Mad Men: Grote kunst

Don Draper stort in het vierde seizoen van Mad Men dan wel de dieperik in, de reeks zelf blijft moeiteloos op niveau.

Mad Men – Seizoen 4 Reeks: **** Extra’s: ** (A-Film). Ook uit op Blu-ray.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Reeks. Het hoesje van deze box van het vierde seizoen van Mad Men is naar goede traditie wederom prachtig, en het is ook passend dat voor het coverbeeld teruggegrepen werd naar de vallende man uit de begintitels van de serie. De getekende Don Draper mag dan in de generiek al van bij de start van Mad Men naar beneden vallen, in deze vierde jaargang verliest hij pas echt alle houvast. Volgens bedenker Matthew Weiner gaat Mad Men in de eerste plaats over mensen die de gevolgen van hun acties moeten dragen, en voor Draper lijkt dat moment aangebroken.

Het nieuwe reclamebureau dat de ‘creative director’ samen met zijn collega’s heeft opgericht, krijgt het zo moeilijk in de hyperconcurrentiële reclamewereld van New York dat zelfs Draper zijn eeuwige kalmte af en toe verliest. En nu hij weer vrijgezel is, stort de man zich met nog meer passie op elke vrouwelijke single die zijn pad kruist én op elke volle whiskyfles in zijn buurt. Terwijl het rokkenjagen en het drinken in de eerste seizoenen echter nog een zekere cool hadden, worden de strapatsen van Don in dit vierde seizoen een beetje zielig, zeker als hij een dagboek begint bij te houden om zijn zondes te analyseren.

Niet alleen Don verliest de grip op zijn wereld, ook enkele andere personages glijden weg: de immer beheerste Roger Sterling zit bijvoorbeeld een paar afleveringen gevaarlijk dicht bij de afgrond. Alleen Peggy lijkt te ontsnappen aan de overheersende doemsfeer in dit seizoen, al blijft zij worstelen met het probleem om een carrière op te bouwen in een mannelijke wereld en toch haar vrouwelijkheid te bewaren. De verhalen van Don en Peggy – die van bij het begin de twee belangrijkste personages uit Mad Men zijn geweest – komen op een briljante manier samen in de adembenemende zevende aflevering Suitcase, waarin de twee op de avond van de befaamde bokswedstrijd tussen Cassius Clay en Sonny Liston samen op kantoor zitten. Mad Men brengt in dit vierde seizoen schijnbaar moeiteloos opnieuw de torenhoge kwaliteit uit de voorbije reeksen, maar in dat ene uur wordt de reeks echt grote kunst.

Extra’s. Enkele interessante documentaires, over de presidentsverkiezingen van 1964, scheiden in de jaren 60 en voor de liefhebbers van auto’s uit de sixties een half uur lang portret van de Ford Mustang.



Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content