Underground Experience is parel op kroon Genkse C-mine

© Hans Neven

In de Underground Experience zullen bezoekers de sfeer van het leven in de mijn van Winterslag kunnen opsnuiven.

C-mine in Genk krijgt er een attractie bij. De ‘Underground Experience’ laat bezoekers de sfeer opsnuiven van het leven in de mijn van Winterslag. De officiële opening van de nieuwe attractie staat gepland voor april 2012. Erik Gerits, schepen van Toerisme in Genk, hoopt op 100.000 bezoekers per jaar.

Deelnemers aan het ‘C-mine Moment’ krijgen tijdens het weekend van 17 en 18 september al een voorsmaakje. “Begeleide werfbezoeken tonen een deel van de wandeling”, vertelt de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V).

De rondleiding start in de energiegebouwen op de eerste verdieping. Daar vertrekt een trap die afdaalt in de diepte van de ventilatieschacht. Deze tunnel voorzag de mijnwerkers beneden in de mijn vroeger van zuurstof. Een groot ventilatiewiel zoog slechte lucht weg uit de mijnen. Via een andere luchtschacht werd propere lucht naar beneden gestuurd.

Vanuit de ventilatieschacht gaat de wandeling verder naar de zwart-wit tunnel. “Als de kompels aankwamen en dus nog wit waren, gingen ze langs de witte tunnel naar beneden. Na hun shift kwamen ze via de zwarte tunnel terug naar boven”, legt de burgemeester uit.

Parel

“De Underground Experience wil geen museum zijn maar een belevenisbezoek”, aldus Dries. “Realistische geluiden van boormachines en geroezemoes van mijnwerkers zullen de stilte in de mijnschacht opvullen.” Het letterlijke hoogtepunt is een panoramisch uitzicht over Limburg vanaf de 65 meter hoge schachttoren. “Blijkbaar moet elke attractie iets hebben om op te klimmen”, vertelt de burgemeester enthousiast.

“De Underground Experience is de parel op de kroon van het C-mine project”, vertelt schepen Gerits fier. “Na drie jaar rekenen we op zo’n 100.000 bezoekers per jaar. Met deze toeristische attractie zetten we Genk opnieuw op de kaart.” Vanaf 13 september begint het ‘C-mine Moment’ met lezingen, theatervoorstellingen en originele modestukken in de pop-upshop. (Hans Neven/StampMedia)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content