Unhide toont verborgen Leuvense hoekjes

Jonge kunstenaars doen oud en muf gebouw leven.

Twee jaar na Ithaka heeft een stel kunstenaars opnieuw zijn intrek genomen in het voormalige Instituut voor Land en Waterbeheer in Leuven. Al houdt de vergelijking tussen het jaarlijkse beeldende kunstenfestival en de expo ‘Unhide’ daarmee eigenlijk op. ‘Unhide’ bundelt het werk van drie jonge kunstenaars: Ellen Gillard, Tessy Troubleyn en Yannick Ganseman. Aangezien het drietal zes maanden lang in het gebouw gewerkt heeft, spelen hun creaties er sterk op in. ‘Je moet bevriend raken met het gebouw. In het begin was dat niet zo simpel: het is dan ook een oud, ietwat muf gebouw zonder verwarming’, stelt Ellen Gillard.

Toch kozen de drie jonge snaken heel bewust voor dit gebouw. ‘We waren al twee jaar op zoek naar een geschikte locatie. Omdat tentoonstellen in een galerie voor ons te klassiek aanvoelt, was dat geen optie’, stelt Ganseman. ‘De interactie aangaan met de sfeer van een gebouw en aan een totaalproject werken, leek ons veel uitdagender. In het echte leven word je tot slot ook voortdurend beïnvloed’, vult Troubleyn aan.

Sterk verband

Die ambitieuze keuze kon het drietal volledig ontwikkelen in ‘Unhide’. Hoewel ze elkaar leerden kennen tijdens het atelier tekenen van Marc Raes bevolken zowel schilderijen, sculpturen, foto’s, video’s als installaties het pand. ‘Tekenen is onze basis’, stelt Troubleyn. ‘Maar vanuit de tekenkunst stappen we vaak over naar andere media.’

‘Die keuze voor een medium is vooral ingegeven door ons streven om het gebouw tot zijn recht te laten komen, zonder dat het de kunstwerken domineert. Die werkwijze houdt een zeker risico in, maar dat maakt het net zo boeiend’, stelt Ganseman.

De kunstwerken zijn dan ook vaak sterk verbonden met het gebouw. Zo recycleerden de kunstenaars bijvoorbeeld heel wat materiaal. ‘Vaak paste dat gewoon beter in het concept dan nieuw gekocht materiaal’, legt Ganseman uit. ‘Soms zijn we nog aan de slag gegaan met dat materiaal, maar soms hebben we bestaande elementen een nieuwe betekenis gegeven door ze gewoon te verplaatsen. Zoals de oranje zuil die nu onder de trap staat.’

Voorsmaakje

Op die manier willen ze de soms verborgen kantjes van het gebouw tonen aan de bezoeker. Een secure keuze en plaatsing van de werken leidt de mensen door het labyrint. ‘Voor ons moest het geheel kloppen, het ritme was vooral van belang. We hebben dus niet altijd onze beste werken gekozen, maar wel de meest passende’, stelt het drietal.

Ook in de bijhorende catalogus is veel aandacht besteed aan dat ritme. Aangezien enkel de catalogus zal overblijven, hebben de kunstenaars geprobeerd om er de sfeer van het gebouw in door te trekken.

Dat boek wordt voorgesteld in de exporuimte Tweebronnen. De sfeer van Land & Water wordt er overgebracht door een video, die de bezoeker alvast een voorsmaakje gunt van de expo. En door de oranje gespoten platen, die in deze witte context een eerder abstract karakter krijgen.

Elien Haentjens

Unhide, tot 24 oktober in de exporuimte Tweebronnen en in Land & Water in Leuven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content