United States of Tara – Seizoen 1: Transformers-tv

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd? Alvast wel in het eerste seizoen van ‘United States of Tara’, een reeks over een huismoeder met verschillende persoonlijkheden.

United States of Tara – Seizoen 1 Universal

Reeks: *** – Extra’s: **

Reeks. Je zou denken dat een serie die bedacht werd door Steven Spielberg en geschreven door Diablo Cody, de ex-stripteaseuse die een Oscar won voor haar scenario voor Juno, toch wel bij ons op televisie zou raken. Helaas: zelfs met die stamboom kon United States of Tara nooit een plaatsje bemachtigen in de zendschema’s. Aangezien enkele maanden geleden in de VS beslist werd om de reeks na drie seizoenen stop te zetten, zien we daar nu ook geen verandering meer in komen.

United States of Tara gaat over een moeder die lijdt aan een meervoudige persoonlijkheidsstoornis, en die dus meerdere mensen tegelijk in haar hoofd heeft. In het dagelijkse leven is Tara een gewone huisvrouw, maar als ze onder stress staat, komt een van haar andere persoonlijkheden naar boven. Als ze in de allereerste aflevering bijvoorbeeld in de kamer van haar dochter een voorschrift voor de morning-afterpil vindt, verandert ze spontaan in T, een brutaal en uitdagend tienermeisje. Op andere momenten wordt ze een (mannelijke) Vietnamveteraan, een perfectionistische vrouw die zo uit The Stepford Wives lijkt weggelopen of de hedonistische Gimme.

Met zo’n uitgangspunt bestaat het gevaar dat United States of Tara een showcase zou worden voor actrice Toni Collette en haar talenten als kameleon. Gelukkig slaagt Colette, die voor haar rol een Emmy kreeg, erin haar personages redelijk terughoudend te spelen. Bovendien ligt de focus van de reeks niet op Tara zelf, maar op de gevolgen van haar ziekte op haar gezin en haar vrienden. Man en kinderen weten dat Tara af en toe kan veranderen en proberen zich daar zo goed mogelijk aan aan te passen, maar toch is het voor pakweg de puberende dochter niet eenvoudig als haar vriendje plots afgerost wordt door de oorlogsveteraan in haar moeders hoofd. Voor de kijkers is het ook even wennen aan het concept, maar United States of Tara is een sterke reeks die bij ons een kans had verdiend.

Extra’s. Interview met Diablo Cody, audiocommentaar, reportage over de verschillende persoonlijkheden van Tara.

Stefaan Werbrouck