muziek)geschiedenis. Niet onbelangrijk: het is ook een beklijvende film, met de structuur van een thriller. In de eerste helft worden Jagger, Richards, Watts en co. getoond terwijl ze naar de beelden van hun eigen optredens kijken en luisteren naar de verslaggeving omtrent het rampzalige Altamontconcert. In theorie weet de kijker nog niet exact wat er is gebeurd, de filmmakers creëren een sfeer van anticipatie. Tijdens de tweede helft zien we hoe het concert razendsnel uit de hand loopt. Het is ontzagwekkend hoe groot de chaos is: niemand weet wat te doen, Jagger nog het minst van al: ontredderd maant hij zijn publiek tot kalmte aan. De blik op zijn gezicht is reden genoeg om de film te bekijken. De love generation gaat voor zijn en onze ogen ten onder.
Gimme Shelter is een indringend portret van een dag toen rape and murder zelfs geen shot away meer waren.
Dennis Van Dessel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier