Maar liefst 10.131 Vlamingen zagen het wel zitten om de nieuwe Davey of Eline te worden, maar helaas voor hen selecteerden Gilles De Coster en zijn team slechts tien gelukkige speurneuzen voor het zesde seizoen van De Mol. De presentator trok drie weken naar Mexico met onder meer een 33-jarige priester, een vrouwelijke marineofficier en een financial recruiter met Iraanse roots. Onder hen: een saboteur die met de productie onder één hoedje speelt.
...

Maar liefst 10.131 Vlamingen zagen het wel zitten om de nieuwe Davey of Eline te worden, maar helaas voor hen selecteerden Gilles De Coster en zijn team slechts tien gelukkige speurneuzen voor het zesde seizoen van De Mol. De presentator trok drie weken naar Mexico met onder meer een 33-jarige priester, een vrouwelijke marineofficier en een financial recruiter met Iraanse roots. Onder hen: een saboteur die met de productie onder één hoedje speelt. Nieuw dit jaar is de transfer van maandag- naar zondagavond, de hoogmis van de tv-week. 'Dat was een beslissing van de zender', verklaart De Coster. 'Voor ons blijft de opdracht dezelfde: een zo goed mogelijk programma maken. Al vind ik dat De Mol zeker zijn plekje op zondagavond verdient. Dat is dé gezinsavond bij uitstek en uiteindelijk proberen we een familieprogramma te maken.' Waarom trokken jullie naar Mexico? Gilles De Coster: Onze opnameperiode is in het najaar, dus moet je wel buiten Europa gaan om mooi weer te hebben. Daarnaast moet het land divers genoeg zijn, want we willen niet elke aflevering dezelfde landschappen in beeld brengen. Mexico heeft een rijke cultuur waarop we veel opdrachten konden baseren, en dus zit het land echt verweven in het programma. Iedereen dacht dat we dit jaar naar Azië zouden trekken, nadat we eerder in Zuid-Amerika en Afrika waren beland, maar we doen al eens graag het omgekeerde van wat er verwacht wordt. (knipoogt)Het aantal inschrijvingen stijgt elk jaar. Krijgen jullie alles rond? De Coster: Het waren er inderdaad veel, ja. Voor de eerste serie hadden we er 3000, vorig jaar bijna 6500 en met meer dan 10.000 nu gaat het serieus in stijgende lijn. Dat doet ons veel plezier, maar het is ook veel werk. Trouwens: chapeau aan iedereen die de vragenlijst heeft doorworsteld, want daar ben je algauw drie kwartier mee bezig. Maar we hebben ze alle 10.000 bekeken. Sommige kandidaten, zoals Cathy en Annelies, kregen het in eerdere seizoenen zwaar te verduren op sociale media. Hebben jullie de nieuwe lichting daarop voorbereid? De Coster: Niet meteen. Iedereen die zich voor De Mol inschrijft, is zich ervan bewust dat hij of zij in een druk bekeken tv-programma te zien zal zijn. Ik vind dat Cathy en Annelies daar heel volwassen mee zijn omgegaan. Bovendien waren die reacties volledig onterecht: Annelies was heel sterk omdat ze snel boenk op de juiste verdachte zat. Cathy was zo mogelijk nog straffer en heeft zelfs een groot deel van haar geld weggeschonken aan een goed doel. Die bittere opmerkingen zijn een jammer neveneffect van de sociale media. Tegelijk zie je dat kijkers heel betrokken zijn en delen mensen hun theorieën met elkaar. Het positieve effect van sociale media is dus gelukkig vele malen groter.