Film Sophie Thatcher (’Heretic’) heeft ondanks alles geen ambitie om de nieuwe scream queen te worden
Film Film Ierse hiphopgroep Kneecap: ‘Oproepen om te stoppen met kinderen opblazen zou niet controversieel mogen zijn’ Een balorige biopic vol drugs, beats en anti-Britse raps vertelt het ontstaan van de Ierse hiphopgroep Kneecap. Slechts de helft is verzonnen. ‘Controverse is voor ons iets positiefs.’
Reviews 3 / 5 Reviews Veni, vidi, Ridley: ‘Gladiator 2’ biedt 140 fors gespierde minuten aan decadent filmplezier Ridley Scotts Gladiator 2 biedt evenveel brood en spelen als het origineel, plus Paul Mescal in blote bast en hondsdolle bavianen. Vae victis!
Film Film Rare jongens, die Romeinen in 'Gladiator II' Op sandalen in een versgestreken toga achter een opgeblonken aquilastaf lopen: vanaf volgende week is dat net iets minder raar, want dan verschijnt Gladiator II. Er zijn vele redenen waarom er zo hard wordt uitgekeken naar Ridley Scotts gerokte mannen met zwaarden.
Reviews 4 / 5 Reviews ‘The Substance’ is een absurd sprookje dat het patriarchaat op de naaldhak neemt In het heerlijk groteske The Substance gaat Coralie Fargeat de schoonheidscultus te lijf met humor, horror en feminiene furie.
Film Film ‘The Substance’-regisseur Coralie Fargeat: ‘Denken dat je leven voorbij is na je veertigste is behoorlijk geschift, toch?’ De film was dé shocker van Cannes en er lopen al eens mensen weg uit de bioscoop: The Substance, Coralie Fargeats schaamteloze bodyhorrortrip met Demi Moore en Margaret Qualley, is even gruwelijk als de schoonheidsidealen die hij aankaart.
Film Film ‘Nog nooit heb ik me zo hard níét achter een personage kunnen verstoppen’: Matteo Simoni over ‘Milano’ Met zijn ingetogen rol in Milano lijkt Matteo Simoni klaar voor een nieuwe stap. Al is er ook twijfel. ‘Welk pad moet ik de volgende jaren bewandelen? Dat van meer serieuze, artistieke rollen?’ Een gesprek over het vaderschap, Prins Carnaval en de zeggingskracht van wenkbrauwen.
Reviews 3 / 5 Reviews The good, the bad and the jury: Clint Eastwoods franjeloze ‘Juror No. 2’ is complex in zijn eenvoud Clint Eastwood is weer in vorm met Juror No. 2, een old-school rechtbankdrama dat genoeg elementen bevat om geen bezwaar aan te tekenen.
Festivals Festivals Liefde, solidariteit en camp op filmfestival Pink Screens Filmfestival Pink Screens haalt tien dagen lang internationale queer cinema naar Brusselse bioscopen. Vijf tips.
Televisie Televisie Een selfie met Kevin Spacey? Dat is dan 100 euro, alstublieft Comic Cons, videoboodschappen en bedenkelijke documentaires: celebrity’s en gevallen sterren proberen op allerlei manieren wat extra geld te verdienen.
Film Film De film van Dimitri Verhulsts leven: ‘Ik heb nooit een traan gelaten om mijn moeder, never’ Met Waarom Wettelen? maakt schrijver Dimitri Verhulst zijn debuut als regisseur. Maar hoe zou de film van zijn eigen leven eruitzien? Zes sleutelscènes, oftewel ‘mijn leven in zes vrouwen’.
Film Film ‘Anora’-regisseur Sean Baker: ‘Ik wil sekswerk niet exploiteren, maar ik moet het wel tonen’ Anora is een kleurrijke, knetterende film over de romance tussen een sekswerkster en een rijke Russische jongeling. Regisseur Sean Baker kreeg er de Gouden Palm voor in Cannes en draagt de film op aan alle sekswerkers. ‘Zonder hen zou ik niet gewonnen hebben.’
Reviews 2,5 / 5 Reviews ‘Waarom Wettelen?’ gaat nergens heen, maar onderweg zijn er enkele ontroerende momenten Dimitri Verhulst toast op de absurditeit van het leven in Waarom Wettelen?, een debuutfilm die vaker kabbelt dan bruist.
Festivals Festivals Dit waren de tien beste films van Film Fest Gent 2024 Onze man ging naar het Gentse filmfestival en bekeek 48 films op twaalf dagen. Van lekker ranzige body horror over rebelse queer cinema tot een tragische biopic: dit waren zijn tien favoriete films.
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 12: pauselijk afscheid Met Vaticaanstad en Japan als laatste bestemmingen rondde ik mijn 48 films lange bezoek aan Film Fest Gent op het gemak af.
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 11: biopics over operazangeressen en nijlpaarden Seks, opera en nijlpaarden: mijn voorlaatste dag op Film Fest Gent had het allemaal!
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 10: Hypervlaams en toch niet oubollig De beste Vlaamse film van het festival, een briesende stier die seksisme aanklaagt en een documentaire over kettingzagen: dit was de tiende dag van Film Fest Gent.
Film Film Bambi is terug (en hij is springlevend) Nu ook te zien met heel erg levende, niet CGI-geanimeerde dieren: Bambi, de prins van het bos die zijn moeder op tragische wijze verliest. Frans regisseur Michel Fessler legt uit hoe hij dat klaarspeelde.
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 9: te veel praatfilms Gelukkig was er nog het droge absurdisme van Universal Language om voor wat eigenzinnigheid te zorgen.
Film Film 'The Apprentice': de film die Trump koste wat kost uit de zalen wilde houden Het had wat voeten in de aarde, maar The Apprentice komt nu toch in de bioscoop. In de spraakmakende film toont de Iraans-Deense regisseur Ali Abbasi hoe Donald Trump Donald Trump werd. ‘Trump is al zo vaak geparodieerd, neergesabeld en bespot. Wij nemen hem ernstig.’
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 8: de officieuze biopic van Britney Spears Beginnen met de memoires van een slak en eindigen met het familie-uitje van Bigfoot: er viel deze filmfestivaldag heel wat te beleven.
Concertverslagen 3,5 / 5 Concertverslagen Oren Ambarchi presenteert een meditatieve soundtrack bij de Slovaakse western ‘Dragon’s Return’ Dragon’s Return werd omgeschreven als ‘een beetje alsof Tarkovsky een western zou maken’. Het was vooral Oren Ambarchi’s nieuwe soundtrack, die een beetje klonk als een donkerdere Ennio Morricone, die de show stal.
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 7: Van sterke Belgische tristesse naar suffe Belgische tristesse Een film over de zaak Dutroux op een maandagochtend: de tweede week van Film Fest Gent 2024 is officieel uit de startblokken geschoten.
Film Film Actrice Ruth Becquart: ‘Ik ben een introvert persoon, maar ik kan ook baldadig zijn’ In Julie zwijgt houdt een jonge tennisbelofte de lippen stijf op elkaar wanneer haar coach in opspraak komt. Maar noem de Belgische Oscarinzending geen MeToo-drama. ‘Het is tijd voor een nieuwe fase’, zegt actrice Ruth Becquart, die met de film haar debuut maakt als scenariste.
Reviews 4 / 5 Reviews ‘Julie Zwijgt’ is een film als een gesmoorde schreeuw op een tenniscourt Leonardo Van Dijls Julie zwijgt is een welgemikte ace van een debuutfilm over een jonge tennisster wier grenzen overschreden werden. Of niet?
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 6: Frustraties wegwerken met een meditatieve wandelfilm Ondanks een korte nachtrust ben ik erin geslaagd niet in slaap te vallen tijdens een film waarin je iemand tachtig minuten lang ziet wandelen.
Concertverslagen 3,5 / 5 Concertverslagen Geen grote verrassingen bij Felicia Atkinsons prima nieuwe soundtrack voor ‘Les Yeux Sans Visage’ Sommige projecten in het Videodroomleuk van Kunstencentrum Viernulvier doen je een cultfilm op een compleet nieuwe manier beleven. Felicia Atkinson koos voor een minder verrassende, maar daarom geen slechte aanpak bij Les Yeux Sans Visage van George Franju.
Film Film En de Knack Focus Jo Röpcke Award gaat naar... Leonardo Van Dijl Julie zwijgt spreekt voor zich. Met Leonardo Van Dijl staat een regisseur op die in de slagkracht van cinema gelooft.
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 5: de ochtend goed begonnen met Sex Van een intieme praatfilm over seks naar een hypersentimenteel oorlogsdrama: het was een korte maar turbulente dag op het Gentse filmfestival.
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 4: Geen subtiliteit? Geen probleem! Tijdens de vierde dag bewees Film Fest Gent waarom horror wel degelijk een genre is om serieus te nemen, met als hoogtepunt de gehypete bodyhorrorfilm The Substance.
Concertverslagen 4 / 5 Concertverslagen Dankzij KMRU’s dreigende soundtrack was ‘Night of the Living Dead’ nog steeds bloedstollend In het kader van Videodroom mocht de Keniaanse geluidsartiest KMRU de moeder aller zombiefilms van een nieuwe soundtrack voorzien. Met zijn dreigende ambient wist hij de leeftijdskwaaltjes van de cultklassieker te verdoezelen.
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 3: een hilarische stresstrip die ‘Uncut Gems’ kan evenaren De mensen die dit jaar de Gouden Palm uitreikten hadden gelijk over Sean Bakers Anora.
Festivals 3,5 / 5 Festivals De saxofoons van Bl!ndman maakten van ‘Donnie Darko’ en nog meer verwilderende ervaring Het Videodroomluik van Film Fest Gent werd op gang getrokken met broeierige saxofoons en een mentaal aftakelende Jake Gyllenhaal.
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 2: Meer films met hiphopbangers op de soundtrack, alsjeblieft! Met verder in de aanbieding: een makke Trump, een vergeetbare kampeertrip en een absurde film die van thriller naar soap transformeert.
Festivals Festivals Film Fest Gent-dagboek, dag 1: alweer een film waarin Cillian Murphy depressief rondloopt Ook de eerste afgehakte penis van het filmfestival is al een feit!
Muziek Muziek De culturele nevenprojecten van Travis ‘Meneer Taylor Swift’ Kelce Het lief van Taylor Swift mag zich stilaan de nieuwe O.J. Simpson noemen. Zonder het moorden, dan.
Film Film Joaquin ‘Joker’ Phoenix: ‘Ik was zo boos op mezelf omdat ik Jacques Brel niet goed kreeg’ Er wordt gezongen, gedanst en Joker wordt verliefd op Lady Gaga: Joker: Folie à Deux is alles wat het origineel niet is. Op Joaquin Phoenix na, dan. Die doet weer mee. Een exclusief gesprek met de steracteur.
Reviews 2 / 5 Reviews Ondanks een sterke Kate Winslet doet de biopic ‘Lee’ haar onderwerp geen eer aan Kate Winslet schittert als oorlogsfotografe Lee Miller. Al laat deze biopic bitter weinig ruimte voor, wel ja, fotografie.
Film Film Franse acteur Michel Blanc op 72-jarige leeftijd overleden De Franse acteur Michel Blanc is in de nacht van donderdag op vrijdag op 72-jarige leeftijd overleden. Zo melden meerdere Franse media vrijdag.
Festivals Festivals Demi Moore was altijd al een feministisch icoon Coralie Fargeats The Substance is niet alleen een ranzige en geprezen bodyhorrorfilm, maar ook een satire over de misogynie van Hollywood en de jonge lichamen die er aanbeden worden. De film betekent bovendien de comeback van Demi Moore, die al een carrière lang de norm uitdaagt.
Festivals Festivals Johannes Is Zijn Naam op Film Fest Gent: Rubens, maar dan met een vleugje ‘Twin Peaks’ Tijdens Videodroom, het muzikale luik van Film Fest Gent, voorziet Johannes Verschaeve (Johannes Is Zijn Naam, ex-The Van Jets) een documentaire over Peter Paul Rubens van een nieuwe soundtrack. Wij namen hem mee naar Antwerpen, naar het huis van de meester. ‘Rubens was de Kanye West van zijn tijd.’
Festivals Festivals Drie Belgische debuutfilms op Film Fest Gent ‘We hebben last minute zelfs Belgische films moeten weigeren. Een luxesituatie,’ vertelde programmadirecteur Wim De Witte aan Knack Focus. Deze drie debuutfilms haalden de selectie alvast wel.
Festivals Festivals Hoe de Belgen Film Fest Gent veroveren Kunnen we al van een Belgisch topjaar spreken? Met dertien vaderlandse titels op de affiche van Film Fest Gent lijkt het die richting uit te gaan, ziet ook programmadirecteur Wim De Witte. ‘Het gaat goed met de Belgische film.’
Festivals Festivals Regisseur Tim Mielants: ‘Emily Watson speelt een grote rol in mijn leven’ Peaky Blinders-ster Cillian Murphy schakelde voor Small Things Like These de hulp in van de Belgische regisseur Tim Mielants. ‘We vullen elkaar aan.’
Festivals Festivals Van Donald Trump tot de familie Bigfoot: 13 niet te missen titels op Film Fest Gent Met meer dan honderd titels kan het programma van Film Fest Gent nogal overweldigend ogen. Maar geen nood: Knack Focus gidst je met plezier langs enkele interessante films – van graag geziene gasten tot nieuwe frisse stemmen.
Festivals Festivals Het wonderjaar van Emily Watson: ‘Je moet een beetje een idioot zijn om te willen acteren’ 2024 is een wonderjaar voor Emily Watson. In februari won ze een Zilveren Beer met haar rol in het door Cillian Murphy geproducete Small Things Like These. Volgende maand voert ze de prestigeserie Dune: Prophecy aan. En volgende week opent ze Film Fest Gent. ‘Het is gemakkelijker om te doen alsof je iemand anders bent dan om jezelf te zijn.’