Politieke voorkeur voorspelt filmkeuze

De politieke voorkeur van het lokale publiek is een goede voorspeller van het succes van een film in een stad of dorp. Dat blijkt uit onderzoek.

Politieke voorkeur blijkt een veel betere indicator voor het voorspellen van het succes van een film in een plaatselijke bioscoop dan traditionele marketingvariabelen zoals leeftijd, inkomen en opleidingsniveau. Dat ontdekte universitair docent Jason Roos van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na onderzoek in Amerika.

Welke criteria voorspellen of een film een kaskraker wordt of een flop? Uiteraard spelen online beoordelingen of recensies een grote rol, maar bioscopen zijn ‘plaatsgebonden’. Ze lokken mensen uit de steden of dorpen waarin ze gevestigd zijn. Ze bedienen dus niet het volledige land.

Filmvoorkeuren kunnen per stad sterk verschillen. Wat het lokale publiek wil zien, is wat er toe doet in de plaatselijke bioscopen. Maar hoe zoek je uit welke soort films je lokale publiek aanspreekt?
Dr Jason Roos analyseerde de kasgegevens van meer dan vijf jaar van bioscopen in 25 Amerikaanse staten. Hij ontdekte dat politieke voorkeur een veel betere indicator is voor het voorspellen van het succes van een film in een plaatselijke bioscoop dan traditionele marketingvariabelen zoals leeftijd, inkomen en opleidingsniveau.

Republikeinse stemmers hebben een voorkeur voor films met een vrouwelijke, blanke actrice in de hoofdrol, terwijl Democraten liever films zien met Afrikaans-Amerikaanse mannen in de hoofdrol.

Categorisering

Ook de categorisering is voor verbetering vatbaar, aldus Roos. De pers gebruikt termen als actie, thriller, komedie of drama om films te beschrijven. Maar volgens hem vertellen deze genres niet genoeg over de films – en vertellen ze al helemaal niet wat klanten willen weten. Terwijl de Internet Movie Database (IMDb) een film categoriseert als een komedie of geen komedie, ontdekte hij dat het belangrijker is voor klanten of de film geschikt is voor volwassenen of voor de hele familie, of dat de film emotioneel intens is of ‘makkelijk’ weg te kijken.

Roos stelt dat de filmindustrie de inkomstenvoorspellingen kan verbeteren door twee dingen te doen: denken over films op dezelfde manier als de bioscoopganger en politieke gegevens gebruiken om beter de verschillen tussen de lokale markten te begrijpen.

Consumentengedrag

Voor deze studie werd naar de politieke voorkeur gekeken om te begrijpen wat voor soort films mensen willen zien, maar deze gegevens kunnen ook worden gebruikt om consumentengedrag in alle markten te bestuderen. Bijvoorbeeld om een beter inzicht te krijgen in het soort auto waarmee mensen willen rijden, of de kleding die ze dragen. De mogelijkheden zijn eindeloos, aldus Roos. (ANP/DB)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content