TWIN PEAKS (maandag 20/11, 23.00, Vier)

U zult er in het begin geen touw aan vast kunnen knopen, maar blijf vooral kijken naar de terugkeer van Twin Peaks. That TV show you like is back in style.
...

U zult er in het begin geen touw aan vast kunnen knopen, maar blijf vooral kijken naar de terugkeer van Twin Peaks. That TV show you like is back in style.Kan David Lynch, ruim vijfentwintig jaar na het einde van het tweede seizoen, de unheimliche magie nog evenaren van de cultreeks waar hij destijds het tv-landschap grondig mee dooreenschudde? Maanden voor de Amerikaanse première van de nieuwe reeks werd die vraag al gesteld. Ondertussen is het duidelijk dat het nieuwe Twin Peaks veel minder een hype is dan de oorspronkelijke serie, maar unheimlich, magisch en cult is het des te meer. Of het ook nog tv is, is minder duidelijk. Lynch heeft te kennen gegeven dat hij de achttiendelige reeks als een film van 18 uur ziet. Dat verklaart misschien waarom het zo lang lijkt te duren voor het verhaal op gang komt. Een andere verklaring is allicht dat Lynch graag met uw voeten speelt. Ja, Twin Peaks is nog steeds Lynch' hoogst unieke mix van whodunit, horror, soap en slapstick. En ja, het wemelt van de vertrouwde personages - de cast, nieuw en oud, telt ruim 200 acteurs - maar die mogen slechts heel geleidelijk acte de présence geven. En als Lynch film bedoelt, bedoelt hij óók Eraserhead: een atoomexperiment in de woestijn is ergens halverwege de reeks de aanleiding voor een trippy beeldenstorm, in zwart-wit, van tientallen minuten. Jup, woestijn: het pittoreske Twin Peaks is niet meer de enige, lang zelfs niet de belangrijkste locatie waar alles zich afspeelt. Al in de eerste aflevering is er een nieuwe moord, maar dan in South Dakota. Of beter: twéé moorden. Het hoofd van het lijk blijkt namelijk een vrouw te zijn, het lichaam dat van een man. En terwijl Dale Cooper nog steeds vastzit in de Black Lodge smeedt een duistere dubbelganger van hem snode plannen. Eveneens in de eerste aflevering duikt de Log Lady op, als een uitgeteerde schim van zichzelf. 'You know about death, that it's just a change, not an end', zegt ze aan deputy Hawk. Actrice Catherine Coulson stierf inderdaad kort na die opnames aan kanker. Ook Miguel Ferrer, die hier aan de zijde van Lynch zelf andermaal gestalte geeft aan FBI-agent Albert, is intussen overleden. En de nieuwe reeks voelt wel vaker als een testament, ook als een artistiek testament van Lynch zelf. Ten slotte, mocht u zich afvragen waar die dwerg in de Red Room gebleven is. Die ziet er tegenwoordig uit als een elektrisch geladen boom met hersentjes.'Monty Python meets Game of Thrones.' The Guardian schept alvast hoge verwachtingen over Norsemen, de Noorse comedyserie van Jon Iver Helgaker en Jonas Torgersen over een Vikingdorp waar de geschiftste dingen gebeuren. We schrijven het jaar 790. Terwijl grote broer Olav (Henrik Mestad) op plundertocht door Europa trekt, vervult troonopvolger Orm (Kåre Conradi) tijdelijk zijn plichten als stamhoofd. Povertjes, weliswaar. Het dorp lijdt honger en Orm dwingt de oudste inwoners om van een klif richting Walhalla te springen. Zo zijn ze hun kinderen tenminste niet tot last. Wanneer Olav en zijn krijgers terugkeren met trofeeën en offers voor de god Odin, brengen ze ook een lading slaven mee. De Italiaan Rufus (Trond Fausa) vindt de arbeidsomstandigheden alvast niet oké. Naast de Noorse variant Vikingane draaiden de makers meteen ook een Engelse versie.Tot midden januari toont CAZ elke zaterdag een Hitchcockklassieker. De eerste in de rij is deze onverwoestbare, invloedrijke thriller uit 1954 waarin een New Yorks koppel (James Stewart in een rolstoel en queen of cool Grace Kelly) er langzaam maar zeker van overtuigd raakt dat een van hun overburen zijn vrouw heeft vermoord. En ook al zijn ze beangstigd door het idee, ze putten wel verschrikkelijk veel plezier uit de aanwijzingen die in de richting van een misdaad wijzen. Rear Window wordt vaak omschreven als Hitch' testament omdat deze moderne mix van humor en spanning wel een opstelsom van zijn ideeën over film lijkt - de master of suspense noemde dit meesterwerk over voyeurisme niet voor niets zijn meest cinematografische film.In deel een van de laatste aflevering van de populaire young-adultfranchise woedde nog een verbeten propagandaoorlog in het dystopische land Panem, in het tweede deel wordt écht gevochten. De door president Snow (Donald Sutherland) en het Capitol veroverde districten scharen zich dit keer wel achter de rebelse dissidente Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) en verklaren hun onderdrukkers de oorlog, ook al is dat niet naar de zin van verzetsleidser Alma Coin (Julianne Moore). Een volbloed oorlogsfilm is dit niet: net als de vorige episodes buigt aflevering vier zich meer over de gevolgen van geweld en het gebruik ervan als entertainment. De actiescènes van regisseur Francis Lawrence missen vaak coherentie, maar toch is dit een waardige afsluiter.De revolutie broeit in het Londen van de jaren zeventig. Activisten strijden tegen de sociale onderdrukking waarmee gekleurde Londenaars dagelijks te maken krijgen. De fictiereeks Guerrilla van showrunner John Ridley, die een Oscar won voor zijn scenario van 12 Years a Slave, volgt Marcus (Babou Ceesay) en Jas (Frieda Pinto) tijdens hun acties. Wanneer een van hun vrienden tijdens een betoging om het leven komt, worden de twee gesterkt in hun ideeën en gaan ze steeds een stapje verder met hun acties. Black Power-activist Kent (Idris Elba uit Luther en The Wire) wil echter op een andere manier komaf maken met de sociale ongelijkheid. Intussen worden Marcus, Jas en hun kompanen op de hielen gezeten door de Black Power Desk, een politiedienst die de guerrillaleden eens en voor altijd het zwijgen moet opleggen.Wat als je de ergste oorlog thuis moet uitvechten en niet overzee? Dat is de premisse van Mudbound, een dramafilm van Dee Rees gebaseerd op de gelijknamige debuutroman van Hillary Jordan. Het is 1946. Henry McAllan (Jason Clarke) verhuist met zijn vrouw Laura (Carey Mulligan) en twee kinderen naar Mississippi om er zijn grote droom te verwezenlijken: landbouwer worden. De zwarte familie Jackson (Rob Morgan en Mary J. Blige) ploetert zich door de katoenvelden van McAllans landgoed en wordt dag na dag geconfronteerd met het racistische zuiderse gedachtegoed. Wanneer Henry's broer Jamie (Garrett Hedlund) terugkeert van het front en bevriend raakt met ex-soldaat Ronsel (Jason Mitchell), de oudste zoon van de Jacksons, bemoeilijkt hun hechte band de familierelaties. Ronsel krijgt namelijk opnieuw af te rekenen met ongelijkheid, en ziet de vrijheid die hij genoot in de loopgraven in een vingerknip verdwijnen.In 1976 stond Zweden in rep en roer: verschillende politici zouden betaald hebben voor seks met minderjarigen. Zelfs toenmalig premier Olof Palme zou boter op het hoofd hebben gehad. De zaak rond de Zweedse roze balletten belandde in de doofpot, maar het thrillerdrama Call Girl rakelt de feiten op met het verhaal van twee minderjarige meisjes van wie er eentje volhoudt dat ze ooit naar Palme is gestuurd, en een jonge zedenagent die in zijn onderzoek wordt tegengewerkt. Toen de film in 2012 werd