De race naar het grote scherm: wie doet de bioscoopkassa’s weer rinkelen?
Dat 2020 ook voor de bioscopen een annus horibilis wordt, staat nu helaas al vast. Maar misschien worden Tenet, Mulan en Wonder Woman wel de vaccins die de coronacrisis nog deze zomer kunnen counteren. Sinds woensdag mogen bioscopen immers de deuren opnieuw openen.
Onderstaande releasedata werden bijgewerkt volgens recente wijzigingen.
‘Maar wat noem je een terugkeer naar het normale leven?’ vraagt Cottard.
‘Nieuwe films in de bioscoop’, antwoordt Tarrou met de glimlach.
Dat schreef Albert Camus al in 1947 in zijn pandemische roman De pest. Zoveel decennia later lijkt het ook te gelden voor deze coronatijden, toch voor wie ook maar de mildste symptomen van het cinefiele virus vertoont. Helaas blijven in veel landen de zalen nog altijd dicht en muteren releaselijsten vrijwel dagelijks, waardoor er maar één zekerheid overschiet: dat 2020 sowieso een filmjaar vol onzekerheden wordt.
Nog meer films zullen het met een home-viewingpremière moeten stellen, al was het maar omdat er dit najaar een overload aan bioscoopreleases dreigt.
Bovendien stellen zich bij een heropstart, waar ze zich in Nederland, Duitsland, Scandinavië en elders al aan hebben gewaagd, tal van praktische problemen. Welke titels zullen er te zien zijn nu die het zonder klassieke promocampagne moeten stellen? Hoe deel je zalen in als je anderhalve meter afstand van elkaar moet bewaren? Leg je de boel opnieuw stil wanneer het virus een opstoot vertoont? Maar ook: is het wel opportuun om te heropenen en de technische werkloosheid op te heffen nu de zomer aanbreekt, die zeker in Europa niet het sterkste seizoen is? Of desnoods: hoe eet je popcorn met een mondmasker aan?
Studio’s, distributeurs en exploitanten moeten overwegen hoe ze het best door de crisis navigeren, al is het na maanden streamen en op tablets en tv-toestellen kijken zonneklaar dat cinema een immersief medium is dat op een groot scherm thuishoort. Dat geldt niet alleen voor prijzige spektakelfilms, die het van hun evenementiële karakter moeten hebben, zoals Tenet, Wonder Woman 1984 en Mulan (die nog steeds voor deze zomer gepland staan), het gaat ook op voor auteurscinema, aangezien de zevende kunst zich nu eenmaal niet laat samenvatten tot 60 bij 40 centimeter, of welk formaat je scherm thuis ook moge hebben.
Toen begin maart het nieuwe Bond-avontuur No Time to Die, dat op 2 april had moeten uitkomen, naar november verschoven werd, kwam dat nog als een heuse schok. Maar algauw volgde een domino-effect. Veel titels die in 2020 een paar miljard in het laatje hadden moeten brengen zijn inmiddels uitgesteld tot volgend jaar, zoals The Batman, King Richard, Minions 4 en Fast & Furious 9. Bovendien zullen nog andere studioproducten volgen die te groot en te duur zijn om rechtstreeks op video on demand uit te brengen, een verdienmodel dat nog steeds niet op punt staat en waar bioscoopexploitanten zich uiteraard tegen verzetten.
Tot nu toe waren het vooral low-budget-, onafhankelijke en familiefilms die het met een home-viewingpremière moesten stellen. Het lijkt logisch dat andere films hetzelfde lot zullen ondergaan, al was het maar omdat er – als de pandemie onder controle blijft – vanaf september een overload aan titels dreigt te ontstaan, niet alleen voor de multiplexen, ook voor de arthouses. Ook heel wat auteursfilms, die minder strikt aan een releasedatum vasthangen, zijn inmiddels uitgesteld of geschrapt, terwijl daar nog een pak titels bij zullen komen die op festivals als Cannes en Venetië in première hadden moeten gaan.
Vraag blijft: wie van de grote jongens durft zich op te werpen als proefkonijn voor de heropstart?
