Dirty Sexy Money: Geld stinkt (niet)

Noch Peter Krause uit ‘Six Feet Under’, noch Donald Sutherland konden het ‘Dallas voor de 21e eeuw’ van de ondergang redden.

Dirty Sexy Money Seizoen 1 & 2

Reeks: *** en ** Extra’s: ** en ** (Walt Disney Home Entertainment)

Reeks. Er is leven na Six Feet Under, zoveel is duidelijk. Deze maand komen er namelijk niet minder dan drie tv-series uit op dvd waarin een SFU-alumni een centrale rol speelt: het derde seizoen van Dexter, met Michael C. Hall als seriemoordenaar, True Blood, dat net als Six Feet Under geschreven werd door Alan Ball, en deze Dirty Sexy Money, de reeks waar Peter Krause in terechtkwam nadat Nate Fisher er het bijltje bij had neergelegd. Al moeten we er meteen bij vertellen dat van de drie Dirty Sexy Money de minst succesvolle is: na deze twee seizoenen, die bij ons tegelijk op de markt komen, werd er een punt achter de serie gezet.

Nochtans was Dirty Sexy Money lang niet slecht. Krause speelt Nick George, een idealistische advocaat die na de dood van zijn vader diens job over moet nemen – dat moet bij de acteur bekend in de oren hebben geklonken – en tegen zijn zin de vertrouwenspersoon wordt van de rijkste familie van New York, de Darlings. Zo komt de wereldverbeteraar niet alleen terecht in een milieu waar geld geen enkel probleem is, hij raakt ook betrokken in alle intriges die rond de clan hangen, zoals de buitenechtelijke relatie die zoon en rijzende politieke ster Patrick Darling heeft met een transseksueel.

Het mag duidelijk zijn uit bovenstaand voorbeeld dat Dirty Sexy Money niet bang is om af en toe over the top te gaan, maar wie een zak zout naast zich heeft staan, kan heel wat plezier beleven aan deze kruising tussen Gossip Girl en Brothers & Sisters. De dialogen sprankelen, de acteurs beleven zichtbaar plezier aan hun personage (vooral goede oude Donald Sutherland amuseert zich als de excentrieke Darling-patriarch Tripp) en de schrijvers weten de dunne grens tussen tragedie en komedie meestal met succes te bewandelen. Door de schrijversstaking in 2007 werd het eerste seizoen echter al na 10 afleveringen afgebroken en toen Dirty Sexy Money enkele maanden later terugkwam, bleken de Amerikaanse kijkers hun interesse te zijn verloren. De strijd tegen de stopzetting kwam de kwaliteit in reeks 2 niet ten goede en dat na 23 afleveringen uiteindelijk toch de hakbijl viel, zorgt ervoor dat enkele raadsels op het einde onopgelost blijven.

Extra’s. Beide boxen bevatten een hoop bonusmateriaal – gewiste scènes, bloopers, documentaires over de opnames, de kleding… – al is het nut ervan niet altijd even duidelijk.

Stefaan Werbrouck