THE BIG LEBOWSKI (dinsdag 19/9, 22.35, Q2)

Jeff 'The Dude' Lebowski (Jeff Bridges), een onverstoorbaar kalme, door wiet benevelde eeuwige hippie met een voorliefde voor white russians en bowling, is nauwelijks uit balans te brengen. Wanneer hij in zijn bungalow in LA hardhandig wordt aangepakt door twee kerels die geld van hem eisen en op de koop toe op zijn tapijt pissen, windt hij zich - een beetje - op. De onbeschofte zeikers viseerden namelijk niet hem, maar zijn steenrijke naamgenoot. The Dude slentert op zijn onafscheidelijke sandalen naar het landhuis van die andere Lebowski, in de hoop dat die zijn tapijt zal terugbetalen. Gevolg: 'His Dudeness' komt van de regen in de drup, raakt betrokken bij een kidnapping en komt zelfs in de pornowereld terecht.
...

Jeff 'The Dude' Lebowski (Jeff Bridges), een onverstoorbaar kalme, door wiet benevelde eeuwige hippie met een voorliefde voor white russians en bowling, is nauwelijks uit balans te brengen. Wanneer hij in zijn bungalow in LA hardhandig wordt aangepakt door twee kerels die geld van hem eisen en op de koop toe op zijn tapijt pissen, windt hij zich - een beetje - op. De onbeschofte zeikers viseerden namelijk niet hem, maar zijn steenrijke naamgenoot. The Dude slentert op zijn onafscheidelijke sandalen naar het landhuis van die andere Lebowski, in de hoop dat die zijn tapijt zal terugbetalen. Gevolg: 'His Dudeness' komt van de regen in de drup, raakt betrokken bij een kidnapping en komt zelfs in de pornowereld terecht. Veel kenners van het oeuvre van Joel en Ethan Coen zien Fargo (1996) als de beste film van de broers, maar deze noirpastiche met knipogen naar het werk van auteur Raymond Chandler blijft met bowlingbanen voorsprong hun gekste. Alle Coen- ingrediënten zijn aanwezig: absurde humor, een opeenvolging van hoogst vreemde situaties en een pak excentrieke personages. Passeren, naast het wandelende anachronisme The Dude, nog de revue: de foeterende, naar Hollywoodregisseur John Milius gemodelleerde Vietnamveteraan Walter Sobchak (John Goodman), een feministische performancekunstenares (Julianne Moore) en Jesus Quintana (John Turturro), een Mexicaanse pedofiel met haarnetje en paars pakje. Hoewel The Big Lebowski bij zijn release in 1998 vrij bescheiden werd onthaald, is de film uitgegroeid tot een cultklassieker. Letterlijk zelfs, want het dudeïsme, een religie die wereldwijd inmiddels 450.000 aanhangers telt, zweert volledig bij het credo van haar flegmatieke oppergod: 'Just take it easy, man.' Een kwarteeuw geleden werd de zwarte leerkracht William Ford Jr. neergeschoten door een lokale garagist. De blanke dader ging vrijuit, het slachtoffer werd de hoofdverdachte in zijn eigen moordzaak. Documentaires over zulke tragedies hebt u waarschijnlijk al gezien, maar zo'n intimistische als Strong Island nog niet. De film van Yance Ford is namelijk veel meer dan alleen een onderzoek naar hoe William, zijn eigen broer, ongestraft vermoord kon worden. Het is ook een kroniek van een Afro-Amerikaanse familie die zich omhoog knokt vanuit het racistische Zuiden en via de Great Migration in een de facto gesegregeerd Long Island, New York aanbelandt. Ford levert een enorm persoonlijk, authentiek én stijlvol essay af over het verlies dat hij en zijn moeder ervaren, over hun frustraties en jarenlange rouw. Tegelijk toont hij aan hoe hol de leuze 'liberty and justice for all' kan klinken.In het najaar van 1998 trekt de Amerikaanse politieagente Kathryn Bolkovac naar Bosnië om er de internationale politiemacht van de VN te ondersteunen. Ze komt er een netwerk van vrouwenhandel en (kinder)prostitutie op het spoor waarbij niet alleen de lokale maffia maar ook regeringsfunctionarissen en VN-militairen zijn betrokken. Wanneer haar bazen en de VN het schandaal in de doofpot stoppen, schrijft ze een boek over haar schokkende ontdekkingen. Rachel Weisz zet de moedige klokkenluider sterk neer in deze grimmige thriller uit 2011 van de Canadese Larysa Kondracki, die zich sindsdien enkel op tv-werk concentreert (Better Call Saul, Halt and Catch Fire).Sommige mensen gaan kloek om met ziekte of tegenslag. Edwin Honig bijvoorbeeld. De door alzheimer geteisterde, in 2011 overleden Amerikaan was een vermaarde dichter, vertaler en literatuurcriticus. Hij was ook de mentor en neef van de Belgische regisseur Alain Berliner (Ma vie en rose). In deze fascinerende, meditatieve docu volgt Berliner Honig gedurende meerdere jaren en stelt hij hem steeds dezelfde vragen. Dat leidt soms tot scènes die doen denken aan een wrange versie van Groundhog Day, maarelders, wanneer hij spreekt over zijn leven, ziekte en werk, flakkert de poëet in Honig op.Danny McBride haalt zijn poepekletspeddel weer boven voor het tweede seizoen van de doldwaze losercomedy Vice Principals. Daarin gaat hij als autoritaire snor Neal Gamby op zoek naar de gemaskerde man of vrouw die hem neerschoot. De kersverse codirecteur van Jackson High wantrouwt zowat iedereen, maar hoofdverdachte blijft zijn collega-directeur Lee Russell (Walton Goggins). Die aast immers al jaar en dag op de namaaklederen troon. Ook de licht bipolaire, door Gamby en Russell weggepeste ex-directeur Belinda Brown staat op het lijstje. Geef toe: zelfs ú zou naar wraak dorsten mocht uw huis worden platgebrand, en al helemaal mocht u gechanteerd worden met een filmpje waarin u een politiewagen onderpist.Dan zorgen wij wel voor een vrouwelijke president, moeten de makers van Madam Secretary gedacht hebben. In het tweede seizoen van de Amerikaanse dramareeks legt minister van Buitenlandse Zaken Elizabeth McCord (Téa Leoni) de presidentiële eed af nadat Air Force One, met president Dalton (Keith Carradine) aan boord, is verdwenen boven de Stille Oceaan. De communicatie met het presidentiële vliegtuig loopt spaak en het lijkt alsof er hackers aan het werk zijn. Ondertussen zijn Elizabeth en haar echtgenoot Henry (Tim Daly) ervan overtuigd dat iemand hun gezin in de gaten houdt. Veel tijd om dat te onderzoeken hebben ze niet, want terwijl Elizabeth in het Oval Office verwacht wordt, moet Henry van de inlichtingendienst een van zijn Russische studenten overtuigen om voor de Amerikaanse overheid te spioneren.'If you insult me again, I will cut your face off and wear it over my own. Do you understand?' Het is slechts een van de vele memorabele uitspraken in deze provocerende noir uit 2011 van The Exorcist-regisseur William Friedkin. De afstotelijke antiheld is Joe Cooper, een Texaanse flik die bijklust als huurmoordenaar. Het hek is van de dam wanneer een drugdealer met schulden hem vraagt om zijn moeder te vermoorden, opdat hij en zijn vader het verzekeringsgeld zouden kunnen opstrijken. Omdat zijn opdrachtgever niet meteen met cash voor de dag kan komen, claimt Cooper zijn zus als onderpand. Scenarist Tracy Letts, een adept van Tennessee Williams, bewerkte zijn eigen theaterstuk tot een ondraaglijk spannende southern gothic. En Matthew McConaughey is ronduit griezelig als de sadistische protagonist.'Zou ik grappiger zijn geweest als ik in een bordeel in Peoria opgegroeid was en was opgevoed door prostituees? Ongetwijfeld. Maar dit is waarmee ik het heb moeten doen.' In zijn eerste special sinds 1998 blikt Jerry Seinfeld terug op zijn eerder saaie jeugd en zijn begindagen als stand-upper, lang voor er sprake was van zijn cultsitcom. Al hadden we allemaal een saaie jeugd in vergelijking met comedylegende Richard Pryor, aan wie hij refereert. De ondertussen 63-jarige Seinfeld tekende, net als Louis C.K. en Chris Rock, voor twee nieuwe Netflix-specials. Jerry Before Seinfeld zweeft tussen comedy en docu en belooft alvast vintage Seinfeld. Letterlijk, want hij houdt ook zijn vroegste materiaal tegen het licht. Observatiecomedy over het tragische bestaan van kousen, bijvoorbeeld. Maar zelfs oude sokken blijven geweldig geestig.'Ik heb enkele korte fragmenten van de docu gezien, maar ik heb hem niet helemaal bekeken. Ik kan namelijk niet objectief zijn over mezelf.' Sinds haar doorbraak in 2008 zorgt het Amerikaanse popicoon Lady Gaga ervoor dat ze geen moment onbesproken blijft. Of het nu is door het dragen van een op maat gemaakte vleesjurk of door seksueel getinte lyrics en dito videoclips, la Gaga heeft zichzelf telkens weer op de kaart weten te zetten. In Gaga: Five Foot Two toont de zangeres zich van haar meest kwetsbare kant. Ze praat met regisseur Chris Moukarbel over haar emotionele dalen en persoonlijke trubbels, maar neemt hem ook mee op bezoek bij haar grootmoeder en beste vrienden. Een unieke inkijk in het leven van 's werelds bekendste pokerface.Een Amerikaanse high school wordt opgeschrikt door een brutale vandalenstreek. Maar liefst zevenentwintig auto's van leerkrachten werden beklad met graffiti. Van een fallus. Meteen wijzen vrijwel alle vingers in dezelfde richting. Wie anders kon het zijn dan Dylan Maxwell (Jimmy Tatro), de jongen die overal getekende penissen achterlaat?Wanneer het lerarenkorps Dylan bijna unaniem bombardeert tot dader, neemt zijn klasgenoot Peter Maldonado (Tyler Alvarez) het voor hem op. Samen gaan de tieners op zoek naar de echte lul achter de lullen. Acht afleveringen van een halfuur lang analyseert American Vandal of Dylan wel degelijk achter de graffitigrap zat, dan wel ten onrechte wordt gestraft voor zijn reputatie van klaskomiek. Werd hij erin geluisd? Heeft iemand de pik op hem? En waarom? Er doet zelfs een hashtag de ronde: #WhoDrewTheDicks?Met American Vandal maakte Netflix een parodie op eigen, gesmaakte true crime-reeksen als Making a Murderer en The Keepers. Als geen ander weten ze bij de streamingdienst ondertussen hoe een misdaad stapsgewijs in kaart moet worden gebracht. Ook in American Vandal zijn er emotionele gesprekken met ooggetuigen, belandt de juiste Instagramfoto op het juiste moment in de montage en krijgt een beladen statement nog meer lading door een gepast achtergrondwijsje. Wie had gedacht dat getekende piemels zo spannend konden zijn? Het hoeft niet altijd over onschuldige veroordeelden of vermoorde nonnen te gaan.Dankzij de strakke kadrering, de knap geënsceneerde news flashes en de mysterieuze belichting past American Vandal perfect in het rijtje van intrigerende true crime-documentaires. Al is het verhaal dan ontsproten aan de breinen van Tony Yacenda (Pillow Talking) en Dan Perrault, die eerder met zijn Honest Trailers trailers van echte kaskrakers ridiculiseerde.Wellicht wil Netflix met deze satire zijn publiek warmhouden voor het komende tweede seizoen van Making a Murderer. En waarom ook niet? American Vandal belooft amusante ontspanning voor misdaadliefhebbers die even genoeg bloed en tranen gezien hebben. 'Ik zal nooit snappen wat er zo grappig is aan penissen', zucht een van de getroffen leraressen voor de camera. Ze kent er geen fluit van. Netflix gelukkig wel.