Vampieren bij de vleet het voorbije jaar. Hun wederopstanding is geen toeval maar sluit nauw aan bij de gothic revival die ook popconcerten en catwalks rood-zwart kleurde.
Ontdek alles wat u moet onthouden van 2025 in ons dossier.
Opzienbarend is de comeback van een vampier nooit. Wederopstaan is toch zowat zijn corebusiness. Maar het valt wel op hoe diep hij zijn hoektanden in 2025 plantte.
Het begon met Robert Eggers en zijn Nosferatu, een doorwrochte, psychoseksuele update van Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) van Friedrich Wilhelm Murnau, de expressionistische oerknal van de vampierenfilm. De stilist achter The Lighthouse en The Northman liet Bill ‘Pennywise’ Skarsgård opgaan in de monsterlijke graaf Orlok maar gaf vooral veel ruimte aan Lily-Rose Depp als jonge Duitse die worstelt met haar demonen en lusten.
Parfumreclame
Eggers’ duistere nachtmerrie stak schril af tegen de afgeborstelde Dracula die Luc Besson op de zomer losliet. De Franse blockbusterbaron liet de hervertelling harder blinken dan reclame voor parfum en probeerde ietwat ongelukkig de obsessie van een agressieve, godslasterende sadist voor een vrouw te verkopen als romantiek.
Het kan stukken origineler. De vampier leent zich tot zo veel interpretaties of manifestaties. In het voorjaar scoorden regisseur Ryan Coogler en filmster Michael B. Jordan een dikke hit met Sinners. Het duo achter Black Panther combineerde een historisch drama over het racistische Mississippi van de jaren dertig met een bloeddorstige, door mystieke blues aangezwengelde vampierenfilm.
In het festivalcircuit provoceerde de Roemeense rebel Radu Jude (Bad Luck Banging or Loony Porn) met Dracula: een knettergekke, maatschappijkritische en soms bewust lelijke en stompzinnige film over een regisseur die bij gebrek aan inspiratie AI inschakelt voor een Dracula-verfilming.
Gothic golf
Al die vampieren vallen niet uit de lucht. Ze zijn onderdeel van de gothic golf die zowel in de mode als in de media- en popcultuur fel aan kracht won. De zomer kleurde zwart met het tweede seizoen van Wednesday, de populaire serie van gothgodfather Tim Burton. Naast romantic goth, witchcore, corp goth, trad goth, soft goth en châteaucore zou ook Burtoncore een dingetje zijn.
Lady Gaga maakte van haar The Mayhem Ball-tournee een maximalistische gothic rockopera. En de videoclip die Charli XCX en John Cale maakten voor haar single House steekt qua aantal kraaien en morbiditeit zelfs opper-goths The Cure naar de kroon.
Guillermo del Toro deed zijn duit in het zakje met een weelderige adaptatie van de roman Frankenstein van Mary Shelley, de hoeksteen van het gothic genre. Jacob Elordi nam het misbegrepen monster voor zijn rekening, Oscar Isaac de dokter die als een moderne Prometheus de dood overwint. Melancholische architectuur, verwoestende passie, vergankelijke schoonheid, nobele horror: del Toro vinkt het allemaal af.
2026 zal de trend verderzetten. Maggie Gyllenhaal regisseerde Jessie Buckley in The Bride!, hun variant op Bride of Frankenstein, het 90 jaar oude meesterwerk van James Whale. Margot Robbie en Jacob Elordi duiken in Wuthering Heights op, een nieuwe adaptatie van de mysterieuze klassieker van Emily Dickinson door Saltburn-regisseur Emerald Fennell. Charli XCX verzorgt de soundtrack. Dat belooft.