Chris Rock duwt de vinger in de wonde tijdens ‘witte Oscars’, en Leo wint

Chris Rock © REUTERS
Rudi Rotthier
Rudi Rotthier Knack-correspondent in de Verenigde Staten

Presentator Chris Rock liet het totaal gebrek aan diversiteit tijdens de 88ste editie van de Oscars zelden aan de aandacht ontsnappen. En ondertussen won Leonardo DiCaprio eindelijk zijn Oscar. En won Ennio Morricone.

Er kon niet aan het onderwerp voorbijgegaan worden en dat deed komiek Chris Rock, presentator van dienst, zeker niet. Als men er in de Academie over had moeten stemmen, zei hij, en als ik eerst genomineerd moest worden, zou ik hier niet staan om te presenteren. Men zou de Oscars beter omdopen tot “de witte volksprijzen”.

Dit is de 88ste editie van de Oscars, ging hij verder, er zijn wellicht 71 edities geweest zonder zwarte genomineerden. Maar toen was er geen protest “omdat er echte dingen waren om tegen te protesteren”. Zoals lynchpartijen en verkrachtingen.

“Als je grootmoeder aan een boom bengelt, is het echt moeilijk om je druk te maken over wie wint in de categorie beste buitenlandse korte documentaire”.

Het neemt niet weg dat racisme in Hollywood een realiteit is, aldus Rock, “en daar zitten de meest progressieve witte mensen in het land”. Later nam hij interviews af aan een bioscoop in een zwarte buurt. Niemand had er zelfs maar van de genomineerde films gehoord.

De filmindustrie, zei actrice Whoopi Goldberg voor de ceremonie begon, moet een zwembad zijn waarin iedereen kan zwemmen. Dat is het duidelijk niet.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De Oscars boycotten alleen werkt niet, meent Rock nog. “Ze gaan toch doorgaan, of we ze nu boycotten of niet. We willen opportuniteiten. We willen dat zwarte acteurs dezelfde opportuniteiten krijgen, daar gaat het over”, benadrukte hij. Als Leonardo DiCaprio een rol zoals die in “The Revenant” kan krijgen, dan moet een zwarte acteur als Jamie Foxx, een van de beste acteurs ter wereld, ook zo’n rollen kunnen krijgen, zei Rock.

De te witte Oscars bleven een big issue tijdens de rest van de show. Zo toonde Rock verschillende clips uit films, waarin de blanke acteurs vervangen werden door zwarte acteurs, werd de niet zo snuggere “voorzitter” van de commissie die veranderingen teweeg moet brengen in de Academy op het podium gehaald en bracht de zwarte actrice Angela Bassett een eerbetoon aan de -blanke- acteur en zanger Jack Black. En ook de voorzitster van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences Cheryl Boone Isaacs, zelf een Afro-Amerikaanse vrouw, liet tijdens de ceremonie weten dat iedereen ambassadeur is, en dat er acties ondernomen moeten worden.

Ook Alejandro González Iñárritu, die zoals vorig jaar de Oscar voor Beste Regie won, toen voor Birdman, en nu voor The Revanant sprak zich uit over de kwestie. “De huidskleur moet even irrelevant worden als de lengte van het haar”. Blijkbaar heeft zijn vader ooit veel opmerkingen over zijn haar gemaakt.

Slachtoffers van seksueel misbruik

Er was nog een thema: seksueel geweld.

Vicepresident Joe Biden deed een oproep tegen seksueel geweld, onder meer aan universiteiten. Hij kondigde Lady Gaga aan, die Til It Happens to You bracht, genomineerd als beste lied (ze won niet). Terwijl ze het lied al geëmotioneerd zong, stapten slachtoffers van seksueel geweld, vrouwen en mannen, het podium op. Uiteindelijk stonden ze, samen met Gaga, hand in hand op het podium.

Even later won Spotlight de Oscar voor Beste Film, naast Best Scenario. Spotlight toont de pogingen van journalisten van de Boston Globe om seksueel misbruik binnen de kerk bloot te leggen.

Kort voor de Oscarceremonie hadden acteur Mark Ruffalo en regisseur Tom McCarthy nog gemanifesteerd voor de kathedraal van Los Angeles. Ze eisten er grotere openheid van de kerk, en onder meer het bekendmaken van de namen van priesters die voor pedofilie veroordeeld werden.

De Pakistaanse filmmaakster Sharmeen Obaid Chinoy zei dan weer tijdens haar bedankinggsspeech voor de award voor haar korte documentaire “A Girl in the River: The Price of Forgiveness”, dat de Pakistaanse premier Nawaz Sharif gezegd had dat hij de wetgeving over ‘eremoord’ zou veranderen na het bekijken van de film. “Dat is de kracht van film”, zei ze bij de ontvangst van haar tweede Oscar van haar carrière.

Leo en Brie

Bij het begin van de ceremonie was Mad Max: Fury Road de grote slokop. De film haalde snel 6 Oscars binnen (zie hieronder).

Maar de grote prijzen gingen elders.

Brie Larson won zoals verwacht voor haar rol in Room.

Leonardo DiCaprio, voor de zesde keer genomineerd, won eindelijk voor zijn epische rol in The Revenant. Hij hield een pleidooi voor milieubewustzijn. “Klimaatverandering is een realiteit”, zei hij – zonder expliciet te verwijzen naar de Republikeinse presidentskandidaten die daar anders over denken (of dat toch zeggen). “We moesten naar het uiterste zuiden van de planeet om nog sneeuw te vinden” voor de opnames van The Revenant. “Laten we de planeet niet als vanzelfsprekend beschouwen, zoals ik deze prijs niet als vanzelfsprekend beschouw”.

De prijzen voor beste bijrollen werden gewonnen door de Zweedse Alicia Vikander (The Danish Girl) en de Brit Mark Rylance (Bridge of Spies).

Beste niet-Engelstalige film werd het Hongaarse Holocaustdrama Son of Saul.

En Ennio Morricone, de nu 88-jarige Italiaanse componist, ook al veelvoudig genomineerd, won eindelijk een Oscar voor The Hateful Eight.

Overzicht

Beste Film: “Spotlight”

Beste Regisseur: Alejandro Gonzalez Iñárritu (“The Revenant”)

Beste Actrice: Brie Larson (“Room”)

Beste Acteur: Leonardo DiCaprio (“The Revenant”)

Beste Vrouwelijke Bijrol: Alicia Vikander (“The Danish Girl”)

Beste Mannelijke Bijrol: Mark Rylance (“Bridge of Spies”)

Beste Niet-Engelstalige Film: “Son of Saul” (Hungarije)

Beste Animatiefilm: “Inside Out”

Beste Documentaire: “Amy”

Beste Kortfilm: “Stutterer”

Beste Korte Animatiefilm: “Bear Story”

Beste Korte Documentaire: “A Girl in the River: The Price of Forgiveness”

Beste Cinematografie: “The Revenant”

Beste Aangepaste Scenario: “The Big Short”

Beste Originele Scenario: “Spotlight”

Beste Originele Muziek: Ennio Morricone (“The Hateful Eight”)

Beste Originele Lied: “Writing’s On The Wall” (“Spectre”, Jimmy Napes en Sam Smith) Beste Geluidsmontage: “Mad Max: Fury Road”

Beste Geluidsmix: “Mad Max: Fury Road”

Beste Productieontwerp: “Mad Max: Fury Road”

Beste Film Montage: “Mad Max: Fury Road”

Beste Kostuumontwerp: “”Mad Max: Fury Road”

Beste Make-up en Haarstyling: Mad Max: Fury Road Beste

Visuele Effecten: “Ex Machina”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content