The Voice of Hind Rajab, een film over een vijfjarig Palestijns meisje dat vermoord wordt door Israëlische soldaten, heeft de gemoederen beroerd op het filmfestival van Venetië.
In haar film The Voice of Hind Rajab reconstrueert de Tunesische regisseur Kaouther Ben Hania het laatste telefoongesprek van Hind Rajab. Dat is een Palestijns meisje dat in januari 2024 vast zat in een autowrak in het noorden van Gaza. Daar was ze omring door de lijken van haar nonkels en vier jongere neven. In het telefoongesprek is te horen hoe ze de Rode Halve Maan, een Islamitische organisatie vergelijkbaar met het Rode Kruis, om hulp vraagt. De hulpverleners komen echter nooit aan, omdat zowel zij als Hind doodgeschoten worden door Israëlische troepen.
De film is gebaseerd op het echte telefoontje dat werd opgenomen, maar het verhaal werd gedramatiseerd. The Voice of Hind Rajab volgt de hulpverleners die het meisje proberen te redden. ‘Toen ik de stem van Hind Rajab voor het eerst hoorde, hoorde ik iets dieper dan haar woorden. Het was de stem van Gaza zelf die om hulp schreeuwde, en niemand kon haar bereiken,’ vertelt regisseur Ben Hania over de film. Wissam Hamada, de moeder van Hind, hoopt dat deze film zal helpen om de oorlog te stoppen.
In Venetië is die boodschap alvast hard aangekomen. The Voice of Hind Rajab kreeg een staande ovatie van maar liefst 23 minuten, en The Guardian schrijft dat een groot deel van het publiek tot tranen beroerd was. Journalisten noemen het ‘de krachtigste en meest urgente titel van het festival’.
Ook Dave Mestdach, chef film van Knack Focus, is te spreken over de film. ‘Zelfs op de persscreening werd er veel gehuild, wat onder geharde cinefielen toch niet vaak gebeurt. Het is zeker de meest emotionele film die we hier gezien hebben. De manier waarop de feiten rond de authentieke geluidsfragmenten gedramatiseerd worden is huiveringwekkend, al was het misschien nog krachtiger geweest als je die gewoon op een zwart scherm had laten afspelen.’
Op het filmfestival van Venetië is Gaza dit jaar sowieso een veelbesproken onderwerp. Activisten zijn er talrijk aanwezig, en directeur Alberto Barbera werd ook al over het onderwerp uitgevraagd. ‘Die gaf volgens mij het enige juiste antwoord: de films spreken over de mens en de tijd waarin die leeft, en het is niet aan het festival zelf om daar statements over te maken,’ zegt Mestdach. ‘The Voice of Hind Rajab is natuurlijk topfavoriet om de Gouden Leeuw te winnen. Het is een film die de tijdsgeest meeheeft en spreekt over onderwerpen die nu beroeren.’
Daarmee wil onze filmman zeker niet zeggen dat The Voice of Hind Rajab geen goede film is. ‘Bij zo’n actuele film is de vraag altijd hoe we er over 10 jaar naar kijken, wanneer de oorlog hopelijk voorbij is en de film minder actueel. Eerlijk gezegd denk ik dat de film sterk genoeg is om die test te doorstaan.’