Recensie ‘Fabriek Romantiek’: Te weinig knutselwerk

Het grootste probleem van de eerste aflevering van het nieuwe knutselprogramma Fabriek Romantiek op Eén? Er werd te weinig in geknutseld.

Wellicht zal ik niet de meest geschikte persoon zijn om knutselprogramma Fabriek Romantiek te bespreken. Omdat alles wat ik over knutselen weet – ‘Altijd van je af snijden!’ – uit Kreatief met Kurk komt, de parodie die in de jaren 90 uitgezonden werd op de VPRO. En omdat ik vlak voordat de eerste aflevering van start ging nog volop bezig was met het in elkaar schroeven van een bed van een bekende Scandinavische meubelgigant, waardoor mijn sympathie voor handenarbeid op een laag pitje stond.

En toch was het knutselaspect niet datgene wat mij het meeste stoorde aan Fabriek Romantiek. Ik zou weliswaar nooit zelf, zoals ‘creatieve duizendpoot’ Caroline, plastic diertjes in twee zagen om er fotohouders van te maken of lege bokalen op de kast zetten, maar dat soort tips zijn ongetwijfeld nuttig voor wie wel graag de handen uit de mouwen steekt. En Caroline had wel een no-nonsensestijl die past bij wat ze doet.

Net zoals Plan B gaat dit programma echter niet zozeer over knutselen (of tuinieren of koken) op zich maar over de hele lifestyletrend die vandaag rond ‘authenticiteit’ en ‘retro’ hangt. Niets mis mee, alleen doet men zo hard zijn best om hip en trendy over te komen dat het resultaat eigenlijk heel voorspelbaar wordt. De eerste aflevering van Fabriek Romantiek draaide rond ‘fotografie’ – elke week staat één thema centraal – en dus zat er een item in over de comeback van het analoge Lomo-fototoestel, werd er opgeroepen om je eigen Instagram-beelden door te sturen en mocht presentatrice Eva Daeleman in een café gaan zitten met een Apple-computer voor haar neus.

Paradoxaal genoeg was het grootste probleem van Fabriek Romantiek dan ook dat er te weinig in geknutseld werd.

Stefaan Werbrouck