Influencers, techbro’s en meer: de nieuwe slechteriken die je overal ziet opduiken
Het is geen toeval dat de influencers een voor een het loodje leggen in de nieuwe Vlaamse horrorfilm FOMO.
1. De influencer
EIgenschappen
Niet al te snugger. Steeds klaar voor een selfie. Heeft permanent een smartphone in de hand. Gaat meestal dood.
Volgende week verschijnt FOMO in de bioscoop, een Vlaamse horrorfilm met onder meer Joffrey Anane, Nora Dari en Jamie-Lee Six over tien influencers die deelnemen aan een realityprogramma waarmee ze een wereldreis kunnen winnen, maar dan duikt er een seriemoordenaar met een smileymasker op.
Een plot dat minder random is als het klinkt. De influencer is namelijk het nieuwe snoepje van horrorbeulen. In de nieuwste Texas Chainsaw Massacre wordt een bus vol influencers in stukken gezaagd terwijl ze het gebeuren livestreamen. Followed draait om een vlogger die viraal wil gaan door te overnachten in een vervloekt hotel waar hoofden uit de koelkast vallen.
En in Shook krijgt een beautygoeroe te maken met een moordlustige stalker. Meestal worden de influencers nogal onaardig in beeld gebracht. Bijna altijd wordt gesuggereerd dat ze hun dood een klein beetje verdienen.
2. De techbro
EIgenschappen
Witte man. Heeft een ontiegelijk groot ego. Miljardair of miljardair in wording. Geobsedeerd door start-ups, crypto of ruimtevaart.
Denk: de gefictionaliseerde versie van Mark Zuckerberg, Elon Musk en Jeff Bezos. Vaak is de techbro CEO van een bedrijf gespecialiseerd in een complexe, innovatieve technologie waar hij geen al te beste bedoelingen mee heeft. In het beste geval wil hij gewoon de rijkste man op aarde worden, in het slechtste geval heeft hij plannen om de wereld te verwoesten. De slechterik uit Don’t Look Up is een kruising tussen Steve Jobs en Elon Musk met een raar stemmetje en de ambitie om zijn macht uit te breiden naar de rest van het heelal. In The Matrix Resurrections blijkt de nieuwe Smith een miljardair zonder sokken. Er zat eentje in Silicon Valley, Succession, Free Guy en Stranger Things. De techbro is Hollywoods favoriete schurk.
3. De girlboss
EIgenschappen
Pseudofeministisch. Noemt zichzelf een selfmade woman. Gebruikt graag hashtags. Mogelijks de vrouw van een techbro.
Het is geen toeval dat een van de meest gehate personages van de voorbije jaren Emily Cooper uit Emily in Paris is. Een Amerikaanse millennial die al bij al weinig kwaad berokkent, maar desondanks het bloed vanonder de nagels van menige kijker haalt omdat ze verwacht dat heel Frankrijk plots in het Engels communiceert, ze zich niet bewust is van haar privileges en ze gelooft dat alles mogelijk is zolang je er maar hard genoeg voor werkt. Een girlboss, dus. Een stereotype dat steeds vaker opduikt in de popcultuur. Sophia uit Girlboss is er uiteraard een, net als Nicole uit The White Lotus en Emma Stones Cruella de Vil. The Dropout en Inventing Anna maakten dan weer girlbosses van bestaande oplichters. En in I Care a Lot profileert het hoofdpersonage zich als feministe om te verdoezelen dat ze kwetsbare ouderen besteelt. Echt sympathiek is dat niet.
4. De rijkeluis
EIgenschappen
Is heel rijk. Wil graag nog veel rijker worden. Verder niet buitengewoon boeiend.
Misschien wel de rode draad doorheen het nieuwe gamma slechteriken: tegenwoordig zit de vijand er warmpjes bij. The White Lotus, Elite, Succession, Parasite, Billions, Schitt’s Creek, Squid Game, de reboot van Gossip Girl, De Verhulstjes: niet alleen de girlboss en de techbro, maar rijke mensen tout court laten zich de voorbije jaren niet bepaald van hun meest charmante kant zien. Ze spelen graag perverse machtsspelletjes, hebben hun kapitaal zelden te danken aan hun eigen competenties, zijn zo wereldvreemd dat het gênant wordt en hebben een totaal gebrek aan moraal. Vaak is dat om te lachen. Soms ook niet. Maar bijna altijd wordt het u héél makkelijk gemaakt om de superrijken te haten.
FOMO
Vanaf 29/6 in de bioscoop en in het najaar op Streamz.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier