Enfant terrible Leos Carax maakt een rentree in grandeur met Holy Motors, een heerlijk geschifte droom van een film.
Holy Motors ****
Leos Carax met Denis Lavant, Kylie Minoque, Eva Mendes
Stormachtig applaus en hevig boegeroep. Dat was de schizofrene respons waarmee in Cannes de eerste langspeler van enfant terrible Léos Carax sinds Pola X (1999) werd onthaald, maar dat krijg je met films die zich geen ruk van conventies aantrekken en fantasy, farce en romantiek à la folie dooreen zwieren.
Rode draad in deze geflipte fabel over film, leven, dood en alles daartussenin zijn de avonturen van Monsieur Oscar (fetisjacteur Lavant) die zich per limo door Parijs laat rijden en onderweg telkens andere opdrachten en gedaantes aanneemt. Zo zie je hem als bejaarde op zijn sterfbed zwijmelen, zich in een spandexpak aan cyberseks wagen, met Kylie Minogue een musicalballade zingen en – on invente rien – als strontmonster Eva Mendes ontvoeren op Père Lachaise.
Dat Holy Motors een op pellicule getrokken droom is, maakt Carax van bij het openingshot duidelijk. Daarin zie je de maker van Mauvais Sang en Les Amants du Pont-Neuf zelf uit bed stappen om je vervolgens via zijn alter ego mee te nemen op een trip vol excentrieke creaturen, pratende limousines en cinefiele knipogen. Nu eens ridicuul, dan weer briljant maar altijd eigenzinnig en fascinerend. Bon voyage!
Dave Mestdach
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier