True Blood: Vampiers voor volwassenen

‘True Blood’ lijdt in het eerste seizoen allerminst aan (creatieve) bloedarmoede.

True Blood – Seizoen 1

Reeks: *** Extra’s: ** (Warner Home Video)

Reeks. Een serveerster die in de hoofden van haar klanten kan kijken, klinkt als een karakter uit een Colombiaanse telenovela of een kandidate uit de eerste ronde van Het Zesde Zintuig, maar in True Blood is Sookie Stackhouse niet eens het vreemdste personage. Dat zegt veel over het bizarre wereldje in deze serie van Six Feet Under-bedenker Alan Ball, een universum waarin bloeddorstige vampiers, dealers in ‘V-drugs’ (met de ‘v’ van vampierbloed), seriemoordenaars, christelijke fundamentalisten en wezens die van vorm kunnen veranderen de revue passeren.

Zoals bij elke HBO-serie, en elk goed Amerikaans drama van de voorbije tien jaar, gebeurt er in True Blood dus van alles tegelijk. De gedoemde liefde tussen vampier Bill en serveerster Sookie vormt de basis, maar eigenlijk zijn veel van de personages en verhalen die daar rondcirkelen interessanter – van de ietwat slome broer van Sookie die betrokken raakt in een vreemde moordzaak tot de religieuze groepering die protesteert tegen de plannen om vampiers mensenrechten te geven.

Van bij de schitterende openingsscène, waarin een jong koppeltje om te lachen in een nachtwinkel het synthetische bloed Tru Blood probeert te kopen en snel merkt dat sommige vampiers niet echt een gevoel voor humor hebben, balanceert True Blood tussen angstaanjagend en campy, tussen ernst en tongue-in-cheek, en het is verbazend hoe zelden de makers dat evenwicht in de loop van deze dertien afleveringen verliezen.

Echt op het niveau van Six Feet Under staat de serie in dit eerste seizoen weliswaar nog niet, omdat de vele scènes vol bloed en stomende seks – en ja, in sommige gevallen komen ze samen voor – de ontroering een beetje in de weg staan. Wat je zeker wel kunt zeggen, is dat de naam van het stadje waarin alles zich afspeelt – Bon Temps – goed gekozen is, want dat is precies wat True Blood voor de kijker oplevert.

Extra’s. Zes audiocommentaren, met onder meer Alan Ball zelf, en een fictieve documentaire – enfin, dat hopen we toch – over vampiers in Amerika.