Alfred Hitchcock dreef anno jaren veertig met het anti-nazistische Notorious (1946) mee op de nieuwsflow over het einde van het nazisme en het Derde Rijk. Een jaar voordien poogde Hitch ook al het documentairepad te bewandelen in diezelfde materie, maar zijn non-fictieve project raakte wegens verschillende redenen tot nu niet van de grond.

Tussen alle bommen en granaten van de Tweede Wereldoorlog door leidde de Britse producer Sidney Bernstein de filmsectie van de afdeling psychologische oorlogsvoering. Wanneer Auschwitz in april 1945 als eerste concentratiekamp werd bevrijd, wilde Bernstein een concreet overzicht geven van de gruwel waarmee de Britse troepen werden geconfronteerd. Hij verzamelde alle beelden die de geallieerde troepen tijdens hun Europese trektocht op veertien verschillende kamplocaties geschoten hadden en trok ermee de montagekamer in.

Bernstein had als principaal doel het Duitse volk te tonen welke horreur hun megalomane bewindhebbers hadden aangericht. Om aan het etiket van propagandafilm te ontsnappen haalde hij onder meer zijn filmkornuit slash adviseur Alfred Hitchcock erbij, die emotioneel getroffen werd door wat er op de filmrollen uit Bergen-Belsen stond. Omdat het media-enthousiasme voor de film wegebde, de beelden als uiterst schadelijk voor de wederopbouw van Europa werden aanzien en de Koude Oorlog steeds meer de kranten beheerste, kwam de film er uiteindelijk nooit.

Op vraag van Bernsteins dochter nam documentaireproducer André Singer vorig jaar de filmrollen bij de hand, reconstrueerde die stuk voor stuk en blies daardoor de prent nieuw leven in en dit onder de naam 'Night Will Fall'. Het was Bernsteins laatste wens dat de documentaire, waaraan hij zoveel research- en montagewerk had verricht er toch zou komen. Exact 70 jaar na de bevrijding Auschwitz is die wens ingewilligd. (JaBe)

Alfred Hitchcock dreef anno jaren veertig met het anti-nazistische Notorious (1946) mee op de nieuwsflow over het einde van het nazisme en het Derde Rijk. Een jaar voordien poogde Hitch ook al het documentairepad te bewandelen in diezelfde materie, maar zijn non-fictieve project raakte wegens verschillende redenen tot nu niet van de grond. Tussen alle bommen en granaten van de Tweede Wereldoorlog door leidde de Britse producer Sidney Bernstein de filmsectie van de afdeling psychologische oorlogsvoering. Wanneer Auschwitz in april 1945 als eerste concentratiekamp werd bevrijd, wilde Bernstein een concreet overzicht geven van de gruwel waarmee de Britse troepen werden geconfronteerd. Hij verzamelde alle beelden die de geallieerde troepen tijdens hun Europese trektocht op veertien verschillende kamplocaties geschoten hadden en trok ermee de montagekamer in. Bernstein had als principaal doel het Duitse volk te tonen welke horreur hun megalomane bewindhebbers hadden aangericht. Om aan het etiket van propagandafilm te ontsnappen haalde hij onder meer zijn filmkornuit slash adviseur Alfred Hitchcock erbij, die emotioneel getroffen werd door wat er op de filmrollen uit Bergen-Belsen stond. Omdat het media-enthousiasme voor de film wegebde, de beelden als uiterst schadelijk voor de wederopbouw van Europa werden aanzien en de Koude Oorlog steeds meer de kranten beheerste, kwam de film er uiteindelijk nooit. Op vraag van Bernsteins dochter nam documentaireproducer André Singer vorig jaar de filmrollen bij de hand, reconstrueerde die stuk voor stuk en blies daardoor de prent nieuw leven in en dit onder de naam 'Night Will Fall'. Het was Bernsteins laatste wens dat de documentaire, waaraan hij zoveel research- en montagewerk had verricht er toch zou komen. Exact 70 jaar na de bevrijding Auschwitz is die wens ingewilligd. (JaBe)