Als een tweede lockdown uitblijft, dan zijn certitudes voor een grote bioscooprelease in het najaar de Marvel-film Black Widow (28 oktober), No Time to Die (11 november), Pixars Soul (25 november) en Wes Andersons The French Dispatch (21 oktober). Idem dito voor Denis Villeneuves sf-spektakel Dune (16 december), de Top Gun-sequel Maverick (23 december), Steven Spielbergs versie van West Side Story (18 december) en nog een handvol andere high-profiletitels.
Vraag blijft: wie van de grote jongens durft zich op te werpen als proefkonijn voor de heropstart? Zoals het er nu naar uitziet, zal die deze zomer wereldwijd op gang getrokken worden door Tenet, het nieuwe scifi-epos van Christopher Nolan, dat op 17 juli in de States in de zalen moet komen en op 22 juli in België (de releasedata in beide landen werden intussen verplaatst naar 12 augustus, nvdr.). Recent gelanceerde trailers lijken dat scenario te bevestigen en Nolan heeft zich de voorbije weken in de media ook zelf opgeworpen als groot voorvechter van de bioscoopbeleving, al houdt producent Warner, dat de situatie op de voet volgt en zelfs virologen in dienst heeft, een slag onder de arm. Minstens tachtig procent van de bioscopen moet tegen die datum opnieuw open zijn, en als dat niet lukt, wordt de release van het peperdure Tenet – kostenplaatje: 250 miljoen dollar – alsnog naar achteren geschoven, zelfs al is de promocampagne inmiddels al een tijdje aan de gang.
In de slipstream van Tenet volgen normaal Disneys Mulan (19 augustus) en Wonder Woman 1984 (12 augustus) van Warner als massamagneten. Hollywoodinsiders voorspellen echter nu al dat de box-officecijfers in het begin zullen tegenvallen en er vooral op langere termijn gekeken moet worden, aangezien de films ook langer op de affiche zullen blijven dan onder normale omstandigheden het geval zou zijn. Bovendien zijn er enkele kleinere spelers die hopen kwieker te zijn en in de gapende leegte die is ontstaan net opportuniteiten ruiken. Eén daarvan is Unhinged, een B-thriller met Russell Crowe in de hoofdrol die normaal een bescheiden bioscooprelease in de States zou krijgen maar hoopt op 31 juli in de Amerikaanse zalen te komen, waar de situatie van staat tot staat verschilt, om zo als allereerste te profiteren van het gebrek aan concurrentie.
Werpt good old Russell zich op als de filmgladiator die het zwaard opneemt tegen de coronapandemie? Slaagt regerend blockbusterkoning Christopher Nolan erin de crisis te counteren? Of is het toch wachten tot 007 dit najaar opnieuw zijn smoking aantrekt vooraleer we met zijn allen weer naar de bioscoop trekken? Faites vos jeux.
Coronabusters
Deze blockbusters moeten de Belgische bioscopen deze zomer weer vol doen lopen. Tenzij…
Tenet (12 augustus)
Zelfs toen de pandemie nog piekte en de ene film na de andere werd uitgesteld, bleef regisseur Christopher Nolan zich vastklampen aan de originele releasedatum van zijn nieuwe scifi-epos. Om een riskante gok of koppig zijn zin doordrijven zit Hollywoods regerende blockbusterkoning dan ook nooit verlegen, wat in het verleden – herinner u zijn Dark Knight-trilogie, Inception, Interstellar en Dunkirk – telkens goed uitdraaide. Toch zullen ze ten kantore Warner Bros nu onderhand wel koortsig rondlopen, en niet alleen omdat het scenario van Tenet – een palindroom dat doet vermoeden dat Nolan opnieuw met een non-lineaire vertelstructuur goochelt – al die tijd een goed bewaard geheim is gebleven (zelfs voor de acteurs, die het maar één keer volledig mochten lezen). Met een kostenplaatje van 250 miljoen dollar en een sterrencast met onder andere, Robert Pattinson, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson en Michael Caine is Nolans nieuwste, op 75 millimeter geschoten sf-thriller ook zijn duurste, meest epische en ambitieuze tot nu toe. De eerste trailers doen vermoeden dat de film gaat over een man (John David Washington, zoon van Denzel) die de wereld kan redden dankzij het codewoord ’tenet’, in de tijd kan terugkeren en zijn onmogelijk lijkende missie in real time moet uitvoeren, wat meteen ook klinkt als de herculische taak die Nolan zelf te wachten staat met zijn überblockbuster, die misschien niet de wereld maar toch minstens de filmzomer moet redden.
Wonder Woman 1984 (12 augustus)
Ook deze sequel op het kritisch en commercieel succesvolle Wonder Woman uit 2017 speelt zich grotendeels af buiten het DC Comics-filmuniversum. Deze keer word je teruggeflitst naar de jaren tachtig, waar superheldin Diana Prince het mag opnemen tegen booswicht Cheetah en mediamagnaat Maxwell Lord en wordt herenigd met haar oude liefde Steve Taylor. Net als in de eerste film trekt Gal Gadot het strakke pakje van Amazonekoningin Wonder Woman aan en zit Patty Jenkins, die in 2003 al scoorde met Monster, opnieuw in de regiestiel. Kristen Wiig mag dit keer haar klauwen tonen als slechterik. De film, die 175 miljoen kostte, is al klaar sinds vorige zomer, zou eerst in december uitkomen, werd nog voor de coronacrisis verschoven naar 5 juni en vervolgens naar 12 augustus, tenzij Warners andere superproductie Tenet alsnog capituleert of dik tegenslaat en er andermaal een nieuw slot gekozen moet worden.
Mulan (19 augustus)
De derde blockbuster die in de zalen wordt verwacht is deze liveactionversie van de gelijknamige tekenfilm uit 1998. Disney liet het avonturensprookje lang op de originele datum van 27 maart staan, aangezien de hele promocampagne al was uitgerold en de film op 9 maart zelfs al zijn wereldpremière kreeg in LA, tot het Huis van de Muis zich een week voor de lockdown in extremis verplicht zag de release naar de zomer te verplaatsen. Net als het origineel speelt de film (geregisseerd door Niki Caro, vooral bekend van Whale Rider) zich af in China ten tijde van de Handynastie met Fu Mulan als koene heldin met dienst, een meisje dat zich voordoet als jongen om te kunnen strijden tegen de Hunnen en een boze heks die met de invallers samenzweert. Die laatste wordt vertolkt door Zhang Yimous voormalige muze Gong Li, terwijl kungfukoning Jet Li de keizer incarneert, en Liu Yifei de honneurs waarneemt als de moedige Mulan, wat betekent dat Disney in dit met girl power en flink wat cgi geïnjecteerde martial-artsspektakel uitpakt met een volledige cast met Chinese roots. Vooraf werd dan ook veel verwacht van de Aziatische box office, die de jongste jaren voor Hollywoodproducties almaar belangrijker wordt, al wordt het nu ook hier afwachten wat het commercieel in Oost en West zal geven.
A Quiet Place 2 (9 september)
Met een budget van een bescheiden 17 miljoen dollar en een wereldwijde opbrengst van 340 miljoen werd de postapocalyptische huiverthriller A Quiet Place in 2018 de surprisehit van dat jaar. Een sequel kon dus niet uitblijven. Deel twee pikt de draad op waar deel één eindigde, en volgt de familie Abbott – minus de overleden huisvader – op hun stille survivaltocht langs buitenaardse monsters die alles aanvallen wat geluid maakt, al liggen er deze keer ook aardsere gevaren op de loer. Op 8 maart ging de sequel, opnieuw geregisseerd door John Krasinski en opnieuw met Emily Blunt in de hoofdrol, in wereldpremière in New York en de eerste prognoses voor de film, die normaal op 18 maart had moeten uitkomen, voorspelden een nog dikkere hit dan het origineel. Benieuwd of dat straks ook nog bewaarheid wordt, of dat deze sequel in alle stilte langs lege bioscopen passeert.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier