Recensie: Tegen de Sterren op – Seizoen 2

De imitaties in ‘Tegen de Sterren op’ zijn er pal op, maar de scenario’s van het vtm-programma schieten tekort. We moesten dan ook vaststellen dat we erg weinig hadden gelachen na afloop van de eerste aflevering.

Tegen de Sterren op **

Elke donderdag, vtm

Het vtm-programma Tegen de Sterren op, waarin bekenden Vlamingen/Belgen door enkele acteurs worden geïmiteerd, groeide in het eerste seizoen uit tot een kleine hype. Niet onterecht, want het programma was een stuk frisser en scherper dan de meeste comedyreeksen op de commerciële zender, al waren wij toch ook weer niet helemaal overtuigd. De imitaties van mensen als Bart De Wever, Caroline Gennez of Justine Henin zaten er meestal pal op, alleen waren de sketches waarin ze moesten aantreden zelden echt grappig.

Dat probleem is in het tweede seizoen nog niet meteen verholpen, als we mogen afgaan op de eerste aflevering. Het spreekt voor de makers dat ze een groot deel van de figuren van vorig jaar naar de uitgang hebben begeleid en nieuwe slachtoffers hebben gezocht. En mensen als Siegfried Bracke, Johan Boskamp of Jeroen Meus (door gastacteur Adriaan Van den Hoof) werden traditiegetrouw bijzonder gevat neergezet. Zulke imitaties zijn echter maar voor even grappig; daarna moet de humor voortkomen uit de dingen die de personages zeggen of doen, en op dat vlak schoten de scenario’s toch weer te kort.

Het onbegrijpelijke geouwehoer over voetbal van Boskamp en Adri Koster kon er nog meer door, net als het verbale steekspel tussen Bracke en Linda De Win in Villa Politica, maar daarna was het vet van de soep. Van Jeroen Meus weten we ondertussen wel al dat hij graag een klontje boter gebruikt, de ‘clash’ tussen Regi en Astrid Bryan was even boeiend als de muzikale carrière van die laatste en de sketch waarin Kim Clijsters op de Wii haar halve huiskamer in diggelen sloeg, leek nergens naar. Na afloop van de eerste aflevering van Tegen de Sterren op moesten we dan ook vaststellen dat we erg weinig hadden gelachen, te weinig alvast om uit te kijken naar volgende week.