Gouden Palm gaat naar Amerikaanse indiefilm ‘Anora’
De Amerikaanse regisseur Sean Baker (53) heeft zaterdag de Gouden Palm van het filmfestival van Cannes gewonnen met ‘Anora’, een New Yorkse thriller die van de achterbuurten naar de luxevilla’s van de Russische oligarchen gaat en die een heropleving van de onafhankelijke Amerikaanse cinema laat doorschemeren.
Juryvoorzitster Greta Gerwig, de regisseur van ‘Barbie’, noemde de film ‘magnifiek’ en ‘vol menselijkheid’. ‘Het heeft onze harten gebroken’, sprak ze, vooraleer ze de prijs aan Sean Baker overhandigde.
In zijn dankwoord pleitte de Amerikaanse regisseur ervoor om terug meer films in de cinema te gaan bekijken. ‘Een film op een telefoon bekijken of thuis, dat is niet de manier om films te bekijken. In een zaal delen we tristesse, angst, gelach.’
‘Anora’ begint als een sprookje, een soort van ‘Assepoester’ maar dan in 2024 en met een dramatisch kantje, al bevat de film ook ronduit komische scènes. Anora, vertolkt door Mikey Madison, werkt als een escorte in een louche club. Op een avond ontmoet ze er Vanya, de zoon van een rijke Russische oligarch. Anora spreekt wat Russisch, bemachtigt zijn telefoonnummer en ze ontmoeten elkaar weer. Vervolgens komt Anora in een rijkeluiswereld terecht van feesten en zorgeloos plezier. Maar Vanya’s ouders, die voor zaken in Rusland zijn gebleven, hebben de priester van de plaatselijke orthodoxe kerk gevraagd om hem in het oog te houden. Wanneer de relatie tussen Anora en Vanya serieus lijkt te worden, ontspoort de boel.
(lees verder onder de preview)
De film refereert met maffia, uitstapjes naar Coney Island, nachtelijke ritten in New York en een handlanger met de looks van Robert De Niro aan de klassiekers van de Amerikaanse cinema en toont de keerzijde van de ‘American Dream’. Maar de prent verrast ook door onverwachte paden in te slaan en Anora af te schilderen als een heldin, die haar mannetje kan staan en de spot drijft met door geld gecorrumpeerde mannen. Baker regisseerde eerder al ‘Tangerine’ en ‘The Florida Project’.
Prijs voor gevluchte Iraanse regisseur
Mohammad Rasoulof won een speciale juryprijs voor zijn film ‘The Seed of the Sacred Fig’. De Iraanse regisseur ontvluchtte enkele dagen voor het filmfestival zijn thuisland, waar hem een jarenlange gevangenisstraf was opgelegd.
De prijs is volgens de jury een symbool van steun voor Iraanse kunstenaars die het slachtoffer zijn van repressie en een eerbetoon aan een regisseur die tientallen jaren de censuur heeft getrotseerd voordat hij in ballingschap ging. In zijn dankwoord zei Rasoulof dat zijn hart bij de crew van zijn film ligt en dat de leden ‘nog steeds onder druk van de geheime diensten in Iran staan’.
‘The Seed of the Sacred Fig’ is in het geheim opgenomen, omdat de Iraanse autoriteiten Rasoulof in 2017 hadden verboden nog films te maken. De regisseur zat geregeld vast om zijn kritiek op het Iraanse regime.
‘The Seed of the Sacred Fig’ gaat over een rechter in Teheran, die worstelt met wantrouwen en paranoia te midden van politieke protesten in zijn land. Op een dag verdwijnt zijn vuurwapen op mysterieuze wijze.
De voornaamste prijzen
– Gouden Palm – “Anora” van Sean Baker
– grote prijs – ‘All we imagine as light’ van Payal Kapadia
– prijs voor regie – Miguel Gomes voor ‘Grand Tour’
– prijs van de jury – ‘Emilia Perez’ van Jacques Audiard
– speciale prijs – ‘The Seed of the Sacred Fig’ van Mohammad Rasoulof
– scenarioprijs – ‘The Substance’ van Coralie Fargeat
– prijs voor vrouwelijke vertolking – de actrices van ‘Emilia Perez’ van Jacques Audiard: Karla Sofía Gascón, Zoe Saldaña, Selena Gomez en Adriana Paz
– prijs voor mannelijke vertolking – Jesse Plemons voor ‘Kinds of Kindness’ van Yorgos Lanthimos
– gouden camera – ‘Armand’ van Halfdan Ullmann Tondel
– gouden palm voor korte film – ‘The man who could not remain silent’ van Nebojsa Slijepcevic
– gouden erepalm – George Lucas
(lees hieronder een beknopt overzicht van de carrière van Baker, dat zeven jaar geleden in Focus Knack verscheen.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier