Jean-Luc Godard (80): meester van de creditsequentie
Jean-Luc Godard, de pionier van de moderne cinema, viert zijn 80ste verjaardag. Wij blazen ter gelegenheid de kaarsjes uit met een overzicht van zijn meest vernieuwende en originele openingssequenties.
Jean-Luc Godard was niet alleen de pionier van een moderne, onafhankelijke filmbeweging (de ‘Nouvelle Vague’) die brak met de traditionele conventies van Hollywood, ook grafisch flirtte hij als geen ander met het filmmedium. Getuige deze originele openingsgenerieken.
UNE FEMME EST UNE FEMME (1961)
Officieel de tweede film van Godard die het grote publiek te zien kreeg na ‘A Bout de Souffle’. Het is tegelijk zijn eerste kleurenfilm. Godard’s muze Anna Karina, met wie hij in 1962 in het huwelijksbootje stapte, speelt de hoofdrol.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
LE MÉPRIS (1963)
Gebaseerd op het boek ‘Il Disprezzo’ van Alberto Moravia. Enerzijds een internationale megaproductie (met in de hoofdrol Brigitte Bardot), anderzijds een levendige discussie over cinema. De muziek in deze sequentie is van de hand van componist Georges Delerue. Achter de camera zit Raoul Coutard, Godards vaste cameraman in de jaren zestig.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
BANDE Á PART (1964)
Een neo-noir misdaadfilm met in de hoofdrol (alweer) actrice Anna Karina. Quentin Tarantino’s eigen productiehuis ‘Band Apart’ is een hommage aan deze Godardfilm. Het tweede album van de Franse cover- (en tribute)groep Nouvelle Vague draagt dezelfde titel.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
ALPHAVILLE: UNE ÉTRANGE AVENTURE DE LEMMY CAUTION (1965)
Deze film heeft nog het meeste weg van een genrefilm. Zij het evenzeer een film-noir detective als een science-fictionfilm die ons een blik gunt op Godard’s visie over de toekomst. De vrouwelijke hoofdrol werd opnieuw ingevuld door Anna Karina.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
PIERROT LE FOU (1965)
Een sleutelfilm in de indrukwekkende filmcarrière van Godard’s ‘counter-cinema’. Een mix van roadmovie en sociaal-politieke satire. Tevens ook een ‘studie van seksuele obsessie en verraad’, alsook de film die de scheiding met Anna Karina op gang trok.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
MADE IN USA (1966)
Grotendeels geïnspireerd door ‘The Big Sleep’ van Howard Hawkes én gebaseerd op de roman ‘The Jugger’ van Richard Stark. Het laatste samenwerkingsverband in een langspeelfilm tussen Godard en hoofdrolspeelster Anna Karina, die hier de rol van vrouwelijke hard boiled detective op zich neemt.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Ondanks zijn inmiddels 80-jarige leeftijd blijft Godard – 50 jaar nadat hij met ‘A Bout De Souffle’ het filmlandschap grondig hervormde – een ijverige werkman. In deze reportage – gemaakt door journalisten die de regisseur op de voet volgden in het besneeuwde Zwitserse dorpje Rolle – zien we hem een koffie nuttigen alvorens weer discreet aan de slag te gaan in zijn woonst/laboratorium. Hoe zou de onafhankelijke Nouvelle Vague-pionier zijn 80ste verjaardag vieren? Naar verluidt werkt hij aan een nieuwe film. Zijn eerstvolgende project zal namelijk een filmexperiment in 3D zijn. Benieuwd hoe hij ook deze technologie naar zijn hand zou zetten.
Andreas Ilegems
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier