De tweede ronde van De Ronde

De serie van Jan Eelen over de Ronde van Vlaanderen 2010 blijft bij een tweede visie overeind, al heeft de dvd-box van ‘De Ronde’ minder verrassingen in petto dan verwacht.

Reeks. Toen De Ronde afgelopen voorjaar op televisie te zien was, liet bedenker en regisseur Jan Eelen weten dat de versie die zondags bijna anderhalf miljoen Vlamingen in de ban hield niet de reeks was die hij zelf in zijn hoofd had. Om de mozaïekvertelling in het zendschema van één te laten passen, had hij de verschillende afleveringen namelijk iets korter moeten maken, zodat de flow van de reeks niet helemaal overeenkwam met wat hij voor ogen had.

Deze prachtig vormgegeven dvd-box, die ongetwijfeld over een maand onder menig Vlaamse kerstboom terug te vinden zal zijn, kun je dus met recht en reden de ‘Director’s Cut’ van De Ronde noemen, want hier heeft Eelen wel vrij spel gekregen.

Het resultaat: de serie telt nu slechts zeven – in plaats van negen – afleveringen, die elk ongeveer een kwartier langer zijn dan toen ze op tv kwamen. Is deze versie van De Ronde daardoor fundamenteel anders dan diegene die op de VRT werd uitgezonden? Niet echt: wij konden in ieder geval nauwelijks uitmaken op welke punten de twee versies verschillen. Dat kan aan ons falende geheugen liggen, maar wellicht heeft het ook te maken met de manier waarop De Ronde opgebouwd is. Het is ‘één lange rush’, zoals Eelen het in februari in Knack Focus noemde, een verhalenstroom zonder echte cliffhangers of grote wendingen, waardoor de aangebrachte nuances minder snel opvallen.

Hoe dan ook is De Ronde het herbekijken zeker waard. De scènes in het begin met bijvoorbeeld Filip en Bart (Wim Helsen en Bruno Vanden Broecke) in de chalet of de drie uitbaters van de Havana uit het begin hebben extra diepgang, nu je weet waar die verhalen naartoe gaan, en tegen het einde krijg je alleen maar meer bewondering voor hoe mooi alles in elkaar haakt.

Wat echter vooral opvalt, is hoe weinig dode momenten de serie bevat: in veel scènes gebeurt er weliswaar weinig, maar de dialogen zijn zo puntgaaf en de acteurs zo secuur dat je aandacht nooit verslapt. Nog meer dan de mix tussen realiteit en fictie is dat de echte krachttoer van De Ronde.

Extra’s. Als één Vlaamse – of zelfs internationale – serie uit het recente verleden een uitgebreide blik achter de schermen verdiende, dan wel De Ronde. Helaas: blijkbaar was er op 4 april 2010 geen tijd of budget meer over om nog een extra cameraploeg op pad te sturen die de hectische opnames kon filmen.

Geen making-of dus in de dvd-box, wel een tiental gewiste scènes, een extra cd met de soundtrack en een compilatie van de beelden die tijdens de koers geschoten werden in de auto’s van Omega Pharma/Lotto, Quick-Step en Vacansoleil. Daaruit hebben we vooral onthouden dat de Vlaamse verkeersregels over wat wel en niet mag achter het stuur blijkbaar niet van toepassing zijn op ploegleiders tijdens de Ronde van Vlaanderen.