Recensie: Plat Préféré 3

© VRT/Thomas Fadeux

De eerste aflevering van Plat Préféré – Seizoen 3 bevatte te weinig Marvin Gaye. En te weinig Jeroen Meus.

Elke dinsdag, Canvas **

Er zijn op de Vlaamse televisie weinig programma’s waar we echt naar uitkijken – zeker nu er definitief een punt lijkt gezet achter Belga Sport – maar een nieuw seizoen van Plat Préféré, daar gaan we graag voor zitten. Dat gezegd zijnde was de eerste aflevering van reeks 3, waarin Jeroen Meus het lievelingsgerecht van Marvin Gaye ging bereiden, verre van het beste wat de makers al gebracht hebben.

Daar waren twee redenen voor. Ten eerste kwamen we bitter weinig te weten over Marvin Gaye zelf, zijn achtergrond en zijn culinaire gewoontes. De reis van Meus naar Gaye’s geboortestad Washington leverde vooral een Vlaanderen Vakantieland-achtige reportage op, waarin de kok met zangeres Martha Reeves ging eten in het restaurant Marvin en even binnensprong in het Belgische restaurant Belga Queen om waterzooi te maken. Als we dan vergelijken met de afleveringen over bijvoorbeeld Johnny Cash of Freddie Mercury viel dat nogal licht uit.

Ook het deeltje aan onze Belgische kust zat slap in het vel. Gaye kwam hier ooit enkele maanden afkicken van de drugs om zijn carrière uit het slop te halen. Blijkbaar at hij dan af en toe wel eens een vis uit de Noordzee – ja, we stonden er ook van te kijken – en dat was voldoende reden om Meus mee op pad te sturen met een vissersboot. Dat zorgde op zich wel voor het leukste moment uit de aflevering, toen de helft van de crew over de reling moest gaan hangen, maar de relevantie in een verhaal over Gaye ontsnapte ons toch.

Eigenlijk kreeg je de indruk dat deze aflevering vooral gemaakt werd omdat men Martha Reeves had kunnen strikken voor een interview, en omdat Arno, die vaak voor de zanger had gekookt, bereid was gevonden om het lievelingsgerecht van Gaye – kip curry – klaar te maken. Daarmee komen we meteen bij het tweede pijnpunt van de uitzending: er zat te weinig Jeroen Meus in.

De charme van Plat Préféré spruit voor een groot deel voort uit het feit dat de zoektocht naar de eetgewoontes van een beroemdheid ook voor Meus zelf een culinaire ontdekkingsreis is, en dat kwam er door die flauwe link met Gaye deze keer niet uit. Bovendien moest de kok bij het klaarmaken van de kip curry gewoon assisteren bij de onemanshow van Arno, en die deed zoals altijd waar hij het beste in is: Arno spelen. Het is in Plat Préféré zoals bij het koken zelf: hoe eenvoudiger, hoe beter.

Stefaan Werbrouck

Wat vond u van Plat Préféré 3? Laat het weten!