© Frank Masi
2 / 5

Film - Bad Boys: Ride or Die

Regisseur - Adil & Bilall

Cast - Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens

Adil & Bilall laten ook Bad Boys: Ride or Die blinken en vonken. Maar Will Smith maakt een uitgebluste indruk.

Vallen er nog fans te plezieren – en valt er nog poen te scheppen – met de reanimatie van een nineties­hit van bombastbaron Michael Bay? Kan Will Smith, de ster die om een nieuwe hit verlegen zit, de om een hit ­verlegen Will Smith als vijftiger nog voor een bad boy doorgaan? ­Zulke vragen hielden Hollywood bezig toen Bad Boys for Life (2020) na zeventien jaar een vervolg breide aan de ­avonturen van de permanent kibbelende flikken Mike en Marcus (respectievelijk Smith en Martin Lawrence). In ­België was men dan weer veeleer benieuwd naar het ­wedervaren van succesboys Adil El Arbi en Bilall Fallah, die de film regisseerden: zouden zij hun Groot Amerikaans Avontuur tot een goed einde kunnen brengen?

Het antwoord op al die vragen was volmondig ja. Adil & ­Bilall krijgen de mix van vette humor en bombastische ­actie goed en paaiden zowel de ninetieskids als de huidige bioscoop­bezoekers. Bad Boys for Life bracht 424 miljoen dollar op en werd, met de hulp van het coronavirus, zo goed als de enige bioscoophit van 2020.

Gevolg: nooit eerder kwam een Bad Boys-sequel ­sneller van de grond als nummer vier. Door de stakingen in Holly­wood heeft Bad Boys: Ride or Die bovendien weinig ­concurrentie in de categorie popcornfilms die wat mogen kosten en niet op een ontploffing meer of minder kijken. De weg lijkt dus vrij voor een nieuw succes. Maar dan gaan er toch niet te veel bioscoopbezoekers mogen rondbazuinen dat nummer vier ook stroever is.

Daar zitten Adil & Bilall voor weinig tussen. Samen met hun cinematograaf Robrecht Heyvaert laten ze Bad Boys opnieuw blinken in fel blauw, turquoise en roze. In de ­vele actie­scènes komt het Belgische trio verrassender uit de hoek dan vorige keer. Alles gaat goed zolang als er Chinook­helikopters neerstorten, albinoalligators opduiken of een verloederd pretpark te land, ter zee en in de lucht wordt ­bestormd. De problemen duiken op telkens wanneer de storm gaat liggen en je plots interesse moet hebben voor tal van nevenpersonages zonder belang, voor flauwe grappen en voor een ongeïnspireerd scenario dat amper spanning ­creëert.

Voor wie de plot toch wil kennen: Mike en Marcus worden er zelf in geluisd wanneer ze onderzoeken waarom Captain Howard postuum van samenwerking met de drugskartels wordt beschuldigd. Waarop ze de FBI, de politie, drugskartels en zowat elke boevenbende in Miami achter zich aan krijgen. Whatcha gonna do when everybody comes for you?

Om niet al te zeer in herhaling te vallen wordt de ­relatie tussen Mike en Marcus op haar kop gezet. Marcus is na een bijna-doodervaring de waaghals, terwijl de kersvers ­getrouwde Mike plots paniekaanvallen krijgt. Het geeft de onderschatte Martin Lawrence meer speelruimte. Maar voor Will Smith draait het bijna zo verkeerd uit als die keer dat hij de Oscaruitreiking leven inblies met een rake ­rechtse. De voormalige Fresh Prince heeft het al moeilijk om nog ­charmant, grappig en goedgemutst over te komen en nu wordt zijn personage ook nog eens stukken saaier gemaakt. Bad idea. Smith beweert dat deze vierde Bad Boys gourmetpopcorn is. Het is eerder popcorn uit de supermarkt.