Boardwalk Empire – seizoen 4: Het beste begint te komen

Boardwalk Empire. Met Steve Buscemi. © gf

Boardwalk Empire gaat de laatste rechte lijn in met het beste seizoen tot nog toe.

Boardwalk Empire is altijd een serie geweest voor geduldige mensen. De roaring twenties waarin die zich afspeelt, mogen dan wel bol staan van dramatische gebeurtenissen en maatschappelijke omwentelingen, de aanpak van de schrijvers van deze HBO-reeks ging de andere kant uit. De eerste drie seizoenen draaiden om lang uitgesponnen verhaallijnen en veel sfeerschepping, met op het einde een schokkende finale waarin centraal personage Nucky Thompson zijn belagers een laatste loer draait.

Het vierde seizoen is daar geen uitzondering op: bij de start houdt Nucky zich – na zijn bijnadoodervaring op het einde van reeks drie – nog wat gedeisd, maar al snel komt hij in conflict met de burgemeester van Atlantic City, zijn eigen broer én criminelen uit Florida. Dat klinkt spannender dan het is, want er wordt in Boardwalk Empire vooral veel gesproken, gerookt en gedronken. En toch: terwijl in de eerste drie seizoenen alles net wat te traag ging om indruk te maken, zit er ditmaal wat meer vaart in en wordt Boardwalk Empire na enkele aflevering echt meeslepend. Tot het einde zelfs, met een finale waarin de schrijvers ook afwijken van hun geijkte patroon. Het is allemaal nog altijd behoorlijk klassiek, maar Boardwalk Empire is er wel in geslaagd om echt, echt goed te worden vlak voor het vijfde en laatste seizoen van start gaat.