uitgebracht, zorgde dat in Zweden voor nogal wat opschudding. De zoon van de in 1986 vermoorde Palme klaagde de makers zelfs aan. Weliswaar zonder succes, al knipte regisseur Mikael Marcimain wel in enkele van de gewraakte scènes.Een meisje uit een Noors dorp verdwijnt spoorloos. Nog geen week later wordt ze teruggevonden: naakt, op een schapenvel, in een open graf. Een levende adder komt uit haar lijf gekropen. Van de dader ontbreekt elk spoor. Twee politieagenten (Jakob Oftebro en Ingvild Holthe Bygdnes) gaan in het zevendelige Monster op zoek naar het criminele meesterbrein. Geïrriteerd door elkaar verloopt hun zoektocht naar de dader behoorlijk moeizaam. Het gebrek aan DNA-materiaal en de tegenwerking van het streng christelijke milieu waarin het meisje leefde, helpen ook niet bepaald. Extra argument om te kijken: scenarist Hans Christian Storrøsten sleepte de prestigieuze European Script Award in de wacht op het Helsinki Script Festival.Stara Zburjivka, een plattelandsdorp in Zuid-Oekraïne, heeft wel wat weg van het Fargo van de broers Coen. Zijn voorkeur voor ongewone dienders, bijvoorbeeld. Deze tragikomische documentaire volgt twee mannelijke inwoners die door de burgemeester tot hulpagent worden benoemd. Ze doorkruisen het dorp in hun aftandse Lada en komen tussen bij allerlei incidenten: een eendendiefstal, een klaploper die honden opeet en zelfs de vondst van een lijk. Maar wanneer in het oosten de oorlog met Russische minderheden uitbreekt, moeten ze dienstweigeraars gaan opsporen. Regisseur Roman Bondarchuk serveert zijn kijk op het dagelijkse leven in het onooglijke Oekraïense oord met donkere humor, maar belicht ook de spanningen op de Krim.Afgezien van de redelijk onnozele Adam Sandler-komedie The Ridiculous 6 was de western, toch het Amerikaanse genre bij uitstek, ten huize Netflix onontgonnen terrein. Volgend jaar presenteert de streamingdienst The Ballad of Buster Scruggs, de anthologiereeks van de Coen-broers, nu is er al Godless, een zevendelige miniserie geschreven en geregisseerd door Scott Frank, de scenarist van Out of Sight (1998), Minority Report (2002) en Logan (2017) en de regisseur van A Walk Among the Tombstones (2014) en The Lookout (2007).Stof, kurkdroge landschappen, schietgrage outlaws, brutale lynchpartijen: Godlessheeft alle ingrediënten van een archetypische western. De reeks speelt zich af anno 1888, in een wetteloos Amerikaans grensgebied. Frank Griffin (een uitstekende Jeff Daniels), een nietsontziende slechterik die overal waar hij komt een spoor van lijken achterlaat, jaagt op zijn voormalige protegé Roy Goode (Jack O'Connell), die zich tegen Griffins bende heeft gekeerd. Goode verschuilt zich in La Belle, een klein stadje in New Mexico waar alleen vrouwen de touwtjes in handen hebben, nadat zowat al de mannen gestorven zijn bij een tragisch mijnongeval.Vooral de filmische look van Godless is opvallend - dat shot van dat kind dat gevaarlijk dicht bij een ratelslang zit! - en dat is geen toeval: Steven Soderbergh heeft als executive producer een hand in de reeks. De regisseur van de Ocean's-trilogie en recent nog Logan Lucky maakte met Frank eerder de schitterende Elmore Leonard-verfilming Out of Sight. En ook Godless is behoorlijk schitterend: een meeslepende reeks met een geduldig opgebouwd verhaal, bloedmooie beelden en een spannende klopjacht. En de vrouwelijke personages zijn nu eens meer dan hoertjes in de saloon. Naast Daniels en O'Connell herkent u ook Downton Abbey-actrice Michelle Dockery als een geharde weduwe en Scoot McNairy als sheriff Bill McNue, die zo zijn eigen rekening met Griffin wil vereffenen.