Film - Wolfs

Genre - Actiekomedie

Regisseur - Jon Watts

Cast - Brad Pitt, George Clooney, Amy Ryan

Platform - Apple TV+

Schiet niet op Brad Pitt en George Clooney, die met hun charisma en star power nog iets proberen te maken van de actiekomedie Wolfs. Maar hun ruggen doen pijn.

Wolfs gaat om de verkeerde redenen over de tongen. Kort voor de wereldpremière op het filmfestival van Venetië werd de bioscooprelease zonder boe of ba afgeblazen. Op een handvol Amerikaanse bioscopen na verschijnt de film enkel op het streamingplatform van geldschieter Apple.

De hoofdrollen zijn voor twee van de grootste filmsterren van hun tijd: Brad Pitt en George Clooney. De twee buddy’s hadden niet meer samengewerkt sinds het malle Burn After Reading (2008) van de broers Coen. Regie en scenario waren in handen van Jon Watts, die massieve bioscoophits scoorde met drie Spider-Man-films met Tom Holland en Zendaya. Clooney en Pitt waren bereid om een deel van hun astronomisch loon te herinvesteren in de bioscooprelease. Het mocht niet baten, want Apple vreesde alsnog voor tegenvallende inkomsten. Wolfs werd onverbiddelijk verbannen naar Apple TV+.

In de filmindustrie wordt de beslissing druk bediscussieerd. Is er zelfs voor Clooney en Pitt geen publiek meer? Verkijken we ons op hun aantrekkingskracht bij een jonger publiek? Of heeft technologiereus Apple geen flauw benul van film? Het bedrijf lijkt op de verkeerde dure projecten in te zetten en niet te weten hoe je films in de markt zet. Eerdere producties als Argylle en Fly Me to the Moon flopten zwaar, Napoleon stelde teleur.

Over de film zelf valt veel minder na te kaarten. Clooney en Pitt spelen bijna identieke fixers: doorgewinterde professionals die noodsituaties aanpakken zonder dat hun hartslag ooit boven de 150 gaat, helemaal in lijn met Harvey Keitel in Pulp Fiction. Groot is hun verbazing wanneer ze beiden blijken te zijn ingehuurd om het lichaam van een jongeman te verwijderen uit de hotelsuite van een procureur. En even groot is hun ergernis wanneer ze horen dat ze moeten samenwerken, zeker wanneer de routineklus door een tas vol maffiadrugs dreigt uit te draaien op een zware nacht.

Het blijft vermakelijk om Clooney en Pitt te zien bakkeleien over wie nu het grootste pietje heeft. Ze hebben bakken charisma en goesting, en doen de dialogen zinderen. Maar dan worden grote inschattingsfouten gemaakt. Het heen-en-weer tussen de twee is veel minder scherp en grappig dan je zou willen. De zoveelste grap over hun ouderdomskwalen doet meer fronsen dan lachen: is dit soms een ouwelullenfilm? De bevriende filmsterren moeten ook veel te lang doen alsof ze elkaar niet kunnen luchten. De plot ontwikkelt zich tergend traag en is inwisselbaarder dan een beker op een scoutsfuif.

Clooney en Pitt zijn geboren entertainers. Alleen lijkt Jon Watts te denken dat scènes vanzelf cool worden als zij erin zitten. Dat is maar gedeeltelijk zo. Wolfs verdient het niet om te worden afgefakkeld. Dit is geen slechte film, maar wel te mak om voor naar de bioscoop te trekken. Komt het even goed uit dat ze die daar toch niet spelen.