‘Home’, de beste film van Fien Troch, en 9 andere tips voor de nieuwe tv-week

HOME: verwrongen relaties.

Van het ongemakkelijke drama ‘Home’ tot de gevangenisserie Gent West: dit is er de komende dagen op uw tv.

HOME (Vrijdag 1/2, 21.20, Canvas)

Als u hem nog niet gezien hebt, krijgt u van Canvas een herkansing: Home, dat in Venetië een scenarioprijs kreeg, is de beste film van Fien Troch tot nog toe.

Een beetje skaten, een beetje blowen, een beetje rondhangen op een parkeerplaats: dat is wat Sammy, Lina en hun vrienden gewoonlijk doen in de kleine stad in de Vlaamse rand rond Brussel waar ze wonen. Ze krijgen het gezelschap van Kevin, de zeventienjarige neef van Sammy die net uit de jeugdinstelling ontslagen is. Om verdere confrontaties met zijn vader te vermijden heeft Sammy’s moeder ermee ingestemd om hem een tijdje op te vangen. Zo leert Kevin ook Sammy’s beste vriend John kennen, een stille, mysterieuze jongen die thuis vernederd wordt door zijn psychopathische moeder. Het klikt meteen tussen die twee, maar samen doen ze ook dingen die ervoor zorgen dat er een enorme druk op de anderen uitgeoefend wordt.

Het was de documentaire When Kids Get Life, over minderjarigen in de VS die tot levenslang veroordeeld zijn, die bij Troch het zaadje voor Home plantte, maar dat is niet de kern van haar ongemakkelijke drama. ‘Een van die jongens had een heel verwrongen relatie met zijn moeder’, vertelde Troch drie jaar geleden in dit blad. ‘Het ging me vooral over hoe een huis een thuis kan worden, en hoe je omgaat met een bezwaard verleden.’

Home, dat Troch voor het eerst samen met haar partner en monteur Nico Leunen schreef, geeft pijnlijk accuraat weer hoe de communicatie tussen jongeren en volwassenen fout kan gaan. Het jonge grut dat u ziet, wordt overigens vertolkt door onbekende gezichten, die zich met veel naturel van hun taak kwijten. En Karlijn Sileghem verdient een pluim als Sammy’s moeder, die overloopt van de goede bedoelingen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


THE YARDS (Vrijdag 1/2, 23.30, Eén)

Zelfs in de ruimte – getuige zijn sf-thrillerAd Astra, release in mei – blijft de New Yorkse auteur James Gray trouw aan zijn vaste thema’s, zoals mythologie en familiebanden. Ze steken ook de kop op inThe Yards, een melancholisch misdaaddrama over moord en corruptie in het New Yorkse spoorwegmilieu van de jaren zeventig, dat Gray zes jaar na zijn debuutLittle Odessa(1994) draaide. De cast, met Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix, Charlize Theron en James Caan, is een plezier om naar te kijken, en hetzelfde kan van de chiaroscuro-belichting van cameraman Harris Savides gezegd worden. Ook Gray vocht een gevecht uit met Harvey Weinstein: de grijpgrage producent vond de film – volgens Gray zelf zijn versie vanOn the Waterfront– veel te somber, eiste een nieuw einde en hield de film twee jaar lang op het schap.


THE PIER (Zaterdag 26/1, Play en Play More)

Nadat Óscar zelfmoord heeft gepleegd op een pier net buiten Valencia, ontdekt Alejandra dat de man met wie ze al vijftien jaar samen was er een dubbelleven op nahield. Ze zoekt onder een valse naam contact met zijn minnares Verónica in de hoop het mysterie van zijn leven en dood te ontrafelen.The Pier(in het Spaans:El embarcadero) is de nieuwe serie van Álex Pina en Esther Martínez Lobato, het team achterLa casa de papel. Van hun wereldwijde Netflixhit nemen ze Álvaro Morte (El Professor) mee, maar daar blijft het bij:The Pieris geen misdaadserie maar een zinnelijk melodrama dat op het eerste gezicht meer gemeen heeft met de films van Julio Medem, de ietwat vergeten Spanjaard die rond de eeuwwisseling verantwoordelijk was voor indieparels alsLos amantes del Círculo PolarenTierra. Net als bij Medem lijkt zich inThe Piertussen de Spaanse hemel en aarde meer af te spelen dan wij met onze nuchtere noordelijke geesten kunnen bevatten.


VELVET BUZZSAW (Vrijdag 1/2, Netflix)

Velvet Buzzsaw
Velvet Buzzsaw© Claudette Barius/Netflix

Toen hij vijf jaar terug debuteerde als regisseur, was Dan Gilroy vooral bekend vanwege zijn familie: hij was de broer van scenarist en regisseur Tony Gilroy (zie de eerste vier Bourne-films), de zoon van Pulitzer-winnaar Frank D. Gilroy en de vent van actrice Rene Russo. Dankzij die enerverende film –Nightcrawler, met een schitterende hoofdrol voor Jake Gyllenhaal – liggen de kaarten dit keer enigszins anders, maar Gilroy laat zich niet intimideren: hij zaagt de verwachtingen grijnslachend aan spaanders met een satirische horrorfilm die zich afspeelt in het kunstwereldje van LA. Gyllenhaal is opnieuw van de partij. Hij speelt de snobistische kunstkenner Morf Vandewalt (een Oscar voor die naam!) die een reeks vreemde schilderijen van een onbekende meester ontdekt. Meteen het sein voor een bovennatuurlijke kracht om te ontwaken en wraak te nemen op iedereen die geld hoger inschat dan kunst. Ook benieuwd of Gilroy de evenwichtsoefening tussen horror en satire tot een goed einde brengt? De shockeffecten zijn alvast efficiënt, en de enge tronie van John Malkovich krijgt u er gratis bovenop.


GENT WEST (Seizoen 2 – woensdag 30/1, 20.35, Vier)

Goed nieuws voor fans van gevangenisreeksen vol potige vrouwelijke personages: het tweede seizoen vanGent West, dat u in september al kon bingewatchen via Play More, loopt binnenkort ook op Vier. Het vervolg van deze remake van de Australische dramaserieWentworthkan opgedeeld worden in drie grote verhaallijnen: de strijd om de drugshandel in de gevangenis met de meedogenloze Sam Beckers (Charlotte Anne Bongaerts) als spilfiguur, een nieuwe gevangenisdirecteur (Gert Portael) die orde op zaken komt stellen en een op wraak beluste Veronique Dockx (Ruth Becquart), die aast op gerechtigheid voor de moord op haar dochter door de zoon van Kat (Gilda De Bal). Nog een nieuw gezicht om naar uit te kijken:Eigen kweek-acteur Sebastien Dewaele, die zijn opwachting maakt als de transgendergedetineerde Axelle.


FALSE CONFESSIONS (Vrijdag 27/1, 21.50, Canvas)

False Confessions
False Confessions

De waarheid verkeert in een crisis en alternative facts floreren. Zelfs het gerechtelijke systeem heeft het moeilijk in dezepost-truth-tijden. Bij elke aflevering van truecrimeseries alsMaking a Murderer,The Confession TapesenThe Innocent Manwordt immers steeds duidelijker dat zelfs voor Vrouwe Justitia feit en fictie rekbare begrippen zijn. Gelukkig zijn er waarheidsstrijders als Jane Fischer-Byrialsen, de Deense advocate die jacht maakt op Amerikaanse politieagenten die verdachten liever tot valse bekentenissen dwingen dan de ware toedracht achterhalen. In dit revelerende portret herbekijkt ze daarom de zaak van vier cliënten – Korey Wise, Malthe Thomsen, Lorenzo Montoya en Renay Lynch – die elk een moord bekenden die ze niet hadden gepleegd. Samen met filmmaker Katrine Philp reconstrueert ze wat hen bezielde en onderzoekt ze hoe hun leven na hun valse bekentenis is uitgedraaid. Ondertussen slikken de echte schuldigen van deze drama’s de waarheid weg met een scheut koffie en een donut.


CALVARY (Zondag 27/1, 23.35, CAZ)

Dit drama draait om een persoonlijke, zij het heel duistere confessie. Wanneer hij iemand de biecht afneemt, krijgt James (Brendan Gleeson), de priester van een afgelegen Iers kustdorpje, van de man in kwestie te horen dat die hem binnenkort zal vermoorden, als wraak voor de kindermishandeling waaraan de katholieke kerk zich schuldig heeft gemaakt. Hoewel James zijn potentiële moordenaar kent, zet hij zijn leven gewoon voort. Cineast John Michael McDonagh maakt van dit priesterportret een prima theologische fabel, bevolkt door cynische, eigenzinnige personages, waarin ook met zwarte komedie geflirt wordt. IJzersterk vertolkt, in de eerste plaats door de bonkige Gleeson.Requiescat in pace!


RUSSIAN DOLL (Vrijdag 1/2, Netflix)

'Home', de beste film van Fien Troch, en 9 andere tips voor de nieuwe tv-week

In deze zwartkomische reeks, een mix vanGroundhog DayenHappy Death Day, sterft Nadia (Natasha Lyonne) nadat ze op haar verjaardag werd aangereden door een taxi. De twist is dat ze na een paar uur wordt teruggekatapulteerd naar het moment vlak voor ze stierf, en in een eindeloze loop telkens opnieuw doodgaat: ze valt van de trap, in een put of stort te pletter met een lift, ondanks haar verwoede pogingen om het noodlot af te wenden. Gaandeweg trekt ze haar eigen mentale gezondheid in twijfel en maakt ze haar vrienden diets dat telkens opnieuw doodgaan wel degelijk telkens opnieuw pijn doet. Lyonne, vooral bekend als Nicky uitOrange is the New Black, heeft de serie overigens zelf bedacht, samen met Amy Poehler(Saturday Night Live)en Leslye Headland(Bachelorette), en schreef ook enkele afleveringen.


ANTHROPOID (Vrijdag 1/2, 20.35, CAZ)

De man met het ijzeren hart. Zo omschreef Adolf Hitler Reinhard Heydrich. Heydrich stond aan het hoofd van de Duitse bezettingsmacht in Tsjecho-Slowakije en was een van de architecten van de Endlösung. In mei 1942 werden de in Londen getrainde Slowaakse en Tsjechische geheim agenten Jozef Gabcik en Jan Kubis boven Bohemen gedropt om de ‘slager van Praag’ te vermoorden, een missie die de codenaam Anthropoid meekreeg. De Britse regisseur Sean Ellis, een gewezen modefotograaf die naam maakte met de sociale noirMetro Manila, neemt zijn tijd om het verhaal op gang te brengen, maar eens op dreef evolueert dit historisch vrij accurate WO II-drama tot een spannende verzetsthriller.Peaky Blinders-ster Cillian Murphy is intens als Gabcik, Jamie ‘Mr. Grey’ Dornan laat zien dat hij meer kan dan vrouwen laten zwijmelen.


TOPDOKTERS (Seizoen 6 – maandag 28/1, 20.35, Vier)

Vanaf maandag gunt Vier ons opnieuw een inkijk in de biotoop van negen topdokters die zich op torenhoog niveau van hun dagtaak kwijten. Zoals Eva Van Braeckel, longarts aan het UZ Gent. Zij spitst zich toe op jongvolwassenen met mucoviscidose, een erfelijke aandoening die taai slijm veroorzaakt, onder meer in de longen, waardoor de patiënten levenslang opgevolgd en behandeld moeten worden.

Stond je meteen te springen om bij het rijtje topdokters aan te sluiten?

Eva Van Braeckel: Ik heb er even over moeten nadenken. Mijn motivatie om het wél te doen, is de ziekte van mijn patiënten onder de aandacht brengen. Tijdens de opnames voelde ik me enorm door hen gesteund, zelfs door patiënten die niet in beeld wilden komen omdat ze de diagnose niet aan hun werkgever konden meedelen. Er is nog sensibilisering nodig bij publiek en overheid omtrent de aandoeningen waarin ik gespecialiseerd ben – zeldzame longinfecties en mucoviscidose bij volwassenen. Zo is het niet makkelijk om in ons land specifieke, vaak dure medicatie tegen zeldzame aandoeningen terugbetaald te krijgen.

Dr. EVA VAN BRAECKEL: 'Mucopatiënten stuiten nog te vaak op onbegrip.'
Dr. EVA VAN BRAECKEL: ‘Mucopatiënten stuiten nog te vaak op onbegrip.’

Nieuwe therapieën hebben ervoor gezorgd dat de levensverwachting bij mucopatiënten zienderogen is toegenomen. Cijfers uit 2016 tonen aan dat 14 procent van hen ouder dan veertig wordt. Twintig jaar geleden was dat amper 1%.

Van Braeckel: Inderdaad. Sinds een aantal jaren behandelen we meer volwassenen boven de achttien dan kinderen met muco. Maar de gemiddelde leeftijd van een mucopatiënt in België is nog altijd slechts 23 jaar, ook al is zestig procent van onze patiënten ouder dan achttien. Mijn patiënten zijn vaak adolescenten die met een zwaar beperkte longcapaciteit door het leven moeten. Kleine inspanningen vergen voor hen zeer veel energie. Daarnaast moeten ze uren per dag therapieën volgen, aerosollen en naar de kinesist gaan, om hun gezondheid zo veel mogelijk op peil te houden en niet af te glijden richting longtransplantatie. Het is een ziekte waarmee ze van kleins af aan worden geconfronteerd, en vaak stuiten ze toch nog op onbegrip.

Vanaf dit jaar zullen baby’s kort na de geboorte op de ziekte getest worden via een hielprik, zei minister Jo Vandeurzen.

Van Braeckel: De goedkeuring van zo’n neonatale screening in België, als een van de laatste Europese landen, betekent een belangrijke vooruitgang. Hopelijk stelt dit ons in staat om de diagnose vroeger te stellen, de behandeling vroeger te starten en de levensverwachting nog meer op te krikken.

Hoe schud je de somberheid die bij jouw beroep komt kijken op het einde van de werkdag los?

Van Braeckel: Door ook veel te lachen samen met mijn patiënten. In alle ellende ontstaan er soms héél mooie momenten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content