Filmprogramma van 10 jaar Knack Focus in Cinematek
THE RULES OF ATTRACTIONRegie: Roger Avary Vertoning: 9 september, 17u Tarantinokompaan Roger Avary tekent met deze razend knappe filmische interpretatie van de uitzinnige roman van Bret Easton Ellis de definitieve Generation X-kroniek . Avary dringt met zijn ongeremde kamikazestijl diep door tot de turbulente gevoelens van zijn jeugdige genotzoekers. Een gruwelijk onderschatte film.
AFTER LIFERegie: Hirokazu Kore-Eda Vertoning: 9 september, om 21u30 Prachtige fabel over het leven voor de dood, gedraaid in een naar de documentaire neigende beschouwende stijl. De zone tussen hemel en aarde is hier een plattelandsschooltje waar pas overledenen hun herinneringen induiken om een moment van volmaakt geluk te vinden dat ze tot in de eeuwigheid kunnen koesteren.
A.I.Regie: Steven Spielberg Vertoning: 10 september, om 17u De fusie tussen Steven Spielberg en Stanley Kubrick (die 18 jaar dit project koesterde) levert een fascinerende hybride op, een titanengevecht tussen een sentimentele humanist en een kille misantroop. Het resultaat van dit genadeloos oedipaal drama zwalpt onwennig tussen het sublieme en het potsierlijke.
ELEPHANTRegie: Gus Van Sant Vertoning: 10 september, 19u30 Van Sant vat half teder, half provocerend de fragiele schoonheid van tieners tijdens hun laatste ogenblikken op aarde in deze conceptuele film gedomineerd door terugkerende lange camerabewegingen die de wisselende personages volgen. Gebaseerd op een schokkend fait divers.
THE HOUSE OF MIRTHRegie: Terence Davies Vertoning: 11 september, 15u In dit voor hem atypisch kostuumdrama (naar Edith Wharton) staart Terence Davies zich niet blind op het gepolijst antiek, maar stoot hij door tot de waarheid en legt hij de ziel bloot van zijn gekwetste societypersonages. Gillian Anderson zet een vertolking neer vol ingehouden emotie en spirituele kracht.
LE DOUX AMOUR DES HOMMESRegie: Jean-Paul Civeyrac Vertoning: 12 september, 19u30 (Haast) geen enkele van de tiental films van deze schandelijk onbekende en onbeminde Franse regisseur haalde de Belgische bioscoop. Mis dit portret niet van een jonge poëtische rokkenjager die op zoek is naar een onbereikbare liefde. Verteld in een gedragen, sombere stijl die zowel teruggrijpt naar Franse literaire tradities als naar de gekwelde amoureuze drama’s van Truffaut.
24 CITYRegie: Jia Zhang KeVertoning: 13 september, om 21u De grootste Chinese regisseur van zijn generatie vertelt de geschiedenis en de transformatie van China in een gereconstrueerde pseudo-documentaire over de sluiting van een fabriek die plaats moet ruimen voor een luxeflatgebouw. Een briljante mix van sociologie, maatschappijkritiek, sociale observatie, oral history én grote cinema.
ACROSS THE UNIVERSERegie: Julie Taymor Vertoning: 14 september, om 17u Met 34 Beatles songs als leidraad vertelt Julie Taymor in geïnspireerde psychedelische tableaus een transcontinentale love story tussen jonge dokwerker uit Liverpool en ruikeluismeid uit Princeton. Zonde enige drug te slikken ziten we weer pardoes in de bewustzijnsverruimende sixties.
BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU’RE DEADRegie: Sidney Lumet Vertoning: 15 september, 21u Op zijn 84 e tekent Sidney Lumet zijn meest bittere en donkere film: een schrijnend fatalistisch familiedrama vol rancune, wraak en afrekeningen met het verleden. Hij doet het onverkwikkelijk zaakje uit de doeken in een solide flashbackstructuur met wisselend vertelperspectief.
STELLET LICHTRegie: Carlos Reygadas Vertoning: 17 september, 17u Tergend langzaam bouwt Reygadas een ascetisch overspeldrama op dat overvloeit in een noodlotstragedie en finaal een transcendente dimensie krijgt. De hypnotiserende reis eindigt met de mooiste zonsondergang ooit gefilmd, waarin de duisternis langzaam overgaat in de kosmos. Van het ‘niets’ naar het ‘alles’. Sublieme cinema.
THE RETURNRegie: Andrei Svyagintsev Vertoning: 17 september, 19u15 Russische cinema op zijn best – visueel verbluffend, geladen met mystiek en monumentaal zwaarmoedig – in deze tegelijk betoverende en vreesaanjagende reis van twee tienerbroers met hun verloren gewaande autoritaire vader. Beklemmend debuut van Andrej Zvagintsev
INFERNAL AFFAIRSRegie: Andrew Lau & Alan Mak Vertoning: 18 september, 17u De Hongkongse genrefilm in al zijn glorie: stijlvol, virtuoos verteld, inventief, kinetisch en intens cinematografisch. En opgebouwd rond het verwarring zaaiend concept van een dubbele infiltratie: een undercover-agent bij de triades en een criminele infiltrant bij de politie. Diende als inspiratie voor Scorsese’s The Departed.
INFERNAL AFFAIRS IIRegie: Andrew Lau & Alan Mak Vertoning: 18 september, 19u Deel 2 is een prequel waarin nieuwe acteurs jongere alter ego’s spelen van de Aziatische supersterren Tony Leung en Andy Lau uit het origineel. De schizofrenie van de dubbele infiltratie wordt ook weerspiegeld in de competitie tussen twee botsende systemen – communisme en kapitalisme – tijdens de overdracht van de Britse kroonkolonie Hongkong aan China.
INFERNAL AFFAIRS IIIRegie: Andrew Lau & Alan Mak Vertoning: 18 september, 21u15 Terwijl deel II de backstory gaf van deel I, toont het sluitstuk van de trilogie wat er onmiddellijk volgt op de gebeurtenissen uit het origineel. Je kan vitten over welk deel nu het beste is, maar het is veel zinvoller om ze als één geheel te bekijken, waarvan de verschillende delen elkaar versterken, uitdiepen en ook complexer maken.
THREE TIMESRegie: Hou Hsiao-Hsien Vertoning: 20 september, om 21u15 De Taiwanese meester HHS vertelt zijn drie liefdesverhalen als een defilé van plechtstatige tableaus waar een hypnotiserende schoonheid van afstraalt. Nu eens grijpt hij terug naar de taal van de stille film, dan weer ritmeert hij zijn beeldenreeksen op romantische sixties deuntjes.
ODETERegie: João Pedro Rodrigues Vertoning: 22 september, 17u In deze radicale cross gender-fantasie riskeert de jonge Portugese cineast Joao Pedro Rordigues het ridicule om uiteindelijk toch het sublieme te bereiken. Verblindend mooie film over passie, rouw, verdriet, seksuele transfiguratie en de liefde die de dood overstijgt, dit alles gedrenkt in klagende melancholie.
THE WAY OF THE GUNRegie: Christopher McQuarrie Vertoning: 22 september om 20u en 23 september om 16u De scenarist van Bryan Singers The Usual Suspect maakte zijn briljant regiedebuut met deze even taaie als laconieke coole thriller vol verwijzingen naar de westersn van Sergio Leone en Sam Peckinpah.
MEMORIES OF MURDERRegie: Bong Joon-Ho Vertoning: 25 september, 21u15 Zeer spannende en vaak ook schokkend grappige reconstructie van de speurtocht door klungelende en brutale politiemannen naar de eerste Zuid-Koreaanse seriemoordenaar. Met zijn tweede film werd Bong Joon-Ho een van de tenoren van de ongelofelijk dynamische Koreaanse cinema.
FAR FROM HEAVENRegie: Todd Haynes Vertoning: 26 september, 16u en 27 september, 20u Prachtige hommage aan de beheerst flamboyante melodrama’s van Douglas Sirk uit de Eisenhower jaren. Todd Haynes, een van de sleutelfiguren van de Queer Cinema, legt veel explicieter de schaduwzijde, de verborgen frustraties en de seksuele repressie bloot achter de smetteloze façade van de American Dream.
REDACTEDRegie: Brian De Palma Vertoning: 27 september, 17u Brian De Palma vindt zichzelf opnieuw uit met de meest radicale Amerikaanse film over Irak en Amerika’s war on terror en maakt daarbij uitsluitend gebruik van diverse toepassingen van de ‘nieuwe’ beeldtaal: videoblogs, webcams, websites, YouTubefilmpjes, bewakingscamera’s.
EUREKARegie: Shinji Aoyama Vertoning: 28 september, 17u Deze beschouwende road movie in lange sequentieopnamen over de posttraumatische ervaringen van drie overlevenden van een gijzeling duurt bijna vier uur; de stijl van Aoyami Shinji is echter zo dwingend en hypnotiserend dat de tijd voorbijvliegt.
YI YIRegie: Edward Yang Vertoning: 29 september, 21u Het meesterwerk van de vroeg gestorven grondlegger van de Taiwanese new wave werd ook zijn testament. Fijnzinnig, rijkgeschakeerd en complex familiedrama over een gezin uit Tapei dat uiteenvalt. De magistraal heldere mise-en-scène garandeert drie uur lang genieten.
LET THE RIGHT ONE INRegie: Tomas Alfredson Vertoning: 1 oktober, 21u45 Verbazende mix van sociaal realisme, coming of age-fabel en horrorverhaal. Deze verrassende vampierfilm uit Zweden is een bescheiden meesterwerkje en een van de beste Europese films van het decennium, door Thomas Alfredson vernuftig in beeld gezet